سوالات متداول دانشجویان نو ورود دوره کارشناسی ارشد

قابل توجه دانشجویان نوورود دوره کارشناسی ارشد 1403

در این بخش سوالات متداول شما دانشجویان محترم پاسخ داده شده است. شما می توانید در بخش جستجو کلمه موردنظر خود را درج کرده و یا از گزینه های ذیل عنوان مورد نظر خود را انتخاب نمایید. همچنین در صورتی که پاسخ خود را پیدا نکردید می توانید در فرمی که درانتهای صفحه قرار داده شده است سوال خود را مطرح نمایید. در اسرع وقت به شما پاسخ داده خواهد شد.

سوالات متداول
۱- ویژگی‏ ها، میزان اعتبار و جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ:
دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی غیردولتی کشور مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دارای ۶ دانشکده «فنی و مهندسی»، «هنر و معماری»، «علوم‌انسانی»، «علوم گردشگری» «حقوق» و «علوم و فناوری‎های نوین زیستی» است. این دانشگاه با بیش از ۷۰۰ عضو هیئت‌علمی و استاد مدعو در ۹۹ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به ۹ هزار دانشجو خدمات علمی، آموزشی و فرهنگی ارائه می‌کند و سال‌ها انتخاب استعدادهای برتر و دانش‌آموزان ممتاز و مستعد برای ادامه تحصیل دانشگاهی بوده است. است. برخی از ویژگی‏های دانشگاه به شرح زیر است:
– دانشگاه علم و فرهنگ با کسب رتبه یک نوآوری ایران در سه سال پیاپی بر اساس رتبه‌بندی سایمگو و اسپانیا، رتبه یک دانشگاه‌های غیردولتی کشور بر اساس رتبه‌بندی ISC سال ۱۴۰۲، رتبه ۱۰ دانشگاه‌های ایران بر اساس شاخص استناد به‌ازای مقاله بر مبنای گزارش اسکپوس و رتبه ۲۸ دانشگاه‌های جامع کشور از نظر انتشار کتاب‌های بین‌المللی ۱۴۰۳ توانسته در زمره برترین دانشگاه‌های ایران قرارگیرد. ضمناً این دانشگاه شرایط ورود به‌نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های تأثیرگذار تایمز ۲۰۲۴ و دانشگاه‌های سبز جهان را به دست آورده است.
– دارای تنها پارک تخصصی در حوزه علوم و فناوری‏های نرم و صنایع فرهنگی در گستره ملی، تحت عنوان پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ: این پارک با درنظرگرفتن نیازهای کشور در جهت توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و اشتغال‌زایی در بخش فرهنگ و هنر، صنایع‌دستی، گردشگری و… فعالیت می‏نماید.
– بنیاد کسب‌وکار: از جمله اهداف این بنیاد، ایجاد بستر برای توسعه ظرفیت‌های کارآفرینی در دانشجویان، نوآوری و ارائه آموزش‌های نوین، توسعه تکنولوژی و خلق ارزش‌های اجتماعی در فرآیند آموزش، ترویج تفکر خلاق و فعالیت مولد در میان دانشجویان و زمینه‌سازی برای شکوفایی خودباوری و توان‌افزایی آنان در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و گسترش مشارکت فعال آنان در توسعه کسب‌وکار و اشتغال است.
– اتصال علمی و پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ به مجموعه‌های جهاد دانشگاهی و بهره‌مندی از توانمندی‏های نرم‏افزاری و سخت‏افزاری پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‏ها و گروه‏های پژوهشی جهاد دانشگاهی (نظیر: پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن‌سینا، پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشکده برق، پژوهشکده فرهنگ و هنر، پژوهشکده برق، پژوهشکده گیاهان دارویی و…) در برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی باهدف ارتقای کیفی دوره‏ها و ارائه الگوی آموزش ‏های پژوهش‌محور که باعث ارتقای استانداردهای آموزشی و پژوهشی این دانشگاه شده است.
– ورود به عرصه بین‌المللی و برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت در قالب عقد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های همکاری آموزشی با دانشگاه‌های UPM و USM مالزی، دانشگاه EUA ارمنستان، University West کانادا و IMC اتریش، دانشگاه‌های آشنا و میوند افغانستان، دانشگاه‌های نیشانتاشی، آیدین استانبول و ایستینیه ترکیه و عضویت در شبکه‌های مجازی جهان اسلام باهدف ارتقای کیفی و تبادل علمی – آموزشی در دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ محقق شده است.
– اخذ فاندهای بین‌المللی از قبیل آراسموس پلاس، فرصت‏های مطالعاتی برای استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از قبیل بورسیه تحقیقاتی ۳ ماه از دانشگاه فناوری دالیان چین برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، انعقاد قرارداد پژوهشی بین‏المللی با دانشگاه UCSI مالزی برخی از اقدامات دفتر همکاری‌های بین‏المللی دانشگاه علم و فرهنگ محسوب می‌شوند.
– جذب دانشجوی غیرایرانی (خارجی) در تمامی رشته‏های دایر دانشگاه. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ دانشجوی غیرایرانی از کشورها، رشته‌هاو مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه علم و فرهنگ مشغول به تحصیل هستند.
۲- سطح علمی اعضای هیئت‌علمی:
تمامی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علم و فرهنگ از دانشگاه ‏های معتبر فارغ ‏التحصیل شده ‏اند و از رزومه علمی شایسته ‏ای برخوردار هستند. رشد کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان و انتشار مقالات ISI در طی سال‏های اخیر شایان توجه است.
بهره‏ مندی از توان علمی استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی در بخش بین‏ الملل از طریق ایجاد شبکه استادان ایرانی مقیم دانشگاه ‏های خارجی و نیز شبکه متخصصین و دانش ‏آموختگان دانشگاه علم و فرهنگ که در دانشگاه‏ های خارجی به فعالیت علمی اشتغال دارند؛ از جمله اقدامات دانشگاه است.
هرساله برخی از اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه در حوزه‏ های فنی – مهندسی، فناوری ‏های نوین زیستی، سلول‏ های بنیادی و علوم بهداشتی، در زمره ۱ تا ۲ درصد پژوهشگران برتر جهان قرار می‏ گیرند.
۳- شناسه کاربری و گذرواژه چیست؟
شناسه کاربری= درج عبارت 031usc و شماره داوطلبی پشت‌سرهم و بدون
فاصله مثال: 031517319usc گذرواژه = کد ملی (ده‌رقمی)
۴- تاریخ فارغ ­التحصیلی مقطع قبلی چه زمانی باشد تا ثبت نام انجام شود؟
حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری
۵- شرایط پذیرش و ثبت‏ نام در مقطع تحصیلی بالاتر، در صورت داشتن دروس باقیمانده برای فارغ‏ التحصیلی چیست؟
چنانچه تاریخ اخذ مدرک کارشناسی برخی از پذیرفته‌شدگان بعد از ۳۱ شهریور سال قبولی بوده و در ریزنمرات صادره از سوی مؤسسه محل اخذ مدرک کارشناسی، ثبت نمره بدون ایجاد نیمسال تحصیلی (به‌صورت معرفی به استاد) انجام شود و مقطع کارشناسی حداکثر تا ۳۰ آذرماه به پایان برسد، ادامه تحصیل وی با ارائه گواهی فارغ‏ التحصیلی تا تاریخ ۳۰ آذر همان سال، در صورت دارابودن سایر شرایط و ضوابط مطابق با دستورالعمل سازمان سنجش آموزش کشور، بلامانع است.
۶- در پذیرش غیرحضوری برای وضعیت نظام‌وظیفه”در حال سربازی” کدام گزینه انتخاب شود؟
گزینه در حین خدمت
۷- در پذیرش غیرحضوری برای وضعیت نظام ‏وظیفه” دارای فرصت برای اعزام” کدام گزینه انتخاب شود؟
گزینه مشمول. لازم است تمامی پذیرفته‏ شدگانی که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم را ندارند، گزینه مشمول را انتخاب نمایند.
۸- مدرک تحصیلی مقطع قبلی آماده نیست، برای پذیرش غیرحضوری به‌جای آن چه مدرکی بارگذاری شود؟
لازم است فرمی که در دستورالعمل ثبت نامی سازمان سنجش آموزش کشور، جایگزین مدرک فارغ‏ التحصیلی گردیده است، تکمیل و بارگذاری و در صورت داشتن مشکل، در روز مراجعه حضوری موضوع پیگیری شود.
۹- انتخاب واحد برعهده دانشگاه است یا دانشجو؟
در نیمسال اول، انتخاب واحد توسط دانشگاه صورت می ‏پذیرد و از نیمسال‏ های بعدی مسئولیت انتخاب واحد با دانشجو خواهد بود.
۱۰- کلاس‏های درسی دانشجویان نو ورود سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ از چه زمانی تشکیل می‏شود؟
با یاری خداوند متعال، شروع کلاس‏ها از روز یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰۳ خواهد بود.
۱۱- کلاس‏ها چند روز در هفته برگزار می‏شود؟
پس از انجام مرحله ثبت‏نام حضوری تمامی دانشجویان، از طریق گزارش شماره ۸۸ سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سامانه گلستان)، دانشجویان می‏ توانند برنامه درسی خود را مشاهده نمایند.
۱۲- نحوه برگزاری کلاس‏ها در نیمسال تحصیلی جاری:
کلاس‏ها در تمامی مقاطع تحصیلی به‏ صورت حضوری تشکیل می‏شود.
۱۳- شرایط تغییر رشته و گرایش چیست؟
طبق آیین‏نامه آموزشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ در دوره کارشناسی‌ارشد امکان تغییر رشته وجود ندارد، اما تغییر گرایش فقط در همان مجموعه امتحانی و در صورت کسب نمره مجاز در آزمون مطابق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور با تأیید دانشگاه مجاز است.
۱۴- آیا دانشگاه در تکمیل ظرفیت، پذیرش دانشجو دارد؟
خیر، دانشگاه علم و فرهنگ در هیچ مقطع تحصیلی از طریق تکمیل ظرفیت دانشجو نمی‏پذیرد.
۱۵- آیا دانشگاه خوابگاه دارد یا خیر؟ شرایط استفاده از خوابگاه دانشجویی چگونه است؟
دانشگاه خوابگاه ندارد، اما همکاری لازم برای معرفی متقاضیان خوابگاه‏ های خودگردان مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت خواهد گرفت. "جهت مشاهده کليک نماييد"
۱۶- شرایط تطبیق واحد چیست؟
پس از ثبت نام و پذیرش نهایی، معادل‏سازی و پذیرش واحدهای درسی گذرانده شده در چارچوب مقررات مربوط امکان‏پذیر است.
۱۷- به دلیل عدم اتمام دروس باقیمانده مقطع کارشناسی، آیا امکان اخذ مرخصی در نیمسال اول برای اتمام دروس وجود دارد؟
خیر، تاریخ فارغ ‏التحصیلی باید حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری باشد.
۱۸- در نیمسال اول تحصیلی، آیا امکان اخذ مرخصی وجود دارد؟
بله، با قبول مسئولیت توسط دانشجو و تأیید گروه آموزشی مربوط، ولی از سوی آموزش دانشگاه اخذ مرخصی در نیمسال اول توصیه نمی‏شود.
۱۹- در طول تحصیل، چند نیمسال می‏توان مرخصی گرفت؟
با رعایت سنوات مجاز تحصیل، در دوره کارشناسی‌ارشد حداکثر یک نیمسال امکان اخذ مرخصی وجود دارد.
۲۰- هزینه دوره و نحوه پرداخت آن:
شهریه تحصیلی از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل شده است. شهریه ثابت تا پایان سنوات مجاز تحصیلی بدون تغییر خواهد بود، ولی شهریه متغیر باتوجه‌به رشته تحصیلی، نوع و تعداد واحد انتخابی دانشجو متفاوت است. در هر نیمسال تحصیلی، بخشی از شهریه در ابتدای نیمسال تحصیلی از دانشجو دریافت می ‏گردد و مابقی شهریه به‌صورت اقساط تا پایان نیمسال تحصیلی از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سامانه گلستان) قابل‌پرداخت است. حداکثر زمان تسویه‌حساب شهریه، قبل از امتحانات پایانی نیمسال تحصیلی است.
۲۱- شرایط استفاده از تخفیف در شهریه:
پذیرفته‏ شدگان رتبه برتر آزمون کارشناسی‌ارشد؛ دانشجویان مؤثر در پیشبرد اهداف علمی، پژوهشی، فرهنگی و سایر امور دانشگاه؛ دانشجویانی که موفق به کسب رتبه یا مقام در جشنواره ‏ها و مجامع قرآنی، علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و ورزشی شوند؛ در چارچوب آیین‏نامه مربوط از تخفیف در شهریه بهره‏ مند می‏ شوند. (برای اطلاع از جزئیات به معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی مراجعه شود.)
۲۲- شرایط وام دانشجویی:
دانشجویان می‏توانند از وام شهریه دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان (مطابق با آیین ‏نامه ‏های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و صندوق قرض‏الحسنه دانشجویان ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) استفاده نمایند. (برای اطلاع از جزئیات به وب‏سایت دانشگاه مراجعه شود.)
۲۳- بیمه دانشجویی:
تمامی دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ تحت پوشش بیمه حوادث دانشجویی بوده و بدون قید زمان و مکان می‏توانند از این بیمه استفاده نمایند.
۲۴- نشانی و کد پستی دانشگاه علم و فرهنگ و ساعت کاری:
تهران، بلوار شهید اشرفی اصفهانی، پایین‏تر از پل شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، خیابان هما، دانشگاه علم و فرهنگ، کد پستی: ۱۴۶۱۹۶۸۱۵۱
ساعت کاری:۷:۳۰ الی ۱۵:۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا