نشست علمی «زیست‌شناسی؛ چالش‌ها و راهکارها»برگزار شد

نشست علمی «زیست‌شناسی؛ چالش‌ها و راهکارها» از سلسله نشست‌های علمی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ که با همکاری دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی و انجمن علمی- دانشجویی میکروبیولوژی دو‌شنبه 4 دی ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، این نشست با حضور دکتر حمیدرضا عرفانیان معاون دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی و دبیر نشست، دکتر مریم سادات سلطانی پژوهشگر و محقق،دکتر محمدحسین قانیان رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی و عضو هیات‌علمی پژوهشگاه رویان و جمعی از دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه برگزار شد.
مریم سادات سلطانی بااشاره به مفاهیمی درباره هوش مصنوعی و شباهت آن با مغز،درباره تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی توضیحاتی داد.
وی درباره کاربردهای هوش مصنوعی در علوم‌زیستی، علوم‌پزشکی، شخصی‌سازی درمانی، بهبود ویرایش ژنتیکی، آزمایش‌های تشخیص بالینی میکروبیولوژی، زیست‌شناسی مصنوعی و پزشکی از راه دور نیز نکاتی را عنوان کرد.
سلطانی همچنین درباره استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در تشخیص عفونت‌های قلبی تهدیدکننده و طراحی نرم‌افزاری بر پایه هوش مصنوعی برای کمک به التیام زخم‌های باز توضیحاتی داد.
تعامل علم مهندسی بافت و زیست شناسی

محمدحسین قانیان ضمن بیان نکاتی درباره علوم زیستی، ارتباط رشته های مختلف برای پاسخ به نیازهای بشر با رویکرد نگرش ساده به موضوع و یافتن راه حل قابل اجرا (نگاه مهندسی شده) تلاش برای بازسازی اندام ها نظیر قلب، اندام های شبیه سازی شده نظیر گوش، استفاده از داربست زیستی برای نگهداری سلول ها توضیح داد.
قانیان در ادامه به بیان مثال های دیگر از تعامل علم مهندسی بافت و زیست شناسی پرداخت.
 وی افزود :می توان برای جلوگیری از پس زدن سلول های بتای جزایر لانگرهانس برای کاهش قند خون، می توان با استفاده از کپسوله کردن این سلول ها به افراد دیابتی کمک کرد.
وی همچنین درباره فعالیت های پژوهشگاه رویان نظیر طراحی و ساخت چاپگرهای سه بعدی که با همت و دانشمندان این پژوهشگاه محقق شده است، توضیحاتی داد.
در پایان این نشست به پرسش های دانشجویان پاسخ داده شد و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از دکتر مریم‌ سادات سلطانی و دکتر محمدحسین قانیان تقدیر کرد.

دکمه بازگشت به بالا