Cardinal Theme

به همت خبرگزاری سینا در پانل تخصصی گردشگری:

مروری بر چالش‌های گردشگری دیجیتال در بازار پر نوسان ارز

بررسی چالش های گردشگری دیجیتالی در بازار پر نوسان ارز، محور نشست تخصصی امروز دانشگاه علم و فرهنگ بود که با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی و بخش خصوصی حوزه گردشگری ایران برپا شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل از خبرگزاری سیناپرس، دکتر منوچهر جهانیان، رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در این نشست گفت: امروزه نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری و رشد اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. اما گردشگری در کشور ما با چالش های متفاوتی روبروست و با زیرساخت های فعلی نمی توان به رونق گردشگری در همه حوزه های آن امیدوار بود.

 

وی با یادآوری این نکته که فناوری اطلاعات، کارایی گردشگری را افزایش می دهد، ادامه داد: توسعه فناوری اطلاعات می‌تواند صنعت گردشگری را در کشور همچون ایران با جاذبه های فراوان توریستی متحول کند.

به کارگیری ظرفیت‌های IT در صنعت گردشگری

در ادامه دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس انجمن گردشگری ایران گفت: هنگامی که می گوییم گردشگری الکترونیک، یعنی ظرفیت های IT که می تواند در خدمت گردشگری باشد. این اشتباه را نکنیم که در انواع گردشگری، نوعی هم گردشگری الکترونیکی است زیرا ویژگی و وجه تمایز گردشگری و مدیریت صنایع، کاربر بودن آن است. خود وجود انسان در این صنعت یک محور است بنابراین به هیچ وجه قرار نیست که IT جای انسان را بگیرد. اگر چیزی جای انسان را بگیرد یعنی این صنعت از درون در حال تهی شدن است. فلسفه و ماهیت گردشگری تعامل انسان با انسان است. این هوشمندی به خدمت گرفتن ظرفیت های IT برای این صنعت است.

به گفته وی، صنعت گردشگری، صنعتی کاربر است که بیشترین نیروی انسانی را دارا است ولی ظرفیت های IT بسیار می تواند کارساز و تسهیل کننده باشد. به عنوان مثال IT می تواند به گردشگر خلاق که هدفش خلاقیت است کمک زیادی بکند.

لازمه تقویت حمایت‌های حقوقی

دکتر ولی تیموری، مدیر کل مناطق نمونه گردشگری و زیر ساخت های گردشگری نیز در این نشست گفت: مقاصد گردشگری باید برای رفع نیاز گردشگران یک سری تحولات را پذیرا باشد. در غیر این صورت از چرخه رقابت خارج می شود. در این راستا فعالان این صنعت باید بتوانند به شکل بنیادین ابزارها را در اختیار داشته باشند. نیروهای انسانی نیز باید بتوانند خودشان را با قابلیت ها و ظرفیت های IT تطبیق بدهد. همچنین فعالیت های گردشگری نیز نیاز به اعمال یک سری مقررات و قوانین دارد.

وی افزود: در حوزه نیروی انسانی صنعت گردشگری لازم است، به این افراد آموزش های لازم داده شود. ما براساس نوع کارمان مواجه هستیم با تقاضاهایی که در حوزه گردشگری و با استفاده از فناوری های ICT است. عموما 90 درصد این تقاضاها که به سمت سازمان می آید. به اصطلاح آی تی من هایی ( It Man ) هستند که می خواهند در حوزه گردشگری کار کنند. یعنی اگر بخواهیم معادلی بگیریم 90 درصد تقاضاها مربوط به کسانی است که کار با فناوری را بلد هستند اما در حوزه گردشگری آن شناخت لازم را ندارند.

وی ادامه داد: هنوز چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی ابزار حرفه ای مورد استفاده قرار نمی گیرد یعنی فرایند استفاده از فناوری با آن مفهوم و اهداف و قابلیت هایی که می تواند داشته باشد در ایران هنوز بکار گرفته نمی شود. پس لازم است در این حوزه نیز که تحولی در آموزش نیروی انسانی مان ایجاد شود.

تیموری خاطر نشان کرد: بحث دیگر، بحث حمایت های حقوقی است. اگر این حمایت ها وجود نداشته باشد امکان ورود تازه واردان به صنعت با این ویژگی چگونه حاصل خواهد شد؟ از سوی دیگر اگر این افراد در کسب و کارهای فضای مجازی دچار تخلف شوند، چگونه باید با این افراد برخورد شود؟ لذا لازمه رفع این مشکل‌ها، ایجاد ساختار حقوقی محکم است.

افزایش شمار گردشگران خارجی

ابراهیم پور فرج، رییس هیات مدیره جامعه تور گردان ایران نیز در این نشست گفت: رونق صنعت گردشگری دیجیتال از سال 2000 در اروپا آغاز شد و ما نیز تلاش کردیم از سال 87 با این تکنولوژی همراه شویم، بدین ترتیب e_tourism در ایران رونق یافت که به دنبال آن روادید الکترونیکی برای گردشگران خارجی صادر می شود و بستر الکترونیکی برای صنعت گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد.

نائب رییس جامعه تخصصی گردشگر الکترونیکی ایران با اشاره به اینکه بهار و پاییز دو فصل توریستی ایران است، افزود: در دولت تدبیر و امید به قدری شمار گردشگران خارجی افزوده شد که دو فصل تابستان و زمستان نیز مورد استقبال گردشگران برای سفر به ایران قرار گرفت. این روند تا سه ماه قبل ادامه داشت تا اینکه به یکباره تعداد گردشگران در این سه ماه به دنبال تحولات اخیر بازار ارز، کاهش یافت که البته آمار گردشگران برخی کشورها همچون عراق در این مدت افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: دولت باید وارد عرصه تبلیغات درباره معرفی ایران شود، ما امنیت داریم اما آیا این موضوع را تبلیغ کرده ایم تا مردم جهان دقیق تر و صحیح تر با کشور ما آشنا شوند. متاسفانه در کشور های دیگر علیه ایران تبلیغات منفی وجود دارد، به همین دلیل باید در معرفی آثار باستانی و نقاط گردشگری، تبلیغات گسترده و میدانی انجام شود تا سبب جذب گردشگر خارجی به کشور شود.

پورفرج ادامه داد: نمایشگاه های متعددی در کشورهای مختلف پیش رو داریم که قصد داریم با حضور فعال و هدفمند در آنها، شمار گردشگران ورودی به ایران را برای فصل بعدی جبران کنیم.

چهار برابر شدن گردشگری بین المللی

دکتر حمید رضا ضرغام بروجنی، عضو هیات عملی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی در گذار به عرصه فرانوگرایی بشر با چالش‌های جدیدی روبرو خواهد ایستاد. طبق گفته الوین تافلر تحولات تمدن بشری بر اساس سه نوع موج اول( انقلاب کشاورزی)، موج دوم( انقلاب صنعتی)، موج سوم( انقلاب تکنولوژیکی) است. موج سوم در حال حاضر در جریان است. توسعه سریع فناوری، انقلاب ژنتیک، فتح فضا، توسعه سریع شهرها، تغییر در شغل و شیوه زندگی از جمله مزایای موج سوم است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی گردشگری ایران افزود: سرعت و شتاب که از مشخصه های دوران فراصنعتی است، مولفه جدیدی خلق کرده که کوانتومی شدن امور نامیده می شود. در دنیای کوانتومی امروز، ابعاد زمانی و مکانی، سلسله مراتب و آیین کار محو یا در حال فرسایشند. امروز در عصر تدبیر و حکمرانی جهانی قرار داریم.

وی به تاثیر تحولات فناوری بر گردشگری اشاره کرد و گفت: توسعه صنایع جدید مبتنی بر فناوری مدرن، باعث تحول در زمان کار و وقت آزاد شده است. جهان به دنبال ارزش های جدید در نتیجه تغییر در فرهنگ ها و ایدلوژی ها است.

وی در پاسخ به این موضوع که تغییرات جدید چه تاثیری بر گردشگری خواهد داشت؟گفت: آهنگ سریع ورود فناوری های نوین به گردشگری پیام آور یک انقلاب واقعی در سازمان سیستم گردشگری است. گردشگری آینده با اشکال امروزین آن بسیار تفاوت خواهد داشت.

ضرغام اظهار داشت: گردشگری بین المللی طی 20 سال گذشته بیش از چهار برابر شده است. گردشگری داخلی در کشورهای توسعه یافته و تازه صنعتی شده به شدت افزایش یافته و توسعه پایدار نیز به تعهدی برای تصمیم گیریان و برنامه ریزان بدل شده است.

وی درباره تحول دیجیتال در کسب و کارها گفت: تحول کسب و کار دیجیتال پذیرش و استقرار فناوری های دیجیتال و مدل های کسب و کار برای بهبود قابل سنجش کارایی است. اولین گام درک نیاز به تغییراست. تحول دیجیتال در حال حاضر سریعتر از هر نیرویی در تاریخ، پتانسیل سرنگونی وضعیت حاکم و تغییر بازارها را دارد. همچنین تحول دیجیتالی اثر فناوری های دیجیتالی و مدل های کسب و کار بر پیکره ارزش فعلی کسب و کارها و موقعیت بازار آن است.

سهم اندک ایران از GDP

دکتر پیام حنفی زاده، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: هم اکنون انقلاب دیجیتالی تحول عظیمی در صنایع مختلف به وجود آورده است. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست. استاندارد دنیا در خلق ثروت از این صنعت به این ترتیب است که 10 درصدGDP( تولید ناخالص داخلی) به طور متوسط از این صنعت خلق می شود. GDP در ایران 5/2 درصد بوده و تقریبا 9/1 درصد از اشتغال ما از این بابت است.

وی با مقایسه میزان گردشگران کشورهای همسایه نسبت به ایران افزود: هم اکنون رتبه گردشگری امارات متحده عربی در دنیا 29 است و حدود 14 میلیون گردشگر در سال دارد و GDP آن 4 درصد است. ترکیه نیز در رتبه 44 قرار گرفته و 39 میلیون گردشگر دارد و سهم GDP آن 5درصد است. ایران از میان 137کشور دنیا رتبه 93 را دارا است. البته این رتبه بندی بدان معنا نیست که گردشگری ما کم است. مسایل گوناگونی در این امر دخیل هستند. به هر حال ما حدود 2/5 میلیون گردشگر داریم و 9/1 درصد شغل ها نیز از حوزه گردشگری ایجاد شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون تکنولوژی web2 که از سال 2005 خلق شد این امکان را به وجود آورد که به صورت دو به دو، یک به چند یا چند به چند با یکدیگر تعامل داشته باشند یعنی بتوانند دانش و تجربه شان را به اشتراک بگذارند. پیامدهای سریع این تکنولوژی ، اجتماعات مجازی بود که نمونه های آن را مانند فیس بوک، تلگرام و واتس آپ و دیگر شبکه های اجتماعی مشاهده کردیم. یکی از این تئوری ها بحث اقتصاد اشتراکی است. واژه ای که می تواند تحول زیادی در صنعت گردشگری ایجاد کند.