در نشست علمی «دیزاینرتاک» مطرح شد:  دیزاین بر تمام جنبه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد

نشست علمی «دیزاینرتاک» با حضور استاد ساعد مشکی چهره شاخص هنر گرافیک ایران به همت انجمن علمی دانشجویی گرافیک دانشگاه علم و فرهنگ به مناسبت هفته گرافیک سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه با مشارکت بیش از ۱۰۰ دانشجوی رشته ارتباط تصویری دانشگاه علم و فرهنگ و سایر دانشگاه‌ها برگزار شد.
 به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر زهرا حسین‌نژاد عضو هیئت‌علمی و مدیرگروه ارتباط تصویری دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران، گفت: دیزاین بر تمام جنبه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد و توجه به این جنبه‌هاست که طراحی را متفکرانه، خلاقانه و تأثیرگذار می‌کند.
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به‌روز جهانی دیزاین و گرافیک و پاسداشت هفته گرافیک در دانشگاه‌های کشور، گفت: روز جهانی دیزاین، تأثیر عمیق طراحی بر زندگی روزمره ما را به رسمیت می‌شناسد، به همین دلیل شعار تعریف شده امسال از طراحان می‌خواهد تا به جنبه انسانی دیزاین اهمیت داده و خلاقیت را در اولویت قرار دهند.
 حسین‌نژاد افزود: روز جهانی دیزاین به‌عنوان ادای احترامی به ایجاد یک پلتفرم برای طراحان سراسر جهان و متحدشدن و به‌رسمیت‌شناختن قدرت دیزاین برای ایجاد تغییر ملموس، متحول کردن محیط اطراف و ارتقای کیفیت زندگی بوده است. این بزرگداشت سالانه، الهام‌بخشی برای طراحان در بحث و به اشتراک گذاشتن کارهایشان بوده است، به‌طوری‌که هر سال یک موضوع جدید در راستای هدایت بحث‌های آنها انتخاب می‌شود. از نگاهی دیگر، طراحان می‌توانند کارهایی را طراحی کنند که مرزهای طراحی را بشکنند و پایه‌های جدیدی را بنا کنند و شگفتی و زیبایی را به تجربه کاربری وارد کنند.
 استفاده از پتانسیل دیزاین برای ایجاد تغییر مثبت و بهبود زندگی روزمره
 در ادامه این بحث استاد ساعد مشکی طراح گرافیک، مدیر هنری و ناشر ایرانی که فعالیت‌های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی هویت‌سازمانی، پوستر، کتاب و به‌خصوص گرافیک نشر، متمرکز است، در این باره توضیحاتی ارائه داد.
 

وی عنوان کرد: روز جهانی دیزاین ۲۰۲۴ فرصتی برای طراحان است تا در تفکر و تامل عمیق شرکت کنند و رویکردی جامع به طراحی با اولویت‌دادن به رفاه انسانی، پایداری و فراگیری را پیش بگیرند. در واقع این فراخوانی برای طراحان است تا روابط و تأثیرات طرح‌های خود را بر مصرف‌کنندگان و همه افراد درگیر در زنجیره ارزش، در نظر بگیرند.
 مشکی گفت: روز جهانی دیزاین و گرافیک، رویداد مهمی است که پتانسیل دیزاین را برای ایجاد تغییر مثبت و بهبود زندگی روزمره ما برجسته می‌کند. موضوع انگیزه طراحان جوان و معاصر، آثار خلاقانه را به چالش می‌کشد تا تفکر و ایده‌پردازی را در اولویت کار خود قرار دهند و به ایجاد یک صنعت دیزاین انسانی‌تر و فراگیرتر کمک کنند.
 استاد مشکی افزود: با پذیرفتن معیار خلاقیت، طراحان می‌توانند آثاری خلق کنند که نه‌تنها استانداردهای قانونی را برآورده کند، بلکه از آنها فراتر رود و به ایجاد و افزایش سواد بصری جامعه کمک کند.
 در پایان، دانشجویان به پرسش از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین طراح گرافیک ایران پرداختند. همچنین آغاز به کار نشریه دانشجویی گراف پس از چند سال وقفه به همت انجمن علمی دانشجویی گرافیک به طور رسمی اعلام شد.

دکمه بازگشت به بالا