چاپ مقاله بین‌المللی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و فرهنگ در مجله Web of Science

 مقاله دکتر علی سعداله، عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی مکانیک با عنوان: “Shape and sizing optimisation of space truss structures using a new cooperative coevolutionary-based algorithm” در مجله بین‌المللی “Results in Engineering” به چاپ رسید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، این پژوهش حاصل تلاش‌های یک تیم متنوع بین‌المللی از کشورهای اتریش، استرالیا، ایتالیا، مجارستان، کویت و ایران است. بهینه‌سازی شکل و اندازه قاب‌های بزرگ خرپا به دلیل تعامل غیرخطی موجود بین نیروهای مقطعی و مختصات گره‌ای سازه‌ها، چالشی بزرگ در مهندسی بهینه‌سازی به شمار می‌رود.
 ترکیب متغیرهای شکل و اندازه میله‌ها، فضای جستجوی چند حالتی با محدودیت‌های پویا ایجاد می‌کند و مسئله‌ای پرهزینه در مهندسی بهینه‌سازی به شمار می‌رود. بیشتر مسائل خرپاهای واقعی در مقیاس بزرگ هستند و الگوریتم‌های بهینه‌سازی با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه می‌شوند.
 این مقاله الگوریتم نوآورانه‌ای به نام الگوریتم همکاری‌پذیر شکارچیان دریایی ترکیب شده با جستجوی حریصانه (CCMPA-GS) برای بهینه‌سازی شکل و اندازه مسائل خرپا پیشنهاد داده است. الگوریتم پیشنهادی با استفاده از تکنیک تقسیم و غلبه، شکل و اندازه را به طور جداگانه بهینه‌سازی می‌کند و در هر تکرار ابتدا بر بهینه‌سازی شکل تمرکز می‌کند و سپس به‌اندازه میله‌ها می‌پردازد و بهترین ترکیب همکارانه راه‌حل‌ها را در جمعیت فعلی با استفاده از بردار زمینه (CV) جستجو می‌کند.
 نتایج تجربی نشان می‌دهند؛ روش CCMPA-GS به طور مداوم از سایر روش‌های متاهیوریستیکی برتر است و طرح‌های بهینه‌ای برای سازه‌های خرپا با ۳۱۴ و ۲۶۰ میله ارائه می‌دهد که به ترتیب ۵۲ درصد و ۶۳.۴ درصد برتری جواب دارند که پیشرفت قابل‌توجهی در عملکرد بهینه‌سازی را نشان می‌دهد.
گفتنی است،مجله بین‌المللی “Results in Engineering”با نمایه Web of Science (ISI) و ضریب تأثیر (Impact Factor) 5، در جایگاه Q۱ قرار دارد.
مقاله از طریق این لینک قابل دسترسی است.

دکمه بازگشت به بالا