سؤالات متداول دانشجویان نو ورود دوره کارشناسی ناپیوسته

آخرین به روزرسانی 13 مهر 1404
ویژگیها میزان اعتبار و جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ:
دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی بهعنوان بزرگترین مجموعه آموزش عالی غیردولتی کشور موردتأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دارای ۶ دانشکده «فنی و مهندسی»، «هنر و معماری»، «علومانسانی»، «علوم گردشگری» «حقوق» و «علوم و فناوریهای نوین زیستی» است. این دانشگاه با بیش از ۸۰۰ عضو هیئتعلمی و استاد مدعو در ۱۰۴ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری به ۹ هزار دانشجو خدمات علمی، آموزشی و فرهنگی ارائه میکند و سالها انتخاب استعدادهای برتر و دانشآموزان ممتاز و مستعد برای ادامه تحصیل دانشگاهی بوده است. است.
برخی از ویژگیهای دانشگاه به شرح زیر است:
دانشگاه علم و فرهنگ با کسب رتبه یک نوآوری ایران در سه سال پیاپی بر اساس رتبهبندی سایمگو اسپانیا، رتبه یک دانشگاههای غیردولتی کشور بر اساس رتبهبندی ISC سال ۱۴۰۲، رتبه ۱۰ دانشگاههای ایران بر اساس شاخص استناد بهازای مقاله بر مبنای گزارش اسکپوس و رتبه ۲۸ دانشگاههای جامع کشور از نظر انتشار کتابهای بینالمللی ۱۴۰۳ توانسته در زمره برترین دانشگاههای ایران قرارگیری. ضمناً این دانشگاه شرایط ورود بهنظام رتبهبندی دانشگاههای تأثیرگذار تایمز ۲۰۲۴ و دانشگاههای سبز جهان را به دست آورده است.
دارای تنها پارک تخصصی در حوزه علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در گستره ملی، تحت عنوان پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ: این پارک با درنظرگرفتن نیازهای کشور در جهت توسعه و تجاریسازی فناوریهای نرم و اشتغالزایی در بخش فرهنگ و هنر، صنایعدستی، گردشگری و… فعالیت می کند.
بنیاد کسبوکار: از جمله اهداف این بنیاد، ایجاد بستر برای توسعه ظرفیتهای کارآفرینی در دانشجویان، نوآوری و ارائه آموزشهای نوین، توسعه تکنولوژی و خلق ارزشهای اجتماعی در فرایند آموزش، ترویج تفکر خلاق و فعالیت مولد در میان دانشجویان و زمینهسازی برای شکوفایی خودباوری و توانافزایی آنان در حوزههای اقتصادی و اجتماعی و گسترش مشارکت فعال آنان در توسعه کسبوکار و اشتغال است.
خبرگزاری سیناپرس – تنها خبرگزاری علمی کشور – به دانشگاه علم و فرهنگ وابسته است. این خبرگزاری باهدف ارتقای سطح آگاهی و دانایی جامعه نسبت به تحولات علمی و فرهنگی در سطح کشور و جهان، اطلاعرسانی صحیح، صریح، سریع و دقیق از رویدادهای علمی و پیشرفتهای کشور با محوریت معرفی واقعیات جامعه علمی ایران در سطح بینالمللی فعالیت میکند.
اتصال علمی و پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ به مجموعههای جهاد دانشگاهی و بهرهمندی از توانمندیهای نرم افزاری و سخت افزاری پژوهشگاهها، پژوهشکدهها و گروههای پژوهشی جهاد دانشگاهی (نظیر: پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن سینا، پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشکده برق، پژوهشکده فرهنگ و هنر، پژوهشکده برق، پژوهشکده گیاهان دارویی و…) در برگزاری دورههای تحصیلات تکمیلی باهدف ارتقای کیفی دوره ها و ارائه الگوی آموزش های پژوهشمحور که باعث ارتقای استانداردهای آموزشی و پژوهشی این دانشگاه شده است.
ورود به عرصه بینالمللی و برگزاری دورههای مشترک آموزشی بلندمدت و کوتاهمدت در قالب عقد قرارداد و تفاهمنامههای همکاری آموزشی با دانشگاههای UPM و USM مالزی، دانشگاه EUAارمنستان، University West کانادا و IMC اتریش، دانشگاههای آشنا و میوند افغانستان، دانشگاههای نیشانتاشی، آیدین استانبول و ایستینیه ترکیه و عضویت در شبکههای مجازی جهان اسلام باهدف ارتقای کیفی و تبادل علمی- آموزشی در دفتر همکاریهای بینالمللی دانشگاه علم و فرهنگ محقق شده است.
اخذ فاندهای بینالمللی از قبیل آراسموس پلاس، فرصتهای مطالعاتی برای استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از قبیل بورسیه تحقیقاتی ۳ ماه از دانشگاه فناوری دالیان چین برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، انعقاد قرارداد پژوهشی بینالمللی با دانشگاه UCSI مالزی برخی از اقدامات دفتر همکاریهای بینالمللی دانشگاه علم و فرهنگ محسوب میشوند.
جذب دانشجوی غیرایرانی (خارجی) در تمامی رشتههای دایر دانشگاه. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ دانشجوی غیرایرانی از کشورها، رشتهها و مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه علم و فرهنگ مشغول به تحصیل هستند.
سطح علمی اعضای هیئتعلمی:
تمامی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علم و فرهنگ از دانشگاههای معتبر فارغ التحصیل شده اند و از رزومه علمی شایسته ای برخوردار هستند. رشد کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان و انتشار مقالات ISI در طی سالهای اخیر شایان توجه است.
بهره مندی از توان علمی استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی در بخش بین الملل از طریق ایجاد شبکه استادان ایرانی مقیم دانشگاه های خارجی و نیز شبکه متخصصین و دانش آموختگان دانشگاه علم و فرهنگ که در دانشگاه های خارجی به فعالیت علمی اشتغال دارند؛ از جمله اقدامات دانشگاه است.
هرساله برخی از اعضای هیئتعلمی این دانشگاه در حوزه های فنی – مهندسی، فناوری های نوین زیستی، سلول های بنیادی و علوم بهداشتی، در زمره ۱ تا ۲ درصد پژوهشگران برتر جهان قرار می گیرند.
شناسه کاربری و گذرواژه چیست؟
شناسه کاربری= درج عبارت 041 uscو شماره داوطلبی پشتسرهم و بدون فاصله مثال: usc041517319
گذرواژه = کد ملی (ده رقمی)
تاریخ فارغالتحصیلی مقطع قبلی چه زمانی باشد تا ثبتنام انجام شود؟
حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری
به دلیل عدم اتمام دروس باقیمانده مقطع دوره کاردانی، آیا امکان اخذ مرخصی در نیمسال اول برای اتمام دروس وجود دارد؟
خیر، تاریخ فارغالتحصیلی باید حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری باشد.
تبصره: درصورتیکه درس/دروسی از دوره کاردانی باقیمانده باشد، و داوطلب بتواند حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری فارغ التحصیل شود، دانشجو مجاز به ثبت نام در نیمسال اول سال تحصیلی جاری خواهد بود.
شرایط پذیرش و ثبتنام، در صورت داشتن دروس باقیمانده برای فارغالتحصیلی چیست؟
با توجه به بخشنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجو باید حداکثر تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳، فارغ التحصیل شده باشد.
تبصره: چنانچه تاریخ اخذ مدرک کاردانی برخی از پذیرفتهشدگان بعد از ۳۱ شهریور سال قبولی باشد و در ریزنمرات صادره از مؤسسه محل اخذ مدرک کاردانی بدون ایجاد نیمسال و بهصورت معرفی به استاد ثبت گردد و مقطع کاردانی خود را حداکثر تا ۳۰ آذر به پایان برساند، ادامه تحصیل با ارائه گواهی فارغ التحصیلی تا تاریخ ۳۰ آذرماه همان سال بلامانع است.
در پذیرش غیرحضوری برای وضعیت نظاموظیفه”در حال سربازی” کدام گزینه انتخاب شود؟
گزینه در حین خدمت
در پذیرش غیرحضوری برای وضعیت نظام وظیفه”دو ماه فرصت نظام وظیفه باقیمانده است” کدام گزینه انتخاب شود؟
گزینه مشمول. لازم است تمامی پذیرفتهشدگانی که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم را ندارند، گزینه مشمول را انتخاب کنند.
مدرک تحصیلی مقطع قبلی آماده نیست، برای پذیرش غیرحضوری بهجای آن چه مدرکی بارگذاری شود؟
لازم است فرمی که در دستورالعمل ثبت نامی سازمان سنجش آموزش کشور، جایگزین مدرک فارغ التحصیلی گردیده است، تکمیل و بارگذاری و در صورت داشتن مشکل، در روز مراجعه حضوری موضوع پیگیری شود.
انتخاب واحد برعهده دانشگاه است یا دانشجو؟
در نیمسال اول، انتخاب واحد توسط دانشگاه صورت می پذیرد و از نیمسال های بعدی مسئولیت انتخاب واحد با دانشجو خواهد بود.
کلاسهای درسی دانشجویان نو ورود سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۴ از چه زمانی تشکیل میشود؟
پس از انجام ثبت نام حضوری و دریافت پیامک، اطلاعیه زمان و نحوه تشکیل کلاس های نیمسال اول دانشجویان نو ورود دوره کارشناسی مندرج در سایت دانشگاه به نشانی usc.ac.ir را بهدقت مطالعه کنید.
کلاسها چند روز در هفته برگزار میشود؟
پس از انجام مرحله ثبت نام حضوری تمامی دانشجویان، از طریق گزارش شماره ۸۸ سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سامانه گلستان)، دانشجویان می توانند برنامه درسی خود را مشاهده کنند.
نحوه برگزاری کلاس ها در نیمسال تحصیلی جاری چگونه است؟
کلاسها در تمامی مقاطع تحصیلی به صورت حضوری تشکیل میشود. تعداد بسیار محدودی از دروس در برخی از گروه های آموزشی بهصورت مجازی ارائه خواهد شد که در مورد جزئیات آن، از طریق برنامه درسی اطلاع رسانی می گردد.
شرایط انتقال به دانشگاه های دیگر چیست؟
امکان انتقال به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی، فنی و حرفه ای، علمیکاربردی و از دورههای پذیرش با سوابق تحصیلی به دورههای پذیرش با آزمون سراسری وجود ندارد، ولی برای انتقال به سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، در صورت موافقت گروه آموزشی مربوط، درچارچوب ضوابط و آیین نامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ درخواست در شورای بررسی موارد خاص دانشگاه مطرح و تصمیمگیری می شود.
شرایط انتقال از سایر دانشگاه ها به دانشگاه علم و فرهنگ چیست؟
بعد از طی دو نیمسال تحصیلی در مقطع کارشناسی ناپیوسته و داشتن شرایط تحصیلی مناسب (کسب معدل بالاتر از میانگین معدل دانشجویان ورودی همان سال و همان رشته)، با موافقت دانشگاه مبدأ، درخواست انتقال در شورای بررسی موارد خاص دانشگاه مطرح و تصمیمگیری میشود.
شرایط میهمان شدن در سایر دانشگاه ها چیست؟
در صورت موجه تشخیصدادن درخواست دانشجو در گروه آموزشی مربوط، دانشجو میتواند در چارچوب مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی میهمان شود.
میهمان شدن دانشجو در دانشگاه های پیامنور و مجازی امکان پذیر نیست.
آیا امکان تبدیل میهمانی موقت به میهمانی دائم وجود دارد؟
خیر، میهمانی دائم صرفاً در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی مجاز است.
آیا دانشگاه در تکمیل ظرفیت، پذیرش دانشجو دارد؟
خیر، دانشگاه علم و فرهنگ در هیچ مقطع تحصیلی از طریق تکمیل ظرفیت دانشجو نمیپذیرد.
آیا دانشگاه خوابگاه دارد یا خیر؟
خیر، دانشگاه خوابگاه ندارد، اما راهنماییهای لازم در خصوص خوابگاههای خودگردان موردتأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت خواهد گرفت.
شرایط تطبیق واحد چیست؟
پس از ثبت نام و پذیرش نهایی، معادلسازی و پذیرش واحدهای درسی گذرانده شده بر اساس دستورالعمل اجرایی مصوب شورای آموزشی دانشگاه امکانپذیر است.
در طول تحصیل، چند نیمسال میتوان مرخصی گرفت؟
با رعایت سنوات مجاز تحصیل، در دوره کارشناسی ناپیوسته، یک نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته حداکثر دو نیمسال امکان اخذ مرخصی وجود دارد.
هزینه دوره و نحوه پرداخت آن چگونه است؟
شهریه تحصیلی از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل شده است. شهریه ثابت تا پایان سنوات مجاز تحصیلی بدون تغییر خواهد بود، ولی شهریه متغیر با توجه به رشته تحصیلی، نوع و تعداد واحد انتخابی دانشجو متفاوت است.
در هر نیمسال تحصیلی، بخشی از شهریه در ابتدای ترم از دانشجو دریافت می گردد و مابقی شهریه بهصورت اقساط تا پایان نیمسال تحصیلی از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سامانه گلستان) قابلپرداخت است. حداکثر زمان تسویهحساب شهریه، قبل از امتحانات پایانی نیمسال تحصیلی است.
شرایط استفاده از تخفیف در شهریه چیست؟
به پذیرفتهشدگان رتبه برتر کنکور سراسری و آزمونهای کارشناسیارشد و دکترای تخصصی طبق تعهدات اعلامی دانشگاه در دفترچه کنکور و آزمونهای مذکور (با هماهنگی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه)؛ همچنین به دانشجویان ممتاز و نمونه کشوری؛ دانشجویان رتبه اول علمی هر رشته- ورودی در هر نیمسال تحصیلی (فقط در مقطع کارشناسی)؛ دانشجویانی که موفق به کسب رتبه یا مقام در جشنوارهها و مجامع قرآنی، علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و ورزشی شوند؛ اعضای جهاد دانشگاهی و همسر و فرزند ایشان؛ دانشجویان همزمان از یک خانواده در این دانشگاه و… (توسط کمیته تخفیف شهریه و در چارچوب آیین نامه مربوط) تخفیف شهریه اعطا میشود.
آیا امکان استفاده از وام دانشجویی وجود دارد؟
دانشجویان میتوانند از وام شهریه دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان (طبق شرایط و آییننامههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و صندوق قرضالحسنه دانشجویان ایران (وابسته به جهاددانشگاهی) استفاده نمایند (برای اطلاع از جزئیات به وبسایت دانشگاه مراجعه شود).
آیا در دانشگاه خدمات مشاوره ارائه میشود؟
بله، بهمنظور ارتقای سلامت جسم و روان دانشـــجویان در مواجهه با چالشهای دوران دانشجویی «مرکز مشاوره و سبک زندگی، بهداشت و سلامت» راهاندازی شده است که خدمات روانشناختی، بهداشت روان، پزشکی و… را به صورت رایگان به دانشجویان عزیز ارائه میکند.
برای پیگیری امور مربوط به دانشجویان شاهد و ایثارگر به چه صورت اقدام شود؟
اداره امور شاهد و ایثارگر بهمنظور ارائه خدمات در زمینههای آموزشی، کمکآموزشی، مشاوره فرهنگی و فوقبرنامه درجهت ارتقای سطح علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر فعالیت دارد. دانشجویان گرامی میتوانند برای استفاده از خدمات، با دردستداشتن اصل نامه احراز هویت از بنیاد شهید و امور ایثارگران مناطق ۱۰ و ۱۱ به این اداره مستقر در معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی مراجعه کنند.
آیا در دانشگاه امکان کار دانشجویی وجود دارد؟
بهمنظور بهرهگیری از توانمندیهای دانشجویان برای پیشبرد امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اداری دانشگاه و ایجاد زمینه تجربهاندوزی و مهارتآموزی طبق آییننامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از نیروهای دانشجویی بهصورت پارهوقت (با ساعات همکاری مشخص) استفاده میشود. دانشجویان علاقهمند میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی مراجعه کنند.
بیمه دانشجویی:
تمامی دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ تحت پوشش بیمه حوادث دانشجویی بوده و بدون قید زمان و مکان می توانند از این بیمه استفاده کنند.
آدرس و کد پستی دانشگاه علم و فرهنگ:
تهران، بلوار شهید اشرفی اصفهانی، پایین تر از پل شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، خیابان هما، دانشگاه علم و فرهنگ، کد پستی: ۱۴۶۱۹۶۸۱۵۱