مدیر گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی: بحران معنویت چالش مهم پیش روی انسان معاصر است

مدیر گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سفر و گردشگری درون خود دارای پتانسیل قوی برای انگیزش احساس معنویت است، گفت: پرداختن به گردشگری معنوی می‌تواند گامی مؤثر در تامین سلامت همه جانبه و زندگی مطلوب انسانی در بٌعد فردی باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر محمد رسول ایمانی عضو هیات علمی و مدیر گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی در خصوص اهمیت و ضرورت توجه به موضوع گردشگری و معنویت گفت:  از دیرباز سفر و گردشگری به عنوان فعالیتی تعالی بخش و کمال آفرین مطرح بوده و پیشوایان دینی و حکیمان در تمام سنت های دینی مردم را به گردشگری و سفر ترغیب می کردند و آن را زمینه ای برای افزایش علم و آگاهی و اعتلای اخلاق می دانستند.
وی تاکید کرد: با این حال در دنیای مدرن سعی شده این فعالیت انسانی همانند دیگر جنبه های حیات، عرفی شده و از تمام مفاهیم دینی و معنوی تهی شود.

ایمانی تاکید کرد: بنابراین از آنجاکه بحران معنویت چالش مهم پیش روی انسان معاصر است و رضایتمندی از زندگی را به شدت کاهش داده، کشف ظرفیت های نهفته معنویت اصیل در سفر و گردشگری و فراوری آن در قالب گونه های مختلف گردشگری می تواند به این فعالیت انسانی حیات تازه ای بخشیده و در جهت توسعه پایدار صنعت گردشگری گام مهمی تلقی شود.

عضو هیات علمی و مدیر گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی با تاکید براهمیت موضوع سلامت معنوی در ادامه عنوان کرد: سلامت معنوی در کنار سلامت جسمی و روحی بُعد مهمي از سلامت بوده که امروزه توجه سیاست گذاران امر سلامت را به خود جلب کرده است. نیاز به معنویت، نیازی اصیل در وجود انسان است و عدم پاسخگویی صحیح به این نیاز، مشکلات و اختلالات زیادی را در زیست مطلوب انسانی ایجاد خواهد کرد.
ایمانی گفت: از آنجا که سفر و گردشگری در درون خود دارای پتانسیل قوی برای انگیزش احساس معنویت است و با تقویت خودآگاهی ناب می تواند زمینه تجربه امر قدسی را در انسان ایجاد کند، لذا پرداختن به گردشگری معنوی می تواند گامی مؤثر در تامین سلامت همه جانبه و زندگی مطلوب انسانی در بعد فردی ارزیابی شود.
دکتر محمد رسول ایمانی بااشاره به اهمیت برگزاری کنفرانس گردشگری و معنویت افزود: از آنجاکه موضوع گردشگری و معنویت و رویکرد معنوی به گردشگری چندسالی است که به صورت جدی در گفتمان مربوط به این حوزه مطرح شده و مورد توجه و استقبال پژوهشگران قرار گرفته است ،بنابراین برای تبدیل شدن این ایده به یک گفتمان لازم بود تا نشست ها و کنفرانس های متعدد به صورت ادواری در داخل و خارج کشور برگزار شود تا پژوهشگران در حوزه گردشگری بتوانند ایده ها و یافته های خود در این خصوص را ارائه کرده و در معرض نقد و ارزیابی قرار دهند.
وی تاکیدکرد: با توجه به برگزاری کنفرانس گردشگری در سه دوره متوالی کماکان ادامه حرکت و برگزاری دوره های بعدی می تواند از این جهت حائز اهمیت باشد.
گفتنی است، «چهارمین دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با رویکرد سلامت معنوی» سه شنبه 1 اسفند ماه 1402 در سالن همایش های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود .

دکمه بازگشت به بالا