برگزاری نشست علمی تخصصی نقد هوش مصنوعی در عرصه نظر و عمل آموزش
نشست تخصصی «نقد هوش مصنوعی در عرصه نظر و عمل آموزش» از سلسله نشستهای علمی تخصصی معاونت پژوهش و فناوری با همکاری گروه علوم تربیتی دانشگاه علم و فرهنگ، دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ در این دانشگاه برگزار شد.
این نشست با حضور دکتر محمدصادق بیجندی مدیرگروه علوم تربیتی و عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر نشست؛ دکتر محمدرضا بهرنگی استاد تمام و رئیس انجمن مدیریت آموزشی ایران؛ دکتر علیرضا رضوانیان مدیرکل امور پژوهشی و عضو هیئتعلمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر مصطفی قادری دانشیار مطالعات برنامه درسی و رئیساندیشکده مطالعات میانرشتهای دانشگاه علامه طباطبائی؛ دکتر فرهاد شفیعپور مطلق دانشیار و نایب رئیس انجمن مدیریت آموزشی ایران؛ دکتر افشین صندوقدار عضو هیئتعلمی جهاددانشگاهی و مدیر سامانههای معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و جمعی از دانشجویان و علاقهمندان به این حوزه بهصورت حضوری و برخط برگزار شد.
مدیرکل امور پژوهشی و عضو هیئتعلمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ در ابتدای نشست گزارشی از آخرین وضعیت هوش مصنوعی در نظام آموزشی براساس آخرین رتبهبندیها در جهان و آخرین وضعیت ثبت اختراعات در حوزه هوش مصنوعی ارائه داد.
علیرضا رضوانیان همچنین ضمن ارائه چارچوبی کلی از تعاریف هوش مصنوعی، اهداف و شاخههای اصلی مصنوعی را نیز برشمرد و در ادامه به کاربردهای عملیاتی هوش مصنوعی در حوزه آموزش اشاره کرد.
بررسی نقش هوش مصنوعی از سه زاویه دانش موضوعی، تربیتی و فناوری
دانشیار مطالعات برنامه درسی و رئیساندیشکده مطالعات میانرشتهای دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه نشست به معرفی ابزارهای مورد استفاده هوش مصنوعی پرداخت و به مثالهایی از تولیدمحتوا توسط هوش مصنوعی در آموزش اشاره کرد. مصطفی قادری به نقش هوش مصنوعی از سه زاویه دانش موضوعی، دانش تربیتی و دانش فناوری پرداخت و کتاب مهندسی پرامپت را در زمینه حوزه هوش مصنوعی معرفی کرد.
مؤلفههای سواد هوش مصنوعی چیست؟
در ادامه عضو هیئتعلمی جهاددانشگاهی و مدیر سامانههای معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی سواد هوش مصنوعی را تعریف کرد و سپس مؤلفههای سواد هوش مصنوعی را برشمرد که شامل: دانش و درک کردن، استفاده کردن، ارزیابی کردن و مسائل اخلاقی میشود.
افشین صندوقدار افزود: نگرانی ما عقب ماندن معلمان، مدرسان، اساتید، اعضای هیئتعلمی از هوش مصنوعی است و فراگیران در حال پیشی گرفتن هستند که در این زمینه دورههای ضمن خدمت هوش مصنوعی در نظام آموزشی کشور در همه مقاطع باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
هوش مصنوعی نمیتواند جانشین فطرت و نهاد انسانها شود
دانشیار و نایب رئیس انجمن مدیریت آموزشی ایران، نقدی را که برای درک بهتر موضوع است را با رویکرد ساختهای ششگانه سازنده، عالمانه، پیشبرنده، جامعنگر، منصفانه، آیندهپژوهانه، مستند، پژوهشگرانه و انعطافپذیرانه معرفی کرد.
فرهاد شفیعپور همچنین اهداف، روش و اصول نقد در زمینه هوش مصنوعی را برشمرد و افزود: باید مراقب این موضوع باشیم که فطرتها و خردها هستند که باعث ایجاد مکاتباند و هوش مصنوعی نمیتواند جانشین فطرت و نهاد انسانها شود.
در ادامه این نشست، رئیس انجمن مدیریت آموزشی ایران ضمن معرفی کتاب الگوهای تدریس ۲۰۲۴، به این موضوع اشاره کرد که چرا راه بقیه را برویم و باید سعی کنیم خودمان راه داشته باشیم و فرهنگ قوی خود را قدر بدانیم.
محمدرضا بهرنگی خاطرنشان کرد: مدرسان ما نیاز دارند در الگوهای تدریس بهروزرسانی شوند و این کتاب میتواند مؤثر باشد.
در انتهای نشست تفاهمنامه همکاری مشترک بین انجمن علمی مدیریت آموزشی ایران و دانشگاه علم و فرهنگ با حضور علی سعداله معاون پژوهش و فناوری و محمدرضا بهرنگی رئیس هیئتمدیره انجمن علمی مدیریت آموزشی ایران امضا شد.