در دانشگاه علم و فرهنگ: بیستمین همایش ملی و نهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی ساخت و تولید آغاز به کار کرد

بیستمین همایش ملی و نهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی ساخت و تولید با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و دبیر علمی کنفرانس،دکتر مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس کنفرانس و دیگر معاونان و مدیران صنعت و دانشگاه، در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد.

 محور برنامه توسعه دانشگاه علم و فرهنگ، گسترش همکاری با پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی است
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ در ابتدای بیستمین همایش ملی و نهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی ساخت و تولید گفت: مفتخریم که امسال این همایش را در دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری انجمن ساخت و تولید کشور برگزار می‌کنیم.
 دکتر باصولی افزود: دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی و بزرگ‌ترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور است که به‌تازگی در ISC رتبه اول دانشگاه‌های غیردولتی را کسب کرده و با حدود ۸۸۰۰ دانشجو، ۶ دانشکده،۱۲۰ هیئت‌علمی و ۷۲۰ مدرس مدعو خدمتگزار جامعه علمی کشور است.
 رییس دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: یکی از نقاط تمایز این دانشگاه اتصال آن به پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی است. همچنین گفتنی است، یکی از دانشکده‌های این دانشگاه با همکاری پژوهشگاه رویان ایجادشده است و انشا الله در آینده این همکاری شکل دیگری پیدا خواهد کرد و توسعه پیدا می‌کند.
 
 دکتر علی سعداله دبیر اجرایی همایش و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه این مراسم با خیرمقدم به جامعه علمی و صنعتگران حاضر، اطلاعاتی در خصوص همایش، تعداد مقالات ارسال شده و موضوعات محورهای همایش ارائه داد.
 وی افزود: امسال ۱۴۳ مقاله به این کنفرانس ارسال شده است و ۱۰۵ داور علمی همایش آنها را بررسی کرده‌اند. همچنین ۶ مقاله برتر از نظر رؤسای کارگاه‌ها و داوران و ۳ پایان‌نامه حائز دریافت هدیه و لوح می‌شوند.
 
جهاد دانشگاهی در جهت رفع مشکلات کشور گام‌های مؤثری برداشته است
 دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی و دبیر علمی این همایش در ابتدای سخنان خود نزدیک بودن نیمه شعبان سالروز میلاد باسعادت امام‌زمان (عج) را تبریک گفت.
 وی ضمن بیان فلسفه ایجاد و تشکیل این نهاد انقلابی، به ارائه گزارشی از دستاوردهای شاخص این نهاد پرداخت و گفت: ماهیت اصلی جهاد دانشگاهی از ابتدای تشکیل انجام کارهای بر زمین‌مانده و دانش‌بنیانی است که سایرین در کشور انجام نمی‌دهند؛ لذا این نهاد از روزی که تشکیل شده به دنبال رفع خلأها در کشور بوده و در حوزه کارهای بر زمین‌مانده در کشور گام‌های شاخص و مهمی برداشته است.
 رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با توجه به اهداف و سیاست‌گذاری‌های خود وظیفه ذاتی‌اش را انجام کارهای بر زمین مانده‌ای دانسته که موجب رفع مشکلات مردم بوده است، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی از آغاز تشکیل در ابتدای انقلاب همواره سعی کرده است تا با حضور در عرصه‌های مختلف، مشکلات کشور را با استفاده از توانمندی متخصصان و فناوران خود به بهترین نحو ممکن مرتفع گرداند و همواره پرچم افتخار کشور را در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دانش و پژوهش به اهتزاز درآورد.
 دکتر مسلمی نائینی در ادامه یادآور شد: جهاد دانشگاهی به برکت حضور متخصصان و فناوران خود طی بیش از چهار دهه گذشته اقدامات بزرگ و غرورآفرینی انجام داده است که از جمله آنها در حوزه‌های پزشکی و سلامت، فرهنگی، فنی و مهندسی، آموزش و پژوهش و علوم‌انسانی هستند.
 وی با مقایسه وضعیت تحصیلی و پیشرفت‌های علمی کشور در قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار داشت: در دوران پیش از انقلاب پزشکان ما از کشورهای دیگر بودند، اما امروز شاهدیم که دانشجویان بسیاری از کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران می‌آیند تا از زیرساخت‌های علمی و دانشی کشورمان استفاده کنند. دشمنان درگذشته حتی از تهیه و ساخت کوچک‌ترین وسایل ما را محروم کرده بودند، اما امروز با توانمندی پژوهشگران و متخصصین در بخش‌های مختلف و همچنین فناوران جهاد دانشگاهی شاهد پیشرفت‌های بسیاری در کشور هستیم.
 رییس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه این نهاد در دوران جنگ تحمیلی، دفاع ما را به دفاع دانش‌بنیان تبدیل کرد، گفت: جهاد دانشگاهی به‌عنوان پیشتاز توانسته به الگوسازی در حوزه‌های فنی – مهندسی، پزشکی، فرهنگی، آموزشی و پژوهش، کشاورزی و علوم‌انسانی تبدیل شده و دستاوردهای مهمی داشته باشد.
 دکتر مسلمی نائینی در پایان سخنانش بیان کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود، آمادگی ایجاد بسترهای لازم برای همکاری با انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران را داراست.
 
 توجه به ساخت و تولید یکی از ضروریات اساسی کشور است
 دکتر بهنام داودی رییس انجمن مهندسی ساخت و تولید در ادامه افزود: توجه به مبحث و موضوع ساخت و تولید فارغ از نگاه آموزشی و دانشگاهی، یکی از ضروریات اساسی کشور است.
 وی افزود: ساخت و تولید یک دانش بین‌رشته‌ای نوین است و دلایل زیادی برای بسط و توسعه این رشته از جمله رونق صنایع داخلی، افزایش صنایع ملی، کاهش بیکاری، جلوگیری از خروج ارز، ارتقا دانش و تولید علم در کشور، دانش‌محوری استمرار و افزایش تولیدات فعلی، صادرات کالا، مقابله با تحریم‌ها، تأثیرگذاری در سایر کشورها و مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای از طریق ایجاد بازار مصرف می‌توان اشاره کرد،
 داودی تصریح کرد: این کنفرانس از رویدادهای علمی برجسته کشور است که باهدف اشتراک‌گذاری جدیدترین دستاوردهای این حوزه برگزار می‌شود تا فرصتی برای تبادل اطلاعات و نمایش دستاوردهای دانشمندان و محققان باشد.
 وی تأکید کرد: موفقیت این کنفرانس نتیجه همکاری جامعه علمی و خانواده بزرگ ساخت و تولید بوده است.

 تحقیقات را به سمت صنعت سوق دهید
 مهندس محمد علیزاده رییس هیئت‌مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان البرز در خصوص فعالیت استارتاپ‌ها و پارک‌های علم و فناوری و اهمیت حضور آنها در کنار صنعت، گفت: حضور جوانان و متخصصان در این زیست‌بوم‌ها مسائل گمشده صنعت را حل می‌کند، بنابراین نباید به‌راحتی جوانان و متخصصمان را به‌عنوان برده علمی به کشورهای دیگر فرستاده و از دست بدهیم.
 وی افزود: صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند در جذب نخبگان کشور نیز کمک‌کننده و مؤثر باشد.
 علیزاده افزود: هر تحقیق علمی که در کشور انجام می‌شود، زمانی به بار می‌نشیند که آن توانمندی‌ها را به سمت صنعت سوق دهیم.

 برای ایرانی آباد در انتخابات شرکت کنیم
 دکتر حاجی تاروردی از متخصصان سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف نیز در این همایش به ارائه گزارشی از دستاوردها و اقدامات متخصصان و فناوران این سازمان در دوران دفاع مقدس پرداخت و بیان کرد: جنگ تحمیلی با پشتوانه قوی علمی پیش رفت.
 وی ضمن اشاره به طرح‌های انجام شده توسط متخصصان و فناوران جهاددانشگاهی صنعتی شریف در دوران دفاع مقدس گفت: جوانان دانشگاه صنعتی شریف در دوران جنگ بنیان‌گذاران دانش فنی در حوزه صنایع نظامی و دفاعی کشور بودند.
 دکتر حاجی تاروردی خاطرنشان کرد: توانمندی نظامی الان کشور باعث بازدارندگی دشمنان شده است. بخشی از اقتدار کشور مربوط به مباحث سرمایه اجتماعی است که بحث انتخابات است و اگر می‌خواهیم ایرانی آباد و با پیشرفت داشته باشیم باید در انتخابات پیش رو شرکت کنیم تا دشمن مأیوس شود.
 
سرعت دستیابی به نوآوری را افزایش دهیم
 مهندس مجید فهیمه امیری قائم‌مقام شرکت ساپکو یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود و بیان کرد: آنچه باید به آن توجه کرد محیط کسب‌وکار صنعت در سطح بین‌الملل است.
 وی با بیان اینکه سرعت تکنولوژی در دنیا به حدی بالاست که حوزه تکنولوژی داخل به آن نمی‌رسد، گفت: خلأیی که بین رشد در دنیا و داخل کشور وجود دارد با نوآوری پر می‌شود؛ بنابراین از دانشجویان و فناوران انتظار می‌رود به سمت دانش پیش بروند.
 قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ساپکو تأکید کرد: باید بپذیریم صنعت به سمت حوزه هوش مصنوعی پیش می‌رود و اختلاف بین دانش داخل و دنیا را بپذیریم. همچنین باید سیستم نوآوری را در خودمان به‌روزرسانی کنیم و سرعت رسیدن به این دانش و نوآوری را در اولویت کارمان قرار دهیم.
 این همایش طی روزهای ۲ و ۳ اسفندماه با حضور متخصصان و پژوهشگران برگزار می‌شود و به ارائه مقالات خود می‌پردازند.

دکمه بازگشت به بالا