گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد

گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری با شعار «مالکیت فکری و اهداف توسعه پایدار: خلق آینده مشترک با نوآوری و خلاقیت» به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ و به همت جهاد دانشگاهی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های بین‌المللی این دانشگاه آغاز شد.

باید به فکر توسعه نوآوری و خلاقیت باشیم

دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن خوشامدگویی به مدعوین مراسم گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری، گفت: دانشگاه علم و فرهنگ، وابسته به جهاددانشگاهی و یکی از اجزای مهم اکوسیستم علمی و پژوهشی جهاددانشگاهی است و خوشحالیم که امروز میزبان چنین رویداد مهمی هستیم.
وی تأکید کرد: دانشگاه علم و فرهنگ با ۹ هزار نفر دانشجو،۱۲۰ هیئت‌علمی و بیش از ۲۳ هزار نفر فارغ‌التحصیل در این سال‌ها فعالیت داشته است. همچنین سال گذشته در رتبه‌بندی ISC رتبه اول دانشگاه‌های غیردولتی کشور را کسب کردیم و در رتبه‌بندی سایمگو سه سال پیاپی رتبه اول نوآوری کشور را به دست آورده‌ایم و جزء ۵۰ دانشگاه اول در رتبه‌بندی سایمگو در شاخص جامع هستیم.
 رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: این دانشگاه دارای ۶ دانشکده تخصصی است و یکی از افتخارات ما این است که دانشکده‌های دانشگاه علم و فرهنگ به جهاددانشگاهی متصل است،به عنوان مثال دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی ما به پژوهشگاه رویان متصل است و به‌نوعی یکی از سازوکارهای توسعه ما در دانشگاه همین اتصال به مراکز پژوهشی است.
 مهدی باصولی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ یک دانشگاه غیردولتی است، توجه خاصی به بحث کارآفرینی داشته و با شعار دانشگاه کارآفرین و نوآور و در نهایت دانشگاه ارزش‌آفرین توانسته با ایجاد ارزش برای مخاطبینش وجه تمایزی ایجاد کند.
 وی عنوان کرد: در این راستا رویدادهایی را میزبان هستیم و میزبانی این رویداد نیز باعث افتخار است، زیرا تمام افرادی که در اکوسیستم مالکیت فکری نقش دارند، اینجا حضور داشته و امیدوارم در سال‌های آینده اگر قرار است این تشکل ایجاد شود، شاهد پیوستن افراد و گروه‌های بیشتری به آن باشیم.
 رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در پایان عنوان کرد: در خصوص موضوع مالکیت فکری نیز باید بگویم، ما باید به فکر توسعه نوآوری و خلاقیت باشیم و حضور مسئولین از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و جهاد دانشگاهی را به فال نیک بگیریم و امیدواریم این هم‌افزایی موجب اتفاقات بهتری در این حوزه شود.

قانون قدیمی مالکیت فکری بازنگری شود

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه این مراسم عنوان کرد: اگر چه در کشور ما بحث مالکیت فکری با کشورهای دیگر متفاوت است و می‌توان گفت در کشورهای پیشرفته این مراحل ابتدایی را گذرانده‌اند و جایگاه مالکیت فکری را در کشورشان تثبیت کرده‌اند، اما در کشور ما هنوز این موضوع به آن جایگاهی که باید نرسیده است، هرچند همه نهادها از دادگستری، قوه قضاییه، جهاد دانشگاهی، وزارت ارشاد اسلامی و… در این زمینه کارهایی را انجام داده‌اند؛ اما باید با سرعت بیشتری این مرحله را طی کنیم تا به آن جایگاه واقعی برسیم .
 ایمانی خوشخو با طرح پرسشی در خصوص اینکه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی از کجا شکل گرفت؟ و اینکه آیا فرهنگ می‌تواند بخش مولد در کشور باشد؟ افزود: در آن طرف مرزها پاسخ به این سؤال بله است زیرا فرهنگ، درآمدهای زیادی برای کشورها دارد. این در حالی است که در کشور ما همیشه نگاه به فرهنگ این بوده که باید بودجه به آن داد تابتوان کاری در این حوزه کرد.
 وی افزود: یکی از دلایلی که هنر دیده نمی‌شود همین موضوع مالکیت فکری در عرصه هنر است و به تعبیری می‌توان گفت مالکیت فکری در عرصه هنر صاحب ندارد.
 ایمانی خوشخو عنوان کرد: این عدم اطمینان به وجود مالکیت فکری باعث می‌شود انگیزه افراد از بین برود؛ اگر چه طبق گزارش سازمان جهانی مالکیت فکر، بهره‌مندی از ساختار مالکیت فکری در صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند اقتصاد این حوزه را رونق بخشد و در کشورهایی مانند امریکا، انگلیس، المان و ژاپن در رده‌بالای بحث مالکیت فکری هستند؛ اما ما در این حوزه ضعیف عمل کرده‌ایم.
 وی در ادامه با اشاره به اینکه چه راهکاری وجود دارد مالکیت فکری در چهل سال دوم انقلاب اسلامی رونقی بگیرد؟ تأکیدکرد: اولین کار همین فرهنگ‌سازی است در واقع در حوزه مالکیت فکری تمامی دستگاه‌هایی مسئول باید پای‌کار بیایند و شیوه تثبیت این مقوله را در کشور طراحی کنند .
 رئیس پارک ملی علوم و فناورهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه عنوان کرد: همچنین در این حوزه باید تخصصی سازی صورت بگیرد. تا پدید آوردندگان اثر بتوانند از حق خود در تمامی جهات دفاع کنند. زیرا در حوزه صنایع فرهنگی و هنر یک مشکل بزرگ وجود دارد آن بحث نزدیکی سلیقه پدیدآورندگان است .
 ایمانی خوشخو گفت: در این راستا قانون جود دارد، اما در اجرا مشکلاتی نیز هست.
 وی گفت: پیشنهاد من این است که همه دستگاه‌ها دست‌به‌دست هم دهند و این قانون قدیمی را بازخوانی کرده و حتی شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی می‌تواند با همکاری نزدیک دستگاه‌ها این اتفاق را رقم زده تا در بحث قانون‌گذاری و اجرا مشکلات حل شود.
همچنین رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و نماینده وزیر ارشاد در فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی شهر جهانی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق، با اشاره به چهار قسمت اصلی این شهر جهانی، از ایجاد زوم‌بندی جهانی، استانی و موضوعی در این شهر خبر دادو افزود:رئیس جمهوری طی ابلاغیه‌ای وزارت ارشاد را موظف کرده‌اند تا این شهر جهانی را با همکاری پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی ایجاد کند که برای ایجاد این شهر تا آخر اردیبهشت‌ماه فرصت داریم.
ایمانی خوشخو با اشاره به ارائه طرح اولیه این شهر جهانی، تصریح کرد: این شهر جهانی ۴ قسمت و زوم بندی دارد، زوم اول بحث جهانی آن است که شامل کشورهایی می‌شود که به لحاظ فرهنگی با ما قرابت دارند، زوم دوم بحث استانی است، کما اینکه تبلور صنایع فرهنگی در استان ها بیشتر از تهران است. زوم بندی بعدی موضوعی است. برای مثال خانه سینما نیاز به تشکیلات یا شهرک سینمایی دیجیتال دارد. همچنین برای بحث مالکیت فکری نیز تشکیلات دیگری را مد نظر قرار داده‌ایم.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی افزود: می‌توان تشکیلاتی را راه اندازی کرد تا قطب مالکیت فکری صنایع فرهنگی شویم. این امر را انجام خواهیم داد، هرچند کار سنگینی است که باید در ۲۰۰ هکتار این امر را اجرا کنیم؛ اما به تدریج تشکیلات را اضافه می‌کنیم.

۹۸ درصد دارایی‌های شرکت‌ها مربوط به دارایی‌های نامشهود است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در ادامه این رویداد، با اشاره به اینکه از مالکیت فکری بسیار عقب هستیم و باید با سرعت بسیار زیادی در حوزه مالکیت فکری کار کنیم، گفت: ۹۸ درصد دارایی‌های شرکت‌ها مربوط به دارایی‌های نامشهود است.
 روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان رئیس‌جمهور اظهار کرد: مالکیت فکری بایستی به‌صورت جدی در کشور موردتوجه قرار گیرد، چرا که معتقدیم اگر قرار باشد ساختمان و بنای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بنا شود، نیاز به بن سازه‌ای است که این بن سازه فقط مالکیت فکری خواهد بود.
 وی مزیت نسبی اقتصاد دانش‌بنیان را ارزشی دانست که توسط علم و فناوری در مقابل دارایی‌های فکری ایجاد می‌کند و تأکیدکرد: ما سال‌های زیادی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کار کرده‌ایم، ولی مشاهدات نشان می‌دهد حدود ۹۸ درصد از دارایی‌های ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا شامل دارایی‌های نامشهود است
 وی افزود: آن چیزی که برای شرکت‌ها ایجاد ارزش می‌کند، شامل نیروهای انسانی، فناوری‌ها، اعتبار و برند است؛ بنابراین ما در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم و باید با سرعت بسیار زیادی در حوزه مالکیت فکری کار کنیم.
 معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: تصمیم داریم دوره‌های مشترکی را با وایپو (سازمان جهانی مالکیت فکری) در کشور برگزار کنیم و امیدواریم به‌زودی چندین تجربه مختلف را از دنیا کسب کنیم.
 وی همچنین در ادامه تأکید کرد: ۹۰ درصد دارایی‌های شرکت‌ها دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان است که امیدوارم ارزش‌گذاری شود.
 دهقانی فیروزآبادی گفت: امیدوارم باتوجه‌به عزم جدی که در مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری وجود دارد، به‌زودی شاهد یک نظام کارا برای ارزیابی و اعتباردهی باشیم.

گفتنی است، در ادامه این رویداد آرزو خسروی مدیرعامل فرش آنلاین به سخنرانی با موضوع نوآوری در ارایه محصولات نوآورانه مبتنی بر دانش سنتی حیطه فرش و محصولات مرتبط و توسعه بازار خارجی پرداخت و دکتر بهروز شاهمرادی هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گزارشی از نقشه اختراعات کشور با شاخص پیچیدگی فناوری ارایه داد و شوآن صدر قاضی پژوهشگر نوآوری سازمان ملل به سخنرانی با موضوع نوآوری اجتماعی برای توسعه پایدار پرداخت و در پایان تفاهم نامه همکاری بین دکتر سجاد محمد علی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر شقایق حق جوی جوانمرد رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری با هدف ترویج فرهنگ‌سازی، برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه فناوری و کمک به بهره‌برداری از دارایی‌های فکری ایجاد شده در وزارت علوم منعقد شد.همچنین تفاهم نامه دیگری نیز بین صندوق نوآوری و شکوفایی و کانون مدیریت مالکیت فکری برای ارائه خدمات آنلاین و رایگان در حوزه مالکیت فکری  امضا شد.

دکمه بازگشت به بالا