دستورالعمل جامع آموزشی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴– ۱۴۰۳ دانشگاه علم و فرهنگ

به منظور اطلاع دانشگاهیان محترم از نحوه فعالیت‏‌های آموزشی در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳، این دستورالعمل که در تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۲۴ به تصویب شورای آموزشی دانشگاه رسیده است، برای اجرا ابلاغ می‌‏گردد.

 الف) انتخاب واحد، تشکیل کلاس‏‌ها و امتحانات

 ۱- کلاس‏‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی از اول مهرماه تا ۲۰ دی‏ماه ۱۴۰۳ به‏صورت حضوری تشکیل می‌‏شود.
 تبصره: تعداد محدودی از درس‏‌ها به‌صورت مجازی ارائه خواهد شد که در مورد جزئیات آن، متعاقباً اطلاع‏رسانی می‌‏گردد.
 ۲- دانشجویان اجازه شرکت در کلاس درس، بدون ثبت‏نام و انتخاب واحد رسمی از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه، را ندارند.

 ۳- ثبت‏نام نکردن دانشجو در هر نیمسال تحصیلی و ترک تحصیل بدون کسب اجازه از دانشگاه، منجر به ثبت وضعیت عدم مراجعه در سامانه جامع آموزشی دانشگاه و لغو معافیت تحصیلی دانشجویان ذکور مشمول خواهد شد. امکان ادامه تحصیل دانشجو، منوط به موافقت شورای بررسی موارد خاص و نیز اخذ مجوز از سازمان نظام‌وظیفه برای دانشجویان مشمول خواهد بود.
 ۴- رعایت پیش‏نیاز (تقدم‌وتأخر) هر درس طبق برنامه درسی مصوب الزامی است. درس/درس‏‌هایی که بدون رعایت پیش‏نیاز اخذ شود، از سوی آموزش حذف خواهد شد و مسئولیت آن متوجه دانشجو بوده و شهریه درس/درس‏‌های حذف شده مسترد نمی‌‏گردد.
 تبصره: دانشجویی که در نیمسال آخر تحصیلی، حداکثر تا ۲۴ واحد درسی برای فارغ‌التحصیلی اخذ نماید و هیچ واحدی باقی نمانده باشد – به شرطی که میانگین کل نمرات وی حداقل ۱۰ باشد – از رعایت پیش‌نیاز، هم‏نیازی درس‏‌ها و تداخل ساعت امتحان معاف است.
 ۵- پس از زمان حذف و اضافه، دانشجو حق جابه‏جایی گروه درسی را، حتی با هماهنگی استادان، ندارد.
 ۶- دانشجویان موظفند در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ (پس از بازه زمانی حذف و اضافه) از طریق گزارش ۷۸ سامانه جامع آموزشی دانشگاه، آخرین تغییرات برنامه درسی خود را مشاهده و طبق آن در کلاس شرکت نمایند.
 ۷- تمامی امتحانات پایان نیمسال تحصیلی طبق برنامه زمان‏بندی برای هر درس، در بازه زمانی ۲۹ دی‏ماه تا ۱۵ بهمن‏ماه ۱۴۰۳ به‌صورت حضوری در محل دانشگاه برگزار می‌‏شود.
 ۸- عدم حضور دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی (ناپیوسته و پیوسته) و کارشناسی‌ارشد در جلسه امتحان پایان نیمسال تحصیلی و یا غیبت کلاسی بیش از حد مجاز (به هر دلیل)، در این نیمسال تحصیلی، به منزله درخواست حذف آموزشی آن درس یا درس‏‌ها است و هیچ‏گونه درخواست امتحان مجدد و یا ثبت نمره پذیرفته نمی‌‏شود.
 ۹- برگزاری هرگونه آزمون شفاهی، کلاس جبرانی، حل تمرین، فوق‌برنامه و… ، در بازه زمانی امتحانات پایان نیمسال تحصیلی (۲۹ دی‏ماه تا ۱۵ بهمن‏ماه ۱۴۰۳)، مجاز نیست.
 ۱۰- استادان محترم از هفته دوازدهم تا پایان هفته شانزدهم (۱۷ آذرماه لغایت ۲۰ دی‏ماه ۱۴۰۳) فرصت دارند «غیبت کلاسی» دانشجویانی را که بیش از حد مجاز در جلسات درسی شرکت نکرده‏اند (محروم از امتحان پایانی)، در سامانه جامع آموزشی دانشگاه ثبت نمایند و پس از ۲۱ دی‏ماه (پایان کلاس‏ها) اسامی محرومین قابل ثبت نیست.

 ۱۱- بازه امتحانات پایانی شامل یک دوره ۱۴روزه است که روز‌های سوم و نهم آن به گروه \”معارف اسلامی و عمومی\” اختصاص‌یافته است.
 ۱۲- برگزاری آزمون کتبی پایان نیمسال تحصیلی برای تمامی درس‏‌های نظری و بخش نظری تمامی درس‏‌های عملی – نظری الزامی است.
 ۱۳- در صورت عدم برگزاری آزمون (به هر دلیل) در ایام امتحانات، امتحانات همان روز به بعد از آخرین امتحان منتقل خواهد شد و درخواست تغییر در زمان برگزاری امتحان پذیرفته نیست.

توصیه می‌‏شود، دانشجویان در برنامه‏ ریزی خود، تا چند روز بعد از پایان امتحانات، آمادگی برگزاری احتمالی امتحانات به‌تعویق‌افتاده را داشته باشند.
 ۱۴- مدرس هر درس موظف است، نمره نهایی هر درس را، با لحاظ نمودن مهلت حداقل ۴۸ ساعته برای بررسی تقاضای تجدیدنظر دانشجویان از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه، تأیید کند.

 ۱۵- آخرین‌مهلت ثبت نهایی نمرات دانشجویان مقطع کارشناسی (قفل نمرات در سامانه جامع آموزشی دانشگاه) توسط استادان محترم، برای درس‏‌های نظری ۱۰ روز پس از برگزاری هر امتحان و برای درس‏‌های عملی پایان‏نامه، پروژه پایانی، طرح و رساله نهایی، پژوهش‏‌های عملی، کارآموزی و کارورزی در مقطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، حداکثر تا سه‏شنبه ۳۰ بهمن‏ماه ۱۴۰۳ و برای مقاطع کارشناسی‌ارشد حداکثر پایان اسفندماه ۱۴۰۳ و دکتری ۳۱ فروردین‏ماه ۱۴۰۴ است.

 ۱۶- طبق مقررات آموزشی، درس/ درس‏‌های نمره دار (حتی نمره صفر)، قابل حذف نیست.

 ۱۷- دانشجویان انتقالی موظف به انجام امور تطبیق واحد و پیگیری ثبت سوابق در سامانه جامع آموزشی دانشگاه هستند. در صورت عدم انجام تطبیق واحد، درس‏‌هایی که بدون رعایت پیش‏نیاز اخذ شده باشد، حذف آموزشی می‌‏گردد و شهریه مسترد نمی‌‏گردد.

 ۱۸- دانشجوی متقاضی معادل‏سازی (تطبیق واحد) باید حداکثر تا پایان اولین نیمسال تحصیلی به‌عنوان دانشجوی رسمی دانشگاه علم و فرهنگ، پیگیر ارسال اصل ریزنمرات تأیید شده دانشگاه قبلی به آموزش دانشگاه باشد، در غیر این صورت معادل‏سازی درس‏‌ها و نیز ثبت‏نام نیمسال بعد دانشجو امکان‏پذیر نیست.

 ب) مرخصی تحصیلی و حذف ترم
 – دانشجوی متقاضی اخذ مرخصی تحصیلی موظف است درخواست خود را حداکثر تا آغاز بازه زمانی حذف و اضافه (۹ مهرماه ۱۴۰۳) در سامانه جامع آموزشی دانشگاه ثبت کند، در غیر این صورت در وضعیت دانشجو به‌عنوان انصراف از تحصیل اعمال می‌شود.

 – اخذ مرخصی و حذف ترم برای دانشجویان مشمولی که در سنوات ارفاقی و مهلت معرفی هستند، مجاز نیست؛ اما دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود ناگزیرند از این فرصت برای ادامه تحصیل استفاده کنند، لازم است درخواست خود را همراه مدارک و مستندات از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه، ارسال کنند. فقط در صورت تأیید شورای بررسی موارد خاص دانشگاه و اخذ مجوز از حوزه نظام‏وظیفه، ثبت مرخصی و حذف ترم برای این دانشجویان قابل‌انجام است.

 ج) اخذ درس به‌صورت معرفی به استاد

 ۱- پس از ثبت تمامی نمرات دانشجوی دوره کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) ورودی مهرماه ۱۴۰۲ و پس از آن، در سامانه جامع آموزشی دانشگاه، درصورتی‏که دانشجو برای دانش‏آموختگی حداکثر دو درس نظری تا سقف ۴ واحد درسی باقیمانده داشته باشد، با تأیید گروه آموزشی می‌‏تواند آن دو درس را به‌صورت معرفی به استاد در آن نیمسال تحصیلی یا بازه تابستان اخذ کند. برای دانشجویان ورودی‏‌های قبل از مهر ۱۴۰۲، مطابق آیین‏نامه‏‌ها و شیوه‏نامه‏‌های مصوب دوره‏‌های خود عمل می‌‏شود.

 ۲- چنانچه دانشجو قبلاً ً یک درس عملی – نظری را اخذ نموده، ولی نمره قبولی کسب نکرده باشد، اما دوره عملی آن درس را گذرانده باشد، می‌‏تواند با رعایت مفاد بند ۱، بخش نظری آن درس را بصورت معرفی به استاد اخذ نماید.

 ۳- چنانچه دانشجو به هر دلیلی در تاریخ تعیین شده برای امتحان درس معرفی به استاد مراجعه نکند، مجاز به اخذ مجدد درس به صورت معرفی به استاد نخواهد بود.

 ۴- درصورت درخواست دانشجو همراه با ارائه مدارک و مستندات درخصوص علت عدم شرکت در جلسه امتحان و تأیید مدیر گروه آموزشی مربوطه، صرفاً برای یکبار دیگر دانشجو مجاز به شرکت در امتحان نوبت بعدی درس معرفی به استاد در همان نیمسال تحصیلی می‌‏باشد.

 ۵- دانشجویان تنها یکبار امکان بهره‏مندی از تسهیلات معرفی به استاد را در طول دوره تحصیل خواهند داشت. درصورت عدم اخذ نمره قبولی در درس/درس‏‌های اخذ شده به صورت معرفی به استاد، دانشجو موظف است درس/درس‏‌های باقیمانده را در سنوات مجاز تحصیلی، اخذ و در کلاس‏‌های مربوط به آن شرکت نماید.

 توجه: برگزاری درس‏‌های دوره‏‌های کارشناسی ارشد و دکتری و نیز درس‏‌های عملی یا عملی – نظری دوره کارشناسی به صورت معرفی به استاد، مجاز نیست.

 د) رفع نقص مدارک ثبت‏نامی، عدم مراجعه دانشجو و سنوات تحصیلی

 ۱- دانشجویان شاغل به تحصیلی که طبق دستورالعمل‏‌های سازمان سنجش آموزش کشور، موفق به رفع نقص مدارک ثبت‏نامی (از قبیل: معافیت تحصیلی، گواهی موقت یا اصل مدرک تحصیلی مقطع قبلی و تأییدیه تحصیلی) نشده‏اند، لازم است حداکثر یکماه پس از شروع نیمسال تحصیلی نسبت به رفع نقص مدارک تحصیلی خود اقدام نمایند تا در روند تحصیل آن‌ها مشکل جدی ایجاد نشود.

 ۲- دانشجویان مشمول (دارای معافیت تحصیلی) در صورت قطع ارتباط تحصیلی (اتمام تحصیل، انصراف و یا اخراج از تحصیل) فوراً به حوزه نظام وظیفه معرفی و معافیت تحصیلی آنان لغو خواهد شد.

 ۳- ثبت‏نام نکردن دانشجو در هر نیمسال تحصیلی و ترک تحصیل بدون کسب اجازه از دانشگاه، منجر به ثبت وضعیت عدم مراجعه در سامانه جامع آموزشی دانشگاه در زمان‏‌های زیر و لغو معافیت تحصیلی دانشجویان مشمول خواهد شد:
 مقطع کارشناسی: ۳ هفته بعد از حذف و اضافه
 مقطع کارشناسی ارشد: ۳ ماه بعد از حداکثر مهلت اعلام نمرات آخرین نیمسال تحصیلی
 مقطع دکتری: ۶ ماه بعد از حداکثر مهلت اعلام نمرات آخرین نیمسال تحصیلی

 شایان ذکر است امکان ادامه تحصیل دانشجو، منوط به اخذ موافقت شورای بررسی موارد خاص و نیز اخذ مجوز از سازمان نظام وظیفه برای دانشجویان مشمول خواهد بود.

 ۴- در مواردی که دانشجو موفق به گذراندن درس‏‌های مصوب رشته در مدت مجاز تحصیل و مدت اضافه شده توسط شورای آموزشی و تحصیلات دانشگاه نشود، لازم است درخواست افزایش سنوات تحصیلی را حداقل ۳ ماه قبل از اتمام سنوات تحصیلی، از طریق سامانه جامع امور دانشجویان) سجاد (به نشانی: https://portal. saorg.ir به شورای بررسی موارد خاص دانشگاه ارائه دهد، در غیر اینصورت با وی طبق مقررات رفتار خواهد شد.

 ۵- دانشجویان موظفند هرگونه تغییر در شناسنامه، محل سکونت دایم و یا شماره تلفن همراه خود را بلافاصله به دانشگاه اعلام نموده و درصورت تغییر در شناسنامه، یک نسخه تصویر تمام صفحات شناسنامه را تحویل نمایند. لازم است دانشجویان دوره کارشناسی به اداره پیشخوان آموزش و کارشناسی ارشد و دکتری به اداره آموزش دانشکده مراجعه نمایند. بدیهی است درصورت عدم اعلام سریع و به موقع تغییرات، مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از آن به عهده شخص دانشجو خواهد بود.

 ه) انتخاب استاد راهنما و تصویب پیشنهاده (پروپوزال) دانشجویان دوره‏‌های تحصیلات تکمیلی و ارزیابی جامع دوره دکتری

 ۱- دانشجویان دوره‏‌های کارشناسی ارشد و دکتری موظفند مطابق با شیوه‏نامه فعالیت‏‌های دوره پژوهشی، تا قبل از شروع نیمسال سوم تحصیلی، استاد راهنما و پیشنهاده (پروپوزال) خود را (با نظر استاد راهنما) به تصویب دانشگاه برسانند. چنانچه دانشجو تا پایان نیمسال تحصیلی چهارم پیشنهاده خود را به تصویب دانشگاه نرساند، از ادامه تحصیل محروم می‌شود.

 ۲- برای ورود به مرحلۀ ارزیابی جامع دوره دکتری، کسب میانگین کل نمرات حداقل ۱۶ و احراز بسندگی زبان الزامی است. نحوه احراز بسندگی زبان بر اساس شیوه‏نامه داخلی ارزیابی توانمندی زبان خارجی دانشجویان دوره دکتری صورت می‌‏پذیرد.

 و) سایر موارد

 ۱- اداره کل برنامه ‏ریزی، نظارت و توسعه آموزشی در طول نیمسال تحصیلی بر تشکیل منظم و مستمر کلاس‏‌ها نظارت خواهد داشت.
 ۲- مسئولیت پیگیری برگزاری کلاس‏‌ها بر عهده مدیر گروه آموزشی و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده است.
 ۳- شرکت در انتخاب واحد مقدماتی (پیش‏ ثبت ‏نام) در بازه زمانی ۲۴ تا ۲۸ آذرماه ۱۴۰۳ برای تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) الزامی است. شایان ذکر است چنانچه دانشجویی پیش‏ثبت‏نام انجام ندهد، فقط در آخرین روز ثبت ‏نام می‌‏تواند انتخاب واحد نماید.
 ۴- تمام دانشجویان موظفند از تاریخ اول تا ۵ دی‏ماه ۱۴۰۳ (هفته ارزشیابی)، نسبت به ارزشیابی استادان از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه اقدام نمایند. تبعات ناشی از عدم انجام ارزشیابی، از جمله عدم امکان مشاهده نمرات نهایی امتحانات پایان نیمسال تحصیلی و اعتراض به نمرات نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳، به عهده دانشجو بوده و هیچ‏گونه عذری پذیرفته نخواهد بود.

 ‌امید است با یاری خداوند متعال و تشریک مساعی و تداوم همراهی استادان گرانقدر، دانشجویان عزیز و کارکنان پرتلاش، دانشگاه علم و فرهنگ در پیشبرد فرآیند آموزش و نیل به اهداف نهایی حوزه آموزش عالی، بیش از پیش موفق باشد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا