معرفی سه استاد پیشکسوت و برتر حوزه مد و لباس معرفی: دکتر فرشته کیاوش از اساتید برتر حوزه مد و لباس شد

در مراسم «نقاش تار و پود» از دکتر فرشته کیاوش (دانشگاه علم و فرهنگ)، دکتر فریده طالب‌پور(دانشگاه الزهرا) و دکتر محبوبه الهی (دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی)، سه استاد پیشکسوت و برتر حوزه مد و لباس به پاس سال‌ها فعالیت دلسوزانه، تدریس و پژوهش در این حوزه تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، مراسم ارج‌گذاری و تقدیر از اساتید و پژوهشگران برتر حوزه مد و لباس کشور ۱۱ دی ماه در فرهنگستان هنر تهران با حضور مسوولان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد.

دولت به طراحان لباس بیشتر بها دهد
دکتر فرشته کیاوش، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ و مدیر گروه طراحی پارچه و لباس با اشاره به اینکه بعد از انقلاب به بحث لباس و طراحی بیشتر پرداخته شد و این حوزه شکل جدی‌تری به خود گرفت، گفت: پژوهش باید برای جوانان این رشته پررنگ‌تر شود. دانشجویان باید به تاریخ لباس در کشورهای پیشرفته بپردازند و هم‌زمانی آن را در ایران بررسی کنند تا بفهمند مد در ایران چه سیری داشته و به این وسیله زمینه پژوهشی قوی پیدا کنند.
کیاوش از دولت خواست به طراحان لباس اهمیت بیشتری بدهد و فضایی برای نمایش و فروش لباس‌های طراحی‌شده دانشجویان در نظر بگیرند تا آنها انگیزه پیدا کنند.

حوزه مد و لباس تجربی نیست
دکتر محبوبه الهی عضو هیأت علمی دانشکده دکتر شریعتی و مدیر گروه طراحی لباس گفت: عده‌ای به اشتباه تصور می‌کنند حوزه‌ مد و لباس تجربی است. در حالی که این رشته هم جایگاه پژوهشی و تخصصی خودش را دارد. اهمیت لباس در هویت انسان واضح است. امیدواریم دیگر شاهد کپی‌کاری‌ها و… در این حوزه نباشیم. باید شرایطی فراهم کنیم که جوانان مبانی و اصول این کار را از منابع دست اول کسب کنند.».
 
باید وارد هوش مصنوعی شویم
دکتر فریده طالب‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س) و استادتمام گروه طراحی پارچه و لباس این دانشگاه،  و نویسنده کتاب تاریخ پارچه و نساجی در ایران است، گفت: امروز هوش مصنوعی حرف اول را در دنیا می‌زند. ما هم چاره‌ای نداریم جز اینکه وارد این حوزه شویم و دانشجویان را هم در این مسیر قرار هدایت کنیم.
 
۹۹ درصد اساتید مد و لباس کشور از جامعه بانوان هستند
دکتر محمدحسین آشتیانی، معاون علمی و آموزشی کارگروه مد و لباس درباره نحوه انتخاب این اساتید گفت: اساتیدی که در حوزه مطالعات و طراحی مد و لباس در کشور فعالیت داشتند را بر اساس معیارهای پژوهشی، معیارهای رتبه استادی، توانایی علمی و نیز اثرگذاری آنها در جامعه مد و لباس کشور (میزان تأثیری که در تربیت فعالان این حوزه داشته‌اند و کتاب‌هایی که نوشته‌اند) بررسی کردیم. این اساتید هر کدام بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت و تدریس در دانشگاه‌های مطرح کشور را دارند.
آشتیانی با بیان اینکه ۹۹ درصد اساتید مد و لباس کشور از جامعه بانوان هستند، گفت: اساساً آمار جهانی در اکوسیستم مد و لباس دنیا نشان می‌دهد که بیش از ۸۰درصد فعالان این حوزه از بانوان هستند. ایران هم از این آمار مستثنی نیست.
او در خصوص تأثیر این آمار در اکوسیستم مد و لباس گفت: این نکته می‌تواند بر مخاطب‌شناسی اثر بگذارد. در مخاطب‌شناسی میزان توجه به لباس بانوان با لباس آقایان در سراسر دنیا متفاوت است. خصوصیت‌هایی که عرصه طراحی و تولید لباس دارد مباحثی است که جامعهٔ بانوان توانسته‌اند در آن بیشتر تأثیرگذار و با آن سازگار باشند، تا مردان.
معاون علمی و آموزشی کارگروه مد و لباس در پایان گفت این کارگروه بنا دارد سکوهایی برای عرضه و فروش لباس‌های کاربردی و موردنیاز جامعه ایجاد کند. در بحث آموزش نیز هدف کارگروه ارائه آموزش‌هایی است که طراحان را از طراحی محض به طراحی لباس‌های کاربردی و موردنیاز جامعه سوق دهد.
 
با دانشگاه‌ها ارتباط اثربخش داریم
دکتر سجاد لطفی دبیر کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به اینکه برای دومین سال متوالی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی حمایت می‌شود، گفت: ارتباط ما با دانشگاه شکلی و صوری نیست. بلکه تلاش می‌کنیم با مشورت اساتید و صاحب‌نظران از پایان‌نامه‌ها به‌صورت هدفمند و متمرکز حمایت کنیم. دست استمداد ما به سمت صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزهٔ علمیه نیز دراز است.
جای خالی لباس ملی ایرانی در طرح‌ها
دکتر هوشنگ قادریان دبیر ستاد ملی زنجیره پوشاک با تأکید بر اینکه لباس، شناسنامه ماست، گفت: قبل از اینکه کسی حرف بزند، لباس او شخصیتش را نشان می‌دهد. لباس هرکدام از اقوام ما با سبک زندگی روزمره آنها متناسب است و کاملاً مدبرانه انتخاب شده است. در یک کارخانه با توجه به مشاغل مختلف و نیازها و ویژگی‌های هر کدام از آن مشاغل ممکن است ۱۵ نوع لباس کار مختلف طراحی شود.
 او در پایان خطاب به جامعه طراحان لباس گفت: چرا ما جدای از لباس اقوام، لباس ملی ایرانی متناسب با فرهنگ خودمان نداریم؟ از جامعهٔ طراحان می‌خواهیم طراحی و تولید لباس ملی را جدی بگیرند.
 
دنیای مد و لباس، دریای فرصت‌ها
دکتر حسین‌زاده رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه الزهرا با بیان این مطلب گفت: ما استارت‌آپ‌های زیادی داشتیم که خروج موفقی به سوی بازار داشتند و برند شدند. در صنعت مد و لباس، از همان ابتدای زنجیره تا انتها، از مواد اولیه و طراحی تا تولید و پخش، فرصت‌های کارآفرینی بسیاری وجود دارد. ما دانشگاهیان باید این موضوع را به دانشجویان انتقال بدهیم.

دکمه بازگشت به بالا