در دانشگاه علم و فرهنگ: مراسم افتتاحیه مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران آغاز شد

مراسم افتتاحیه مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با رقابت ۶۴ گروه دانشجویی برگزیده توسط جهاد دانشگاهی امروز در دانشگاه علم و فرهنگ با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی و دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با ادای احترام به مقام شهید جمهور، شهید آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی آغاز شد.
در این مراسم همچنین دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دیگر معاونان و مدیران دانشگاه علم و فرهنگ و جهاددانشگاهی حضور دارند.
 مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ طی سخنانی ضمن عرض خیرمقدم به حضار در مراسم و تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه، اظهار کرد: برای دانشگاه علم و فرهنگ مایه افتخار است که برای دومین سال پیاپی میزبان مرحله نهایی مسابقات مناظره دانشجویان است.
 وی بیان کرد: یاد و خاطره شهدای خدمت، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای دفاع مقدس، شهدای آزادسازی خرمشهر و شهدای جهاد دانشگاهی را گرامی می‌داریم. مسابقات مناظره محلی برای تمرین شنیدن و گفت‌وگو و جایی برای آموختن نقدپذیری است.
 باصولی تصریح کرد: برگزاری یک رویداد طی سنوات متعدد نشان از آن دارد که برگزارکنندگان آن مراسم هدف‌گیری صحیحی داشته و مسیر را دقیق در نظر گرفته و تغییراتی را بجا و به‌روز در برگزاری رویداد انجام داده‌اند؛ لذا مسابقات مناظره نیز امسال بسیار بهتر و باکیفیت‌تر از گذشته برگزار خواهد شد.
 اجرای منویات رهبر انقلاب از اهداف مهم برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی است
 رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اهداف بزرگی در اجرای برنامه مناظرات دانشجویی وجود دارد. یادگیری و انجام مناظرات احسن و ایجاد فرهنگ گفت‌وگو و در کنار آن اجرای منویات رهبر انقلاب از اهداف مهم برگزاری این مسابقات است.
 حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور فقید و همراهان ایشان اظهار کرد: طی ۴۴ سال گذشته جهاد دانشگاهی به دنبال ایجاد فرهنگ خودباوری، اشاعه علم نافع، تحقیقات، فرهنگ گفت‌وگو و مناظره، تلفیق علم و ایمان و نوآوری و عزت‌آفرین و پویا و امیدبخش بوده است.
 دکتر حسن مسلمی نائینی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم فرهنگی در جهاد دانشگاهی همین مناظرات دانشجویی است، افزود: آزاداندیشی و آزادفکر کردن از ویژگی‌های بزرگان ایران مانند مطهری و بهشتی و رهبر انقلاب است، شهید مطهری بارها عنوان کرده که شهیدان به دنبال فضایی برای ابراز عقیده دیگران بودند و باور داشتند این فضای نقد سازنده به احیا و بلوغ اسلام کمک خواهد کرد.
 مسلمی نائینی افزود: رهبر انقلاب اسلامی نیز بارها تأکید کردند که به نظریات گذشته نقد وارد کنید تا با احیای این فضا شاهد شکل‌گیری آرای جدید باشیم، علاوه بر این رهبر انقلاب در سال ۸۱ عنوان کردند که امروز نیازمند تفکر آزاداندیشی هستیم تا بتواند استعداد افراد را به سمت خود جذب کند، اما به دلیل عدم اجرای آن در سال ۸۸ ایشان با عتاب به دانشجویان از آنها خواستند که کرسی آزاداندیشی را راه‌اندازی کنند و شرایط برای مجادله میان حق و باطل ایجاد شود.
 به گفته وی؛ در میان رؤسای جمهور، شهید آیت‌الله رئیسی همواره بر ایجاد شرایط برای نقد و کرسی آزاداندیشی تأکید می‌کردند و برگزاری جلسات با نخبگان و اساتید نیز موید این موضوع بود.
 نائینی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد پیش رو و دانش‌بنیان از سال ۹۱ برنامه مناظرات دانشجویی را شروع کرد، باید این موضوع نیز در سطح سایر دانشگاه‌ها ترویج یابد و هم اکنون این الگوی مناظره در بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور رواج دارد.
 رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اهداف بزرگی در این برنامه وجود دارد و باید یادگیری و انجام مناظرات احسن و ایجاد فرهنگ گفت‌وگو با اجرای منویات رهبر انقلاب شکل گیرد.
 مسابقات امسال تفاوتی‌هایی در شکل و محتوا دارد
 رضا فریدزاده رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در ادامه این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور فقید و همراهان ایشان اظهار کرد: مسابقات امسال تفاوتی‌هایی در شکل و محتوا دارد، اولین نکته این است که برگزیدگان استانی بعد از کسب مقام اول وارد مرحله کشوری شده و در همین راستا از هر استان شاهد حضور یک نماینده خواهیم بود.
 وی افزود: همچنین به دلیل شیوع بیماری کرونا در دو سال اخیر این مسابقات به‌صورت مجازی و بعضاً حضوری برگزار و امسال هم اولین‌بار پس از دوران شیوع کرونا به‌صورت کامل حضوری برگزار می‌شود که مدت‌زمان هر گروه در این دوره از ۱۶ دقیقه به ۱۸ دقیقه افزایش یافت و علاوه بر این موارد بخش گزارهای طلایی که در مرحله استانی نیز داشتیم، در مرحله کشوری نیز ادامه دارد. به گفته وی امسال تشکیل شورای علمی استانی و شورای سیاست‌گذاری مسابقات با حضور نمایندگان از وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برگزار خواهد شد.
 فریدزاده با بیان اینکه قزوین با ۶۰ گروه، مرکزی ۵۸، گلستان ۴۸، زنجان ۴۷ و دانشگاه تهران ۴۲ و یزد ۳۳ و مازندران ۲۸ بیشترین تعداد شرکت در این دوره از مسابقات بودند، اظهار کرد: حدود ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان آقایان و ۷۶ درصد از شرکت‌کنندگان در مقطع کارشناسی هستند.
 وی گفت: برای بخش داوری علاوه بر هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، سه نماینده از دانشجویان برتر سال گذشته نیز برای داوری حضور دارند، همچنین تیم قهرمان، سخنران برتر و تیم اخلاق نیز در اختتامیه انتخاب می‌شوند.
 رئیس‌جمهور فقید در دیدار دانشجویان همواره سعه‌صدر داشتند
 در ادامه این مراسم رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به سعه‌صدر آیت‌الله رئیسی در دیدار با دانشجویان گفت: در دیدار رئیس‌جمهور فقید با تشکل‌های دانشجویی، برخی از دانشجویان به دلیل روحیه انتقادی و آزادگی ادبیاتی به کار بردند که باعث گلایه رئیس‌جمهور شد؛ اما ایشان در زمان حضور در جلسه گلایه‌ای از این موضوع نداشتند؛ اما با وجود بی‌انصافی در برخی از نظرات ایشان خود را ذی حق نمی‌دانستند.
 حجت‌الاسلام مصطفی رستمی اظهار کرد: جامعه ما متهم شده است که اجازه بروز آرا نمی‌دهد و برچسب ساکت کردن منتقدان به جامعه ایرانی داده شده است؛ اما بیش از یک ماه است که شاهد برخورد پلیسی با دانشجویان و اساتید دانشگاهی در آمریکا هستیم که فریاد حق‌خواهی می‌دهند.
 وی افزود: مطالبه این دانشجویان و اساتید دانشگاهی چیست؟ آنها از روسای دانشگاه خود می‌خواهند که با یک رژیم کودکش قرارداد همکاری نداشته باشد، علاوه بر این نمونه شاهد اخراج کارکنان گوگل به دلیل اعتراض سرمایه‌گذاری یهودیان در این شرکت هستیم.
 به گفته وی؛ اعتراض به این جنایات باعث اخراج دانشجویان و اساتید توسط مدعیان آزادی شده است، نگاهی که اسلام به انسان دارد، بر اساس ارزش‌های انسانی است و محدودیت‌ها نیز شامل بخش‌هایی است که روح انسانی را از پرواز باز می‌دارد، آیا دینی که فحشا را اشاعه می‌دهد می‌تواند آزادی را نمایندگی کند؟
 رستمی بیان کرد: این مواجه در مقابل جریانی است که فحاشی و برهنگی را عادی‌سازی می‌کنند، این موج برای سوءاستفاده از کلمات برای بی‌بندوباری است. بسیاری از مدعیان شناخت و خبر در مقابل عظمت مردم تبریز و تهران و سایر نقاط کشور به‌منظور بدرقه رئیس‌جمهور صورت گرفت، سکوت کردند.
 وی افزود: کشور ما پیش از انقلاب چهار شاه داشت و همه اینها در بیرون از خاک ایران و در غربت فوت کردند، چرا در مرگ این‌ها مردم نه‌تنها ناراحت نشدند؛ بلکه جشن گرفتند، درحالی‌که در زمان تشییع پیکر شهید جمهور شاهد موج سراسری ناراحتی میان مردم بودیم گویی که مردم یکی از عزیزان خود را از دست دادند. فهم مشارکت مخلصانه مردم در مراسم وداع با رئیس‌جمهور نیازمند بررسی و بازشناسی است.
 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به سعه‌صدر آیت‌الله رئیسی در دیدار با دانشجویان گفت: در دیدار رئیس‌جمهور فقید با تشکل‌های دانشجویی، برخی از دانشجویان به دلیل روحیه انتقادی و آزادگی ادبیاتی به کار بردند که باعث گلایه رئیس‌جمهور شد؛ اما ایشان در زمان حضور در جلسه گلایه‌ای از این موضوع نداشتند و گلایه‌هایی را با من مطرح کردند؛ اما با وجود بی‌انصافی در برخی از نظرات ایشان خود را ذی حق نمی‌دانستند.
 وی با اشاره به پشتکار ایشان بیان کرد: در سفر استانی ایشان به قم به دلیل تراکم برنامه از ایشان خواستم که استراحت کنند، ایشان عنوان کردند که باید برای طبقات پایین جامعه و محرومان بیشتر از این کارکرد، حتی سرتیم محافظت ایشان به من گفتند که از مقام معظم رهبری بخواهید که به آیت‌الله رئیسی امر کنند که ایشان قدری استراحت کنند.
 رستمی بیان کرد: شما دانشجویان و شرکت‌کنندگان در این مسابقات زبان بیان قوی‌تر دارید، شما باید دیدگاه‌ها و مطالبات مردمی را از این نظرات استخراج کنید، در این مسیر باید روشنگر باشید. جایی که تمام امپراطورهای دنیا و رسانه در اختیار رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد، باید دراین‌خصوص روشنگری و جهاد تبیین صورت گیرد.

یادی از شهید سیدمهدی تقوی
همچنین، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی در رابطه با شهید تقوی اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای خدمت، رئیس‌جمهور محترم و هیئت همراه را گرامی می‌داریم. یکی از شهدای عزیزی که در جهاددانشگاهی به درجه رفیع شهادت رسید، شهید سیدمهدی تقوی است. ایشان در مدت خدمت خود در جهاددانشگاهی رئیس سازمان  قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا بود. 
وی اظهار کرد: جمعه پیش از شهادت در خدمت ایشان بودیم و به بنده گفتند که بنده دیگر کاری در این دنیا ندارم و خداوند نیز به تازگی  زهراسادات را به من عطا کرده است. همچنین، منزلی در تهران داشتم که با وام بانکی حدود ۲۰ متر به متراژ آن اضافه کردم و برای خانواده باقی است. ایشان تأکید داشتند که کارهای خود را انجام داده‌ام و باید به سوریه بروم. یک‌ هفته از این اتفاق نگذشته بود که خبر شهادت ایشان در مجلس منتشر شد. یکی از دغدغه‌های ایشان پیگیری برنامه‌های فرهنگی کشور در مجلس بود که همواره در این مسیر حرکت کردند.
شالوده کرسی‌های آزاداندیشی مقدمه تولید علم برای تمدن‌سازی است
محمدابراهیم سقزچی، دبیر شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها نیز در سخنانی عنوان کرد: سخن گفتن در میان اهل سخن و گفت‌وگو کاری دشوار است. یکی‌ از نکات مهم سیره شهید آیت‌الله رئیسی، احترام و حرمت به مردم بود. امیدواریم این مسابقات درسی برای مدیران آینده باشد که بتوانند اخلاقی‌تر عمل کرده و به جدال احسن دست پیدا کنیم.
وی اظهار کرد: شالوده کرسی‌های آزاداندیشی مقدمه تولید علم برای تمدن‌سازی است. مقام معظم رهبری فرمودند برای بیدار کردن عقل جمعی چاره‌ای جز مشاوره و مناظره نیست. اگر دانشجویان بتوانند جایگاه خود را به درستی احصا کنند، می‌توانند در حل مسائل کشور به خوبی نقش‌آفرینی کنند.
سقزچی گفت: نکته مهم این‌ است که در عین خوب حرف زدن، حرف‌های خوب بیشتری نیز بزنیم. کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند فرصت و ممارست کافی برای حل مسئله را در میان دانشجویان ایجاد کند. به مجریان این مسابقات پیشنهاد می‌کنم که از نظام موضوعات مسابقات به نظام مسائل و کمک گرفتن از دانشجویان برای شناخت مسائل حرکت کنند. همچنین، به دانشجویان نیز پیشنهاد می‌کنم‌‌ که نحوه دستیابی به جدال احسن را پیگیری کرده و به چگونگی آن دست پیدا کنند. یکی از مصادیق مناظره اسلامی، مناظره شیخ بهایی و مقدس اردبیلی بود که در حضور شاه عباس انجام شد.
مسابقات مناظره دانشجویی تکثیر عقلانیت و گفت‌وگو در متن دانشگاه است
در ادامه این مراسم دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تسلیت درگذشت شهادت گونه مجاهدانی که در راه خدمت به خلق جان به جان آفرین تقدیم کردند، اظهار کرد: مسابقات مناظرات دانشجویی تکثیر عقلانیت و گفت‌وگو در متن دانشگاه است، با تشکر از عزیزان در مجموعه جهاددانشگاهی فضل تقدم در مناظرات دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی با این نهاد علمی بوده است، در واقع زمانی که این مطالبات از سوی مقام معظم رهبری مورد مطالبه قرار گرفت کما فی السابق جهاددانشگاهی پیشقراول این موضوع بود و صف شکنی و خط شکنی کرد و مسیر را برای برگزاری سایر رویدادها هموار نمود.
وی افزود: ما هر چقدر برای این حوزه هزینه کنیم، در واقع سرمایه گذاری برای فرهنگ کشور است، چراکه مرتبط‌ترین برنامه فرهنگی با منطق دانشگاه همین رویداد و امثال این رویداد است، تکثیر و تقویت عقلانیت و مدنیت در متن دانشگاه است. کارکرد دانشگاه حقیقت جویی است و حقیقت حاصل تضارب آرا و اندیشه ارتقای عقلانیت اجتماعی است که اگر این موضوع شکل نگیرد در جای دیگر نمی‌توان آن را جستجو کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: قدر دانستن این رویداد و تقویت نهاد دانشگاه که منطق آن بر اساس منطق گفت‌وگو است منجر به تقویت نهاد دانشگاه خواهد شد.دکتر کلانتری با بیان اینکه هر نهاد منطق خاص خود را دارد، عنوان کرد: هر خرده نظامی منطق خود را دارد در اقتصاد بازار، در سیاست قدرت و در دانشگاه منطق گفت‌وگو است، هر چه قدر که این موضوع در دانشگاه به چالش کشیده شود منجر به قدرت نهاد دانشگاه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سه رویداد ملی در حوزه کرسی آزاد اندیشی داریم، گفت: رویداد مناظره جهاددانشگاهی که با سدشکنی این نهاد چالاک ایجاد شده است، رویداد بحران در وزارت علوم شکل گرفته و کرسی آزاداندیشی نیز در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این سه رویداد ملی با مشارکت طرفین و اطلاع و همدلی مجموعه آموزش عالی مسیر رو به رشدی را طی می‌کنند، گفت: اما هنوز با افق مطلوب فاصله داریم و تمدن ایران با وجود هجوم ایده و مکاتب بیگانه توانست قوی بماند و با این وجود امروز در شرایط مطلوب نیست. بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم تا به افق مطلوب برسیم و در این مسیر کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات ضرورت تاریخی ما است و همکاری میان همه گروه‌ها باعث تقویت اندیشه انقلاب اسلامی خواهد شد.
وی در پایان سخنانش تأکید کرد: همه باید همکاری کنیم تا این نهال نوپا رشد کند و سال‌های آینده تعداد بیشتری از دانشجویان در این رویداد شرکت کنند.
در پایان برگزاری این مراسم، از دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ برای دو سال تلاش و همکاری در راستای برگزاری هرچه بهتر این مسابقات در دانشگاه علم و فرهنگ تقدیر شد. همچنین از خانواده شهید سیدمهدی تقوی، رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل اسبق خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) که در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی به شهادت رسید، تجلیل شد.
گفتنی است،در این مراسم کتاب «استدلال درست» رونمایی شد.

دکمه بازگشت به بالا