سامانه سجاد دانشگاه علم و فرهنگ

آخرین به روزرسانی 3 خرداد 1404

در راستای دستيابی به اهداف توسعه دولت الکترونيک و به منظور ارائه خدمات بهتر به دانشجویان، دانش آموختگان، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و سایر سازمانها و مراجعین، سازمان امور دانشجویان اقدام به طراحی و پیاده سازی سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) نموده است.
جهت استفاده از خدمات، ابتدا ثبت نام عمومی در این سامانه انجام می شود و بسته به اطلاعاتی که متقاضی در زمان ثبت نام وارد می شود، خدمات متناسب با وضعیت متقاضی برای ایشان نمایش داده می شود.
همچنین در صورت به وجود آمدن هرگونه سوال، ابتدا بخش سوالات متداول را مطالعه نمایید.

این خدمت برای دانش آموختگان و کسانی که نیاز به گواهی اشتغال به تحصیل و یا بررسی موارد شورای خاص دارند می باشد.

***دانشجویان کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری جهت اخذ تأییدیه تحصیلی، با کد صحت به سامانه مراجعه و نسبت به دریافت تأيیدیه تحصیلی مقطع قبلی خود اقدام نمایند.

نکات مھم درخصوص ثبت درخواست شورای موارد خاص:

به اطلاع میرساند با عنایت به الزام وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری از نیمسال دوم سال تحصیلی ٩٨-٩٧ درخواستهای افزایش سنوات، ادامه تحصيل وبازكشت به تحصيل صرفأ از طريق سامانه جامع امور دانشجويان (سجاد) به نشانى https://portal.saorg.ir قابل بررسى است.
لذا خواهشمند است با توجه به نکات زیر درخواستهای خود را در سامانه یاد شده بار گذاری نمایید.
موكدا یادآوری میشود هیچگونه درخواست خارج از سامانه مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

١. با مراجعه به سایت فوق، نخست از طریق منوی ثبت نام در سامانه سجاد ثبت نام نمایید.
٢. ثبت نام را با بارگداری اطلاعات شخصی و تحصیلی خود تکمیل نمایید. (درصورت هر گونه مشکل به سوالات متداول که در پایین همین صفحه است و یا راهنمای استفاده از سامانه مراجعه و یا با پشتیبانی آن ارتباط برقرار کنيد.)
٣. از منوی خدمات و زیر منوی اداره کل امور دانشجویان داخل بخش کمیسیون بررسی موارد خاص دانشجویان داخل درخواست خود را ثبت نمایید.
۴. درخواست شما پس از بررسی اولیه توسط کارشناس آموزش دانشگاه به شورای بررسی موارد خاص دانشگاه ارجاع خواهد شد و نهایتا نتیجه در همان سامانه قابل مشاهده است.
۵. شما می توانید با ورود به کارتابل خود در سامانه سجاد و وارد نمودن کد پیگیری از وضعیت درخواست خود مطلع شوید.
۶. با عنایت به جلسات محدود شورای بررسی موارد خاص، لازم است حداقل ٣ ماہ پیش از اتمام سنوات تحصيلی، درخواست خود را در سامانه بارگذاری نمایید تا در فرصت مناسب رأی آن شورا در اختيار شما قرار کیرد.
بدیهی است تبعات ناشی از تاخیر در اقدام به عهده دانشجوخواهد بود.

****جهت درخواست شورای موارد خاص نیز باید دانشجویان به سامانه سجاد مراجعه نمایند

دانشجویان دوره کارشناسی:

١- دانشجویان دوره کارشناسی برای دریافت تأییدیه تحصیلی به سامانه تأییدیه مدارک تحصیلی وزارت آموزش وپرورش به نشانى emt.medu.ir مراجعه وپس از انجام مراحل ثبت درخواست، کد پیگیری تأییدیه تحصیلی را دریافت و جهت ثبت در سامانه جامع آموزشى دانشگاه (سامانه گلستان)، به بایگانی دانشگاه واقع در طبقه همكف ساختمان علم تحويل نمایند.

٢- دانشجویانی كه تحصيلات قبلی آنها غیر از دانشگاه آزاد بوده است، براى دريافت پرينت تأییدیە تحصیلی به سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) به نشانی portal.saorg.ir مراجعه
نمایند.

توجه: پس از اخذ تأییدیه تحصیلی، جهت ثبت در سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سامانه گلستان)، پرینت آن را به بایگانی دانشگاه واقع در طبقه همکف ساختمان علم تحویل نمایند.

سوالات متداول

دانشجويان چه دانشگاههايی می توانند از طريق سامانه سجاد گواهی اشتغال به تحصيل دريافت کنند؟

دانشجويان دانشگاههای دولتی وزارت علوم، غير انتفاعی، پيام نور، علمي کاربردی و فنی حرفه ای امکان دريافت گواهی اشتغال به تحصيل از طريق اين سامانه را دارند. دانشجويان ايرانی شاغل به تحصيل در دانشگاههای خارجی از طريق فرآيند “صدور گواهی اشتغال به تحصيل دانشجويان خارج” ذيل خدمات اداره کل بورس و امور دانشجويان خارج ، امکان دريافت اين گواهی را دارند. دقت فرمائيد که گواهی اشتغال به تحصيل دانشجويان دانشگاههای علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در اين سامانه صادر نمی شود.

زمانی که درخواست گواهی اشتغال به تحصيل ثبت می کنم، با اين پيام مواجه می شوم که شما در دو دانشگاه شاغل به تحصيل هستيد. امکان صدور گواهی وجود ندارد. برای رفع اين مشکل چه راهکاری وجود دارد ؟

گواهی اشتغال به تحصيل، بر اساس اطلاعات دريافتی از سامانه های آموزشی دانشگاهها صادر می شود. شما می توانيد سوابق تحصيلی خود را در سامانه استعلام مدرک تحصيلی وزارت علوم به آدرس http://estelam.msrt.ir مشاهده نماييد و در صورت وجود هرگونه مغايرت، مشکل را با دانشگاه مربوطه مطرح و رفع نماييد.

در فرم ثبت درخواست گواهی اشتغال به تحصيل، نام رشته تحصيلی نمايش داده نمی شود و امکان وارد کردن آن نيز وجود ندارد.

گواهی اشتغال به تحصيل، بر اساس اطلاعات دريافتی از سامانه های آموزشی دانشگاهها صادر می شود. شما می توانيد سوابق تحصيلی خود را در سامانه استعلام مدرک تحصيلی وزارت علوم به آدرس http://estelam.msrt.ir مشاهده نماييد و در صورت وجود هرگونه مغايرت، مشکل را با دانشگاه مربوطه مطرح و رفع نماييد

در سامانه پرداخت انجام شده ولی فايل گواهی دريافت نشده است.

در صورتی که در فرم ثبت درخواست، نام سازمان مخاطب را از ليست سازمانهای موجود در سامانه انتخاب کرديد، گواهی شما بلافاصله پس از پرداخت صادر شده و در کارتابل قابل مشاهده و دريافت است. اگر نام سازمان مخاطب شما در ليست موجود نيست، بايد گزينه ساير را انتخاب و نام سازمان مخاطب را وارد کنيد. در اين حالت، درخواست شما بايد توسط کارشناس بررسی شود که حداکثر در دو روز کاری انجام می شود. پس از تاييد کارشناس، گواهی صادر شده و در کارتابل قابل دريافت خواهد بود.

برای دريافت تاييديه گواهی اشتغال به تحصيل جهت ترجمه رسمی چه اقدامی انجام دهم؟

برای دريافت اين تاييديه، دو مسير امکانپذير است.
مسير اول- دريافت گواهی اشتغال به تحصيل بدون مخاطب (جهت ترجمه) از سامانه سجاد.
مسير دوم- دريافت گواهی اشتغال به تحصيل بدون مخاطب از دانشگاه و بارگذاری در سامانه سجاد و سپس درخواست تاييد مدارک جهت ترجمه رسمی.
در اين روال کارشناس دانشگاه و سازمان بايد گواهی را به ترتیب در سامانه تاييد کند تا کد صحت صادر شود.

با اينکه دانشجوی دانشگاه دولتی وزارت علوم/ غير انتفاعی/ پيام نور/ علمی کاربردی/ فنی حرفه ای هستم، با پيام بر اساس اطلاعات دريافتی از دانشگاه شما شاغل به تحصيل نيستيد. جهت پيگيری به دانشگاه مراجعه نماييد مواجه می شوم.

گواهی اشتغال به تحصيل، بر اساس اطلاعات دريافتی از سامانه های آموزشی دانشگاهها صادر می شود. شما می توانيد سوابق تحصيلی خود را در سامانه استعلام مدرک تحصيلی وزارت علوم به آدرس http://estelam.msrt.ir مشاهده نماييد و در صورت وجود هرگونه مغايرت، مشکل را با دانشگاه مربوطه مطرح و رفع نماييد.

موارد خاص چیست و درخواست چه دانشجویانی در شورای بررسی موارد خاص قابل بررسی می باشد؟

موارد خاص به وضعیت دانشجویانی گفته می شود که جریان تحصیل آنها به خاطر عللی خارج از اراده و اختیار دانشجو که در تحصیلشان موثر بوده با مشکل مواجه گردیده که مطابق با ایین نامه کمیسیون در مورد آنها تصمیم گیری می شود.

چگونه می توان از خدمات سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) استفاده کرد؟

برای استفاده از خدمات سامانه ابتدا باید از طریق لینک ثبت نام اقدام به تشکیل پروفایل و ایجاد حساب کاربری نمایید . پس از تکمیل فرم های تشکیل پروفایل، اطلاعات شما حداکثر طی ۲۴ ساعت از سوی امور دانشجویان بررسی و در صورت تایید، امکان ورود به سیستم و استفاده از خدمات از سامانه را دارید.

چه کسانی می توانند از خدمات سامانه جامع امور دانشجویان استفاده کنند؟

کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های داخل و خارج، دانش اموختگان و اعضای هیات علمی دانشگاه های داخل بسته به شرایط می توانند از خدمات متناسب استفاده کنند

اگر دانشجو نتواند در سنوات مجاز دروس خود را به پایان برساند چه اقدامی باید انجام دهد؟

دانشجو موظف است پس از اتمام سنوات تحصیلی جهت درخواست تمدید سنوات به  سامانه گلستان مراجعه نموده و با تکمیل فرم های شورای بررسی موارد خاص و شورای آموزشی، درخواست تمدید سنوات تحصیلی نماید تا پرونده وی در کمیته منتخب بررسی شده و در صورت عدم امکان پذیرش از آن واحد جهت اخذ تصمیم به شورای موارد خاص ارسال شود. ضمنا دانشجویان پسر درصورت کسب مجوز آموزشی بایستی نسبت به کسب مجوز نظام وظیفه نیز اقدام نمایند.

درخواست تمدید سنوات چگونه امکان‏پذیراست؟

دانشجو ملزم است درخواست تمدید سنوات  مدارک لازم را ، از طریق سامانه سجاد یا از طریق آموزش دانشکده برای طرح در کمیسیون بررسی موارد خاص ثبت ، تایید و پیگیری نماید.

درچه صورت دانشجو اخراجی می تواند در خواست بازگشت به تحصیل نماید؟

لف- در صورت ارائه مدارک ومستنداتی که به تایید مواجع ذیصلاح وواحد آموزشی موبوطه رسیده باشد و دلالت بر خاص بودن وضعیت دانشجو دارند، می تواند درخواست بازگشت به تحصیل خود را ارسال نماید
ب-برای آقایان در صورتیکه مشکل نظام وظیفه نداشته باشند

آیا دانشجو انصرافی می تواند درخواست بازگشت به تحصیل دهد؟

در صورت ارائه دلایل ومستندات لازم که دال بر خاص بودن وضعیت باشد به تایید مراجع ذیصلاح و واحد آموزشی مربوطه رسیده باشد متقاضی می تواند درخواست خود را ارسال نماید بدیهی است درخواست به همراه مدارک در جلسه کمیسیون بررسی موارد خاص بررسی و تصمیم‏گیری به عمل خواهد آمد.

جلسات شورای بررسی موارد خاص در چه زمانی تشکیل می شود؟

کمیسیون برسی موارد خاص بر اساس تعداد درخواست ارجاع شده از طریق کمیته های منتخب آموزشی و یا درخواستهای ارسال شده به کمیسیون از طریق دانشجویانی که با درخواست آنها از طریق کمیته منتخب موافقت بعمل نیامده و بنا بر ضرورت تشکیل خواهد شد ولی این به معنای طرح کلیه در خواستها در هر جلسه نخواهد بود . جلسات محدود است و ممکن است .تعداد کمی بنابر مورد در هر جلسه بررسی شود.

نحوه اطلاع از رای کمیسیون بررسی موارد خاص چگونه است؟

 .متقاضی می تواند حداکثر تا ۷۲ ساعت اداری پس از تشکیل جلسه کمیسیون برای بهره مندی از رویت رای موبوط به تقاضای خود از طریق سامانه سجاد اقدام نماید..

آيا ثبت درخواست كميسيون موارد خاص هزينه دارد؟

برای ثبت درخواست در ابتدا پرداخت هيچ هزينه ايی نياز نيست.در مراحل بعدی اگر درخواست به شورای استانی و يا شورای مركزی ارسال شود پرداختها به صورت سيستمی است و فقط از طريق درگاه بانك و لينك داخل سامانه سجاد انجام ميشود.

دکمه بازگشت به بالا