به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد: نشست علمی کاربرد آمار در زیست‌شناسی

 نشست علمی «کاربرد آمار در زیست‌شناسی» از سلسله نشست‌های علمی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ و با همکاری انجمن علمی دانشجویی زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و انجمن علمی دانشجویی آمار دانشگاه علم و فرهنگ ‌شنبه 9 دی 1402 در سالن کاظمی آشتیانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، این نشست که با حضور دکتر حمیدرضا عرفانیان  معاون دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی و دبیر نشست، دکتر سارا پهلوان عضو هیات‌علمی قلب و عروق دپارتمان سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان ( سخنران اصلی)، مانیا مرادی دانشجوی آمار و بهار عباس‌گودرزی، دانشجوی زیست‌شناسی سلولی و مولکولی( ارائه‌دهندگان علمی)، جمعی از استادان گروه زیست‌شناسی و آمار ، دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه برگزار شد.

مانیا مرادی ضمن معرفی دانشمندانی که در زمینه علوم آماری فعالیت داشتند، به معرفی روش‌هایی مانند (MLE) که برای تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی، پژوهش‌های پروتئومیکس، مدل‌سازی توزیع احتمالی برای فرایندهای پنهان زیستی پرداخت.
همچنین بهار عباس‌گودرزی در ادامه به استفاده از داده‌های حجیم در زیست‌شناسی اشاره کرد و در خصوص  Gene Expression Omnibus (GEO) که یک پایگاه داده پشتیبانی شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (NCBI) در کتابخانه ملی پزشکی (NLM) است و داده های خام و پردازش شده را با توضیحات مکتوب در مورد طراحی آزمایش، ویژگی های نمونه و روش های مطالعاتی high throughput بیان ژن ها، می پذیرد، توضیحاتی ارائه داد.
 در ادامه دکتر سارا پهلوان عضو هیات‌علمی پژوهشگاه رویان به موضوع فناوری‌های جدید در زیست‌شناسی و کاربرد آمار در این علم توضیحاتی داد.
وی ضمن اشاره‌ به شرکت‌های بزرگ بیوتک به ضرورت مشارکت و همکاری بین دانشمندان حوزه‌های زیست‌شناسی، آمار، ریاضی و بیوانفورماتیک نیز اشاره کرد.
 در پایان این نشست،به پرسش های دانشجویان پاسخ داده شد و از سوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ  از دکتر سارا پهلوان تقدیر شد.

دکمه بازگشت به بالا