معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ: خلیج فارس؛ مهد فرهنگ ها و تمدن های بزرگ بشری

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی در یادداشتی به مناسبت دهم اردیبهشت ماه از خلیج فارس به عنوان مهد فرهنگ ها و تمدن های بزرگ بشری نام برد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر منوچهر جهانیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ و نائب رئیس انجمن علمی  گردشگری ایران در یادداشتی به مناسبت دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس تاکید کرد:خلیج فارس خاستگاه فرهنگ‌ها وتمدن‌های بزرگ بشری در طول دوران های تاریخی بوده است.
در این یادداشت آمده است:
خلیج فارس از بدو پیدایش تا زمان حاضر بستری جغرافیایی در شکل‌دهی روابط فرهنگی، ‌اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تجاری ملل مختلف جهان با محوریت توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی و تعامل مثبت و سازنده بوده و زمینه‌های همکاری و گسترش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را فراهم آورده است.
فرهنگ و روابط بینافرهنگی ایرانیان همواره  همدلی وهمکاری میان مردم و اقوام مختلف بشری، روح همبستگی و صلح ودوستی را در میان آنها را گسترش داده است.
نام خلیج فارس، با نام ایران برای همیشه تاریخ عجین گشته، ارتباط عمیق و پایدار ایران با خلیج فارس در اشکال و حوزه های مختلف قابل ترسیم، تائید و تاکید است و استمرار آن تا دوران معاصر به تصویر درآمده است.
سیر تحولات دوران معاصر بیانگر اقتدار ایرانیان در خلیج فارس بوده، همکاری کشورهای منطقه با محوریت ایران تضمین کننده ثبات وآرامش دراین منطقه  می باشد.
برنامه های علمی وفرهنگی با رویکرد شناخت وآگاهی بخشی در حوزه فرهنگ و تمدن بزرگ ایران زمین در منطقه خلیج فارس می تواند بستری را برای معرفی فرهنگ، تاریخ وتمدن ایران وجاذبه های متنوع و بی نظیر سواحل وکرانه های خلیج فارس، دانش دریانوردی، مهمان نوازی مردمان این دیار به سایر مردمان جهان فراهم نموده وگام مهم وارزشمندی در جهت اعتلای نام خلیج فارس به عنوان مهد فرهنگ ها وتمدن های بزرگ  بشری جهان بردارد.
توسعه فعالیت های فرهنگی با محوریت گردشگری می تواتد، در جهت گسترش صلح و دوستی، تعمیق روابط فرهنگی، اجتماعی وتعامل میان مردمان ودولت ها به شمار آید،و نقش سازنده و تاثیر گذاری در جهت همگرایی و توسعه روابط و همکاریهای مشترک میان مردمان و دولت های منطقه خلیج فارس ایفا نماید.
دولت های منطقه خلیج فارس براساس اشتراکات فرهنگی، تمدنی، علاقمندی ها و پیوندهای عمیق و ریشه دار فرهنگی، زمینه های حضور مردمان و گردشگران سایر مناطق را برای بازدید وآشنایی بیشتر با میراث کهن و باستانی منطقه خلیج فارس فراهم آورند.
این مهم موجب رونق وشکوفایی اقتصادی منطقه خلیج فارس، انسجام اجتماعی و زمینه های همکاری بیشتر وتعامل منطقه ای را گسترش خواهد داد.
گرامیداشت روز ملی خلیج فارس درجهت معرفی وتوجه بیشتر به مردمان این منطقه با پیشینه تاریخی وتمدنی با معرفی آثار وجاذبه های بی نظیر ومتنوع گردشگری برای حضور در عرصه های بین المللی در جهت تعامل سازنده،همگرایی وهم افزایی بیشتر میان کشورهای منطقه خلیج فارس با سایر مردمان و کشورها برای رسیدن به توسعه و آبادانی این منطقه بایستی در اولویت تعاملات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی قرار گیرد.
لزوم توجه به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و انجام اقدامات بهینه در راستای توسعه فعالیت‌های گردشگری در منطقه خلیج فارس با حضور سرمایه‌گذاران داخلی وخارجی و به کارگیری ظرفیت های بومی و محلی  منطقه خلیج فارس در مسیر معرفی ویژگی های فرهنگی و اجتماعی، میراث فرهنگی و تمدنی منطقه ،علاوه بر همگرایی منطقه ای، به اشتغال و کارآفرینی و توانمندسازی جوامع میزبان ومحلی، بومیان وساکنین منطقه خلیج فارس کمک می کند.
این مهم با تعیین خط مشی‌ها، سیاست‌گذاری‌های کلان و اولویت‌بخشی به سفر و گردشگری و اتخاذ تصمیمات و داشتن برنامه هدف‌مند وجامع، همکاری و هماهنگی بین متولیان بخش‌‌های دولتی و سایر دست اندرکاران  مجموعه‌های مرتبط با مقوله صنعت گردشگری،می باشد.
در صورتیکه این مقوله مورد توجه جدی قرار گیرد، رونق اقتصادی، اشتغالزایی، کارآفرینی وشکوفایی در کشورهای منطقه خلیج فارس به همراه خواهد داشت.  

دکمه بازگشت به بالا