با انتشار مقاله‌ای معتبر درباره رقابت همکارانه در زنجیره تأمین گردشگری: دانشگاه علم و فرهنگ در صدر پژوهش‌های گردشگری

آخرین به روزرسانی 5 خرداد 1404

مقاله‌ای علمی با موضوع «رقابت همکارانه در زنجیره تأمین گردشگری» به قلم نگین حجتی دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد کارآفرینی گردشگری و با راهنمایی دکتر زهرا نادعلی پور عضو هیئت‌علمی دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، در یکی از مجلات بین‌المللی معتبر به چاپ رسید.
 
 این مقاله با عنوان “Coopetition over Competition: motivations behind the formation of Coopetition in the Tourism Supply Chain – A Case Study of Hotels and Travel Agencies in Tehran” در نشریه Competitiveness Review از انتشارات Emerald منتشر شده است. این مجله دارای نمایه Web of Science (WoS)، ضریب تأثیر ۲.۹ و در چارک Q۱ قرار دارد.
 این پژوهش به بررسی انگیزه‌های شکل‌گیری رقابت همکارانه (Coopetition) میان هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری در شهر تهران می‌پردازد. رقابت همکارانه به حالتی اطلاق می‌شود که در آن بازیگران صنعت، باوجود رقابت در برخی حوزه‌ها، در زمینه‌هایی دیگر با یکدیگر همکاری می‌کنند.
 در این مطالعه، سه نوع ارتباط دوسویه شامل «هتل با هتل»، «آژانس با آژانس» و «هتل با آژانس» مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که این روابط بر پایه چهار دسته انگیزه اصلی شکل‌گرفته‌اند که عبارت‌اند از:
رفتاری: مانند ایجاد اعتماد متقابل و ارتباطات بین‌فردی
مدیریتی: نظیر تبادل تجربیات مدیریتی و بهره‌گیری از توانمندی‌های مشترک
 زمینه‌ای: شامل شرایط بازار، نیاز مشتریان و الزامات محیطی
 راهبردی: مانند ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و افزایش سهم بازار
 این تحقیق با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و بررسی میدانی در بستر واقعی صنعت گردشگری تهران، نگاهی نو به تعاملات میان رقبا ارائه داده و می‌تواند راهگشای سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آینده در صنعت گردشگری کشور باشد.
 چاپ این مقاله در یکی از معتبرترین نشریات بین‌المللی، گواهی بر توان علمی پژوهشگران ایرانی و ظرفیت‌های دانشگاه علم و فرهنگ در تولید دانش کاربردی در عرصه گردشگری است.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید.

دکمه بازگشت به بالا