کارگاه تخصصی مقدمه‌ای بر اخلاق پژوهش برگزار شد

کارگاه علمی تخصصی «مقدمه‌ای بر اخلاق پژوهش» به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ با حضور دکتر رضا عمانی سامانی عضو هیئت ‌علمی پژوهشگاه رویان و عضو کمیته تخصصی اخلاق زیست پزشکی و جمعی از اعضای هیئت‌ علمی، شنبه 19 آذر ماه ۱۴۰۲ در سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار شد..
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، رضا عمانی سامانی ضمن ارائه تعاریفی از اخلاق و اخلاق حرفه‌ای به جایگاه این موضوع، قانون و مذهب و رابطه آنها با یکدیگر پرداخت.  وی به مثال‌هایی از پژوهش‌های غیراخلاقی نازی‌ها در دوران جنگ، پژوهش‌های بیمارستان یهودی بیماری‌های مزمن و پژوهش ویلوبروک در انگلستان نیز اشاره کرد.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه رویان به سیستم اخلاق پژوهش در ایران اشاره و به تشریح ارکان و کدهای اخلاقی اختصاصی که در پژوهش‌های ایران موجود است، پرداخت.
وی در ادامه کدهای عمومی اخلاق در پژوهش را با مثال‌هایی تشریح و در پایان جلسه درباره نحوه آماده سازی و جزئیات رضایت نامه آگاهانه بحث و گفت‌وگو کرد.
در پایان این کارگاه، اعضای حاضر در کارگاه و سخنران به پرسش و پاسخ پرداختند و از دکتر رضا عمانی سامانی از سوی  معاونت پژوهش و فناوری تقدیر شد.

دکمه بازگشت به بالا