سوالات متداول دانشجویان نو ورود

آخرین به روزرسانی 20 مهر 1404

قابل توجه دانشجویان نوورود 1404

در این بخش سوالات متداول شما دانشجویان محترم پاسخ داده شده است. شما می توانید در بخش جستجو کلمه موردنظر خود را درج کرده و یا از گزینه های ذیل عنوان مورد نظر خود را انتخاب نمایید. همچنین در صورتی که پاسخ خود را پیدا نکردید می توانید در فرمی که درانتهای صفحه قرار داده شده است سوال خود را مطرح نمایید. در اسرع وقت به شما پاسخ داده خواهد شد.

سوالات متداول
۱- ویژگی‏ ها، میزان اعتبار و جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ:
دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاددانشگاهی به عنوان بزرگترین مجموعه آموزش عالی غیردولتی كشور مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دارای ۶ دانشکده «فنی و مهندسی»، «هنر و معماری»، «علوم‌انسانی»، «علوم گردشگری» «حقوق» و «علوم و فناوری‎های نوین زیستی» است. این دانشگاه با بیش از 800 عضو هیئت‌علمی و استاد مدعو در 104 رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ۹ هزار دانشجو خدمات علمی، آموزشی و فرهنگی ارائه می‌کند و سال‌ها انتخاب استعدادهای برتر و دانش‌آموزان ممتاز و مستعد برای ادامه تحصیل دانشگاهی بوده است. است. برخی از ویژگی‏های دانشگاه به شرح زیر است:
- دانشگاه علم و فرهنگ با کسب رتبه یک نوآوری ایران در سه سال پیاپی بر اساس رتبه‌بندی سایمگو اسپانیا، رتبه یک دانشگاه‌های غیردولتی کشور براساس رتبه‌بندی ISC سال ۱۴۰۲، رتبه 10 دانشگاه‌های ایران براساس شاخص استناد به ازای مقاله برمبنای گزارش اسکپوس و رتبه 28 دانشگاه‌های جامع کشور از نظر انتشار کتاب‌های بین‌المللی 1403 توانسته در زمره برترین دانشگاه‌های ایران قرارگیرد. ضمناً این دانشگاه شرایط ورود به نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های تاثیرگذار تایمز 2024 و دانشگاه‌های سبز جهان را به دست آورده است.
- دارای تنها پارک تخصصی در حوزه علوم و فناوری‏های نرم و صنایع فرهنگی در گستره ملی، تحت عنوان پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ: این پارک با در نظر گرفتن نیازهای کشور در جهت توسعه و تجاری‌‏سازی فناوری‌‏های نرم و اشتغال‏‏زایی در بخش فرهنگ و هنر، صنایع دستی، گردشگری و ... فعالیت می‏نماید.
- بنیاد کسب و کار: از جمله اهداف این بنیاد، ایجاد بستر برای توسعه ظرفیت‌های کارآفرینی در دانشجویان، نوآوری و ارائه آموزش‌های نوین، توسعه تکنولوژی و خلق ارزش‌های اجتماعی در فرآیند آموزش، ترویج تفکر خلاق و فعالیت مولد در میان دانشجویان و زمینه‌سازی برای شکوفایی خودباوری و توان‌افزایی آنان در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و گسترش مشارکت فعال آنان در توسعه کسب و کار و اشتغال ‌است.
- خبرگزاری سیناپرس - تنها خبرگزاری علمی کشور - به دانشگاه علم و فرهنگ وابسته است. این خبرگزاری با هدف ارتقاء سطح آگاهی و دانایی جامعه نسبت به تحولات علمی و فرهنگی در سطح کشور و جهان، اطلاع‏رسانی صحیح، صریح، سریع و دقیق از رویدادهای علمی و پیشرفت‌های کشور با محوریت معرفی واقعیات جامعه علمی ایران در سطح بین‏ المللی فعالیت می‌کند.
- اتصال علمی و پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ به مجموعه‌های جهاددانشگاهی و بهره‌مندی از توانمندی‏ های نرم ‏افزاری و سخت‏ افزاری پژوهشگاه‌ها، پژوهشكده ‏ها و گروه‏ های پژوهشی جهاددانشگاهی (نظیر: پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن‏‎سینا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشکده برق، پژوهشکده فرهنگ و هنر، پژوهشکده برق، پژوهشکده گیاهان دارویی و ...) در برگزاری دوره‌های تحصیلات تكمیلی با هدف ارتقاء کیفی دوره ‏ها و ارائه الگوی آموزش‏های پژوهش محور که باعث ارتقای استانداردهای آموزشی و پژوهشی این دانشگاه شده است.
- ورود به عرصه بین‌المللی و برگزاری دوره‌های مشترك آموزشی بلندمدت و کوتاه مدت در قالب عقد قرارداد و تفاهم‌نامه‏ های همكاری آموزشی با دانشگاه‌های UPM و USM مالزی، دانشگاه‌ EUAارمنستان، University West کانادا و IMC اتریش، دانشگاه‌های آشنا و میوند افغانستان، دانشگاه‌های نیشانتاشی، آیدین استانبول و ایستینیه ترکیه و عضویت در شبکه‏‎های مجازی جهان اسلام با هدف ارتقاء کیفی و تبادل علمی- آموزشی در دفتر همکاری‏‎های بین‏المللی دانشگاه علم و فرهنگ محقق شده است.
- اخذ فاندهای بین‏المللی از قبیل آراسموس پلاس، فرصت‏های مطالعاتی برای استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از قبیل بورسیه تحقیقاتی 3 ماه از دانشگاه فناوری دالیان چین برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، انعقاد قرارداد پژوهشی بین‏المللی با دانشگاه UCSI مالزی برخی از اقدامات دفتر همکاری‏‎های بین‏ المللی دانشگاه علم و فرهنگ محسوب می‌شوند.
- جذب دانشجوی غیر ایرانی (خارجی) در تمامی رشته های دایر دانشگاه. در حال حاضر بیش از 300 دانشجوی غیر ایرانی از کشورها، رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه علم و فرهنگ مشغول به تحصیل هستند.
۲- سطح علمی اعضای هیئت‌علمی:
تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ از دانشگاه ‏های معتبر فارغ‏ التحصیل شده‏ اند و از رزومه علمی شایسته‏ ای برخوردار هستند. رشد كمی و كيفی فعاليت‌های پژوهشی اعضای هيئت علمی و دانشجويان و انتشار مقالات ISI در طی سال‏ های اخير شایان توجه است.
بهره‏ مندی از توان علمی استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی در بخش بین‏ الملل از طریق ایجاد شبکه استادان ایرانی مقیم دانشگاه‏ های خارجی و نیز شبکه متخصصین و دانش ‏آموختگان دانشگاه علم و فرهنگ، که در دانشگاه‏ های خارجی به فعالیت علمی اشتغال دارند؛ از جمله اقدامات دانشگاه است.
هرساله برخی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در حوزه‏ های فنی – مهندسی، فناوری‏ های نوین زیستی، سلول‏ های بنیادی و علوم بهداشتی، در زمره 1 تا 2 درصد پژوهشگران برتر جهان قرار می‏ گیرند .
۳- شناسه کاربری و گذرواژه چیست؟
شناسه کاربری= درج عبارت usc041 و شماره داوطلبی پشت سر هم و بدون فاصله. مثال: usc041517319 گذرواژه = کد ملی (ده‌رقمی)
۴- تاریخ فارغ ­التحصیلی مقطع قبلی چه زمانی باشد تا ثبت نام انجام شود؟
حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری
5- (ویژه دانشجویان کارشناسی/کارشناسی ناپیوسته)به دلیل عدم اتمام دروس باقیمانده مقطع دوره دوم متوسطه/دوره کاردانی،آیا امکان اخذ مرخصی در نیمسال اول برای اتمام دروس وجود دارد؟
خیر، تاریخ فارغ التحصیلی باید حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری باشد.
تبصره: درصورتی که درس/دروسی از دوره دوم متوسطه/کاردانی باقیمانده باشد، و داوطلب بتواند حداکثر تا پایان دی ماه سال جاری فارغ التحصیل شود، فقط با موافقت کمیسیون بررسی موارد خاص آموزش و پرورش منطقه مبنی بر انتقال نمره دی ماه به شهریورماه، دانشجو مجاز به ثبت نام در نیمسال اول سال تحصیلی جاری خواهد بود. در صورت عدم موافقت کمیسیون موارد خاص، مسئولیت به عهده شخص دانشجو خواهد بود و شهریه عودت نمی گردد.
6-(ویژه دانشجویان کارشناسی ناپیوسته) شرایط پذیرش و ثبت‌نام، در صورت داشتن دروس باقیمانده برای فارغ ‏التحصیلی چیست؟
با توجه به بخش‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجو باید حداکثر تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳، فارغ‏ التحصیل شده باشد.
تبصره: چنانچه تاریخ اخذ مدرک کاردانی برخی از پذیرفته‌شدگان بعد از ۳۱ شهریور سال قبولی باشد و در ریزنمرات صادره از مؤسسه محل اخذ مدرک کاردانی بدون ایجاد نیمسال و به‌صورت معرفی به استاد ثبت گردد و مقطع کاردانی خود را حداکثر تا ۳۰ آذر به پایان برساند، ادامه تحصیل با ارائه گواهی فارغ‏ التحصیلی تا تاریخ ۳۰ آذرماه همان سال بلامانع است.
7-(ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد) شرایط پذیرش و ثبت‏ نام در مقطع تحصیلی بالاتر، در صورت داشتن دروس باقیمانده برای فارغ‏ التحصیلی چیست؟
چنانچه تاریخ اخذ مدرک کارشناسی برخی از پذیرفته‌شدگان بعد از ۳۱ شهریور سال قبولی بوده و در ریزنمرات صادره از سوی مؤسسه محل اخذ مدرک کارشناسی، ثبت نمره بدون ایجاد نیمسال تحصیلی (به‌صورت معرفی به استاد) انجام شود و مقطع کارشناسی حداکثر تا ۳۰ آذرماه به پایان برسد، ادامه تحصیل وی با ارائه گواهی فارغ‏ التحصیلی تا تاریخ ۳۰ آذر همان سال، در صورت دارابودن سایر شرایط و ضوابط مطابق با دستورالعمل سازمان سنجش آموزش کشور، بلامانع است.
8- در پذیرش غیرحضوری برای وضعیت نظام‌وظیفه”در حال سربازی” کدام گزینه انتخاب شود؟
گزینه در حین خدمت
9- در پذیرش غیرحضوری برای وضعیت نظام وظیفه"دو ماه فرصت نظام وظیفه باقیمانده است" کدام گزینه انتخاب شود؟
گزینه مشمول. لازم است تمامی پذیرفته شدگانی که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم را ندارند، گزینه مشمول را انتخاب نمایند.
10- مدرک تحصیلی مقطع قبلی آماده نیست، برای پذیرش غیرحضوری به‌جای آن چه مدرکی بارگذاری شود؟
لازم است فرمی که در دستورالعمل ثبت نامی سازمان سنجش آموزش کشور، جایگزین مدرک فارغ التحصیلی گردیده است، تکمیل و بارگذاری و درصورت داشتن مشکل، در روز مراجعه حضوری موضوع پیگیری شود.
11- انتخاب واحد برعهده دانشگاه است یا دانشجو؟
در نیمسال اول، انتخاب واحد توسط دانشگاه صورت می ‏پذیرد و از نیمسال‏ های بعدی مسئولیت انتخاب واحد با دانشجو خواهد بود.
12- کلاس‏های درسی دانشجویان نو ورود سال تحصیلی ۱۴۰5 – ۱۴۰4 از چه زمانی تشکیل می‏شود؟
پس از انجام ثبت نام حضوری و دریافت پیامک، اطلاعیه زمان و نحوه تشکیل کلاس های نیمسال اول دانشجویان نو ورود مندرج در سایت دانشگاه به نشانی usc.ac.ir را به دقت مطالعه کنید.
کلاس های دانشجویان کارشناسی ارشد از روز شنبه 26 مهر ماه آغاز می شود.
13- کلاس‏ها چند روز در هفته برگزار می‏شود؟
پس از انجام مرحله ثبت نام حضوری تمامی دانشجویان، از طریق گزارش شماره 88 سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سامانه گلستان)، دانشجویان می توانند برنامه درسی خود را مشاهده نمایند.
دانشجویان کارشناسی ارشد از 25 مهر ماه می توانند از گزارش 88 برنامه درسی خود را مشاهده کنند.
دانشجویان کارشناسی از 2 آبان ماه می توانند از گزارش 88 برنامه درسی خود را مشاهده کنند.
14- نحوه برگزاری کلاس‏ها در نیمسال تحصیلی جاری:
کلاس ها در تمامی مقاطع تحصیلی به صورت حضوری تشکیل می شود. تعداد بسیار محدودی از دروس در برخی از گروه های آموزشی به صورت مجازی ارائه خواهد شد که در مورد جزئیات آن، از طریق برنامه درسی اطلاع رسانی می گردد.
15- شرایط تغییر رشته و گرایش چیست؟
مقطع کارشناسی ارشد:
طبق آیین‏ نامه آموزشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ در دوره کارشناسی‌ارشد امکان تغییر رشته وجود ندارد، اما تغییر گرایش فقط در همان مجموعه امتحانی و در صورت کسب نمره مجاز در آزمون مطابق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور با تأیید دانشگاه مجاز است.
مقطع کارشناسی:
- ماده 20 آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی: دانشجوی دور ه های كاردانی ناپیوسته و كارشناسی پیوسته می تواند در صورت دارا بودن شرایط زیر "در همان دانشگاه"و در صورت موافقت دانشگاه، مشروط به امكان ادامه تحصیل در سنوات مجاز باقیمانده، رشته تحصیلی خود را تغییر دهد.
الف) نمره اكتسابی دانشجو در آزمون سراسری گروه آزمایشی ذی ربط از نمره خام آخرین فرد پذیرفته شده در آن رشته در دانشگاه و در سال پذیرش (با تأیید سازمان سنجش آموزش كشور) كمتر نباشد.
ب) ادامه تحصیل متقاضی در رشته قبلی از نظر مقررات آموزشی بلامانع باشد.
ج) حداقل 6/1 و حداکثر 3/2 واحدهای درسی دوره را گذرانده باشد.
د) دانشجو در هر دوره تحصیلی فقط یك بار می تواند با رعایت ضوابط تغییر رشته دهد.
تبصره 1: تغییر رشته یا گرایش در دوره کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته، فقط در رشته ها یا گرایش های همان مجموعه امتحانی مجاز است.
تبصره 2: درصورت تغییر رشته، معادل سازی دروس مطابق با ماده 12 آیین نامه آموزشی قابل انجام است.
تبصره 3: تغییر رشته دانشجویی كه پذیرش وی در دوره تحصیلی از طریق بدون آزمون (پذیرش با سوابق تحصیلی) باشد به رشته هایی كه پذیرش در آنها از طریق آزمون سراسری صورت گرفته باشد (پذیرش با آزمون)، ممنوع است.
ماده 21: تغییر رشته یا انتقال دانشجو از دانشگاه غیردولتی به دولتی، از شهریه پرداز به رایگان، از غیرحضوری به نیمه حضوری و حضوری، و از نیمه حضوری به حضوری، از پذیرش سوابق تحصیلی به پذیرش با آزمون ممنوع است؛ ولی برعكس آن مجاز است.
16- (ویژه دانشجویان کارشناسی)شرایط انتقال به دانشگاه های دیگر:
امکان انتقال به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی، فنی و حرفه ای، علمی کاربردی و از دوره های پذیرش با سوابق تحصیلی به دوره های پذیرش با آزمون سراسری وجود ندارد، ولی برای انتقال به سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، در صورت موافقت گروه آموزشی مربوط، درچارچوب ضوابط و آیین نامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ درخواست در شورای بررسی موارد خاص دانشگاه مطرح و تصمیم گیری می شود.
17-(ویژه دانشجویان کارشناسی/کارشناسی ناپیوسته) شرایط انتقال از سایر دانشگاه ها به دانشگاه علم و فرهنگ:
در دوره کارشناسی پیوسته بعد از طی چهار نیمسال تحصیلی میهمانی در مقطع کارشناسی پیوسته و دو نیمسال تحصیلی در مقطع کارشناسی ناپیوسته و داشتن شرایط تحصیلی مناسب (کسب معدل بالاتر از میانگین معدل دانشجویان ورودی همان سال و همان رشته)، با موافقت دانشگاه مبدأ، درخواست انتقال در شورای بررسی موارد خاص دانشگاه مطرح و تصمیم گیری می شود.
18- (ویژه دانشجویان کارشناسی) شرایط میهمان شدن در سایر دانشگاه ها:
در صورت موجه تشخیص دادن درخواست دانشجو در گروه آموزشی مربوط، دانشجو می تواند در چارچوب مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی میهمان شود. میهمان شدن دانشجو در دانشگاه های پیام نور و مجازی امکان پذیر نیست.
19- (ویژه دانشجویان کارشناسی) آیا امکان تبدیل میهمانی موقت به میهمانی دائم وجود دارد؟
خیر، میهمانی دائم صرفاً در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی مجاز می باشد.
20- آیا دانشگاه در تکمیل ظرفیت، پذیرش دانشجو دارد؟
خیر، دانشگاه علم و فرهنگ در هیچ مقطع تحصیلی از طریق تکمیل ظرفیت دانشجو نمی‏پذیرد.
21- آیا دانشگاه خوابگاه دارد یا خیر؟ شرایط استفاده از خوابگاه دانشجویی چگونه است؟
دانشگاه خوابگاه ندارد، اما همکاری لازم برای معرفی متقاضیان خوابگاه‏ های خودگردان مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت خواهد گرفت. "جهت مشاهده کليک نماييد"
22- شرایط تطبیق واحد چیست؟
پس از ثبت نام و پذیرش نهایی، معادل سازی و پذیرش واحدهای درسی گذرانده شده براساس دستورالعمل اجرایی مصوب شورای آموزشی دانشگاه امکان پذیر است. تبصره: برای دانشجویانی که قبلاً در یک مقطع تحصیلی دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند، امکان تطبیق واحد وجود ندارد.
23- (ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد)به دلیل عدم اتمام دروس باقیمانده مقطع کارشناسی، آیا امکان اخذ مرخصی در نیمسال اول برای اتمام دروس وجود دارد؟
خیر، تاریخ فارغ ‏التحصیلی باید حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری باشد.
24- در طول تحصیل، چند نیمسال می توان مرخصی گرفت؟
با رعایت سنوات مجاز تحصیل، در دوره کارشناسی پیوسته حداکثر دو نیمسال امکان اخذ مرخصی وجود دارد.
با رعایت سنوات مجاز تحصیل، در دوره کارشناسی‌ارشد حداکثر یک نیمسال امکان اخذ مرخصی وجود دارد.
26- (ويژه دانشجويان کارشناسی ارشد)در نیمسال اول تحصیلی، آیا امکان اخذ مرخصی وجود دارد؟
بله، با قبول مسئولیت توسط دانشجو و تأیید گروه آموزشی مربوط، ولی از سوی آموزش دانشگاه اخذ مرخصی در نیمسال اول توصیه نمی‏شود.
27- هزینه دوره و نحوه پرداخت آن:
شهریه تحصیلی از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل شده است. شهریه ثابت تا پایان سنوات مجاز تحصیلی بدون تغییر خواهد بود، ولی شهریه متغیر با توجه به رشته تحصیلی، نوع و تعداد واحد انتخابی دانشجو متفاوت است. در هر نیمسال تحصیلی، بخشی از شهریه در ابتدای ترم از دانشجو دریافت می گردد و مابقی شهریه به صورت اقساط تا پایان نیمسال تحصیلی از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سامانه گلستان) قابل پرداخت است. حداکثر زمان تسویه حساب شهریه، قبل از امتحانات پایانی نیمسال تحصیلی است.
28- شرایط استفاده از تخفیف در شهریه:
تخفیف در پرداخت شهریه به پذیرفته شدگان رتبه برتر کنکور سراسری و آزمون های کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی؛ دانشجویان ممتاز و نمونه؛ رتبه های اول تا سوم علمی هر رشته – ورودی در هر نیمسال تحصیلی (فقط در مقطع کارشناسی)؛ دانشجویان مؤثر در پیشبرد اهداف علمی، پژوهشی، فرهنگی و سایر امور دانشگاه؛ دانشجویانی که موفق به کسب رتبه یا مقام در جشنواره ها و مجامع قرآنی، علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و ورزشی شوند و دانشجویان شاغل به تحصیل در مجموعه های آموزش عالی جهاددانشگاهی؛ در چارچوب آیین نامه تخفیف در شهریه (مصوب هیئت امنای دانشگاه) اعطا می شود.
29- شرایط وام دانشجویی:
دانشجویان می توانند از وام شهریه دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان (مطابق با آیین نامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران (وابسته به جهاددانشگاهی) استفاده نمایند. (برای اطلاع از جزئیات به وب سایت دانشگاه مراجعه شود.)
30- بیمه دانشجویی:
تمامی دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ تحت پوشش بیمه حوادث دانشجویی بوده و بدون قید زمان و مکان می توانند از این بیمه استفاده نمایند.
31- نشانی و کد پستی دانشگاه علم و فرهنگ و ساعت کاری:
تهران، بلوار شهید اشرفی اصفهانی، پایین‏تر از پل شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، خیابان هما، دانشگاه علم و فرهنگ، کد پستی: ۱۴۶۱۹۶۸۱۵۱
ساعت کاری:۷:۳۰ الی ۱۵:۳۰
دکمه بازگشت به بالا