چاپ مقاله بین‌المللی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و فرهنگ در مجله Chaos, Solitons & Fractals

مقاله دکتر علیرضا رضوانیان عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی کامپیوتر با همکاری مشترک محمدمهدی دلیری خمامی و دکتر محمدرضا میبدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) با عنوان Exploring social networks through stochastic multilayer graph modeling در مجله بین‌المللی Chaos, Solitons & Fractals از انتشارات Elsevier با نمایه Web of Science (ISI)با ضریب تأثیر Impact Factor 7.8 و در جایگاه Q۱ به چاپ رسید.
 در این مقاله بر این نکته تأکید شده است که مدل‌های مختلفی برای مدل‌سازی و تحلیل شبکه‌های دنیای واقعی مانند شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، اما اکثر این مدل‌ها روی یک شبکه تک‌لایه دودویی قطعی تمرکز دارند.
در ادامه سال‌ها تلاش این تیم پژوهشی که مفهوم مدل‌سازی شبکه به‌صورت غیرقطعی را در چندین مقاله و کتاب منتشر نمودند، در این مقاله مدل غیرقطعی جدیدی برای شبکه‌های چندلایه وزن‌دار پیشنهاد شده است.
 با فرض مدل استوکستیک برای گراف چندلایه، وزن پارامترها به‌صورت متغیرهای تصادفی لحاظ شده و متناسب با آن معیارهای تصمیم‌گیری بازتعریف شده است. همچنین، به‌منظور محاسبه معیارها و حل مسائل مربوطه، یک مدل محاسباتی مبتنی بر بازی گور سلولی با کمک اتوماتای یادگیر توسعه داده شده است که با قابلیت پردازش موازی و با رویکرد یادگیری تقویتی توانایی تخمین پارامترها یا استفاده در کاربردهایی چون سیستم‌های توصیه‌گر با هزینه کمتر در محیط‎های ناشناخته و نویزی را دارد.
 نتایج به‌دست‌آمده از شبیه‌سازی‌های انجام شده در شرایط مختلف، موید دقت مناسب در مدل محاسباتی پیشنهادی است.

دکمه بازگشت به بالا