در سومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز تأکید شد: رویکردهای سبز و پایدار در صنعت گردشگری مغفول مانده است

سومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز با رویکرد تحولی به‌عنوان اصلی‌ترین دوره این رویداد علمی، تخصصی هم‌زمان با هفته جهانی محیط‌زیست ۲۹ و ۳۰ خردادماه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
 در دومین روز از این سمپوزیوم فرناز نیک‌خواه مدیرعامل شتاب‌دهنده فاخر بوم دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه رویکردهای سبز و پایدار در صنعت گردشگری اهمیت زیادی دارند و در ایران کمتر به این مقوله توجه شده است، گفت: باید توجه داشت یکی از حوزه دارای ابعاد مهم جهت توسعه این نوع سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم گردشگری کشور موضوع گردشگری ارگانیک است که از جمله می‌تواند در ترویج نوآوری و کارآفرینی در گردشگری نیز مؤثر باشد.
 نگاه سرمایه‌گذاری‌های سبز در گردشگری ایران چندبخشی است
 در ادامه دکتر سید سعید هاشمی رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تأکید کرد: نگاه سرمایه‌گذاری‌های سبز در گردشگری ایران چندبخشی است، یعنی مسائل محیط زیستی و ترویج انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر تا موضوعات توجه به اقتصاد محلی و بوم گردشگری، همچنین مباحث ترویج نوآوری و کارآفرینی در گردشگری را شامل می‌شود، اما اگر بخواهیم حوزه‌ای را مدنظر قرار دهیم که تمام این موضوعات را شامل شود شاید بتوان به گردشگری ارگانیک اشاره کرد که توجه ویژه‌ای به سبک زندگی و سلامت گردشگران در سفر دارد.
هاشمی افزود: این سبک از گردشگری مجموعه‌ای از اهداف پایدار را در سفر تشکیل می‌دهد که در کنار هم در منطقه‌ای جغرافیایی چیده می‌شوند و منطقه‌ای ارگانیک (دارای الگوهای لازم) را تشکیل می‌دهند که در هر قسمت آن این الگوها اجرا شده است.
 گردشگری ارگانیک، می‌تواند موجب توسعه گردشگری محلی و روستایی شود
 همچنین شبنم وثوقی دبیر انجمن ارگانیک ایران افزود: گردشگری ارگانیک با نگاهی که بر مباحث کشاورزی ارگانیک دارد، می‌تواند موجب توسعه گردشگری محلی و روستایی شود و هم اکنون نیز مزارع گردشگری ارگانیک متعددی در کشور وجود دارد که در حوزه گردشگری خلاق خدماتی به گردشگران داخلی و خارجی ارائه می‌دهند.
 
 گردشگری ارگانیک، نقش مهمی در منحصر بفرد شدن کسب‌وکارها دارد
 دکتر سیدرضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران نیز در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری دارای ابعاد استراتژیک در موضوعات اقتصادی کشور است و امروزه زنجیره تأمین این صنعت مشاغل بسیاری را شامل می‌شود و موضوع گردشگری ارگانیک نیز با تمرکز بر تجربه سبک زندگی سالم برای گردشگر، تأکید بر حفظ زیست‌بوم و همچنین توجه به هویت‌های فرهنگی و تاریخی مقاصد می‌تواند به حفظ چرخه زندگی و اقتصاد ساکنان بومی مقاصد کمک و زمینه را برای توسعه پایدار آن فراهم کند.
 وی افزود: همچنین در دنیای پر از رقابت امروز، گردشگری ارگانیک می‌تواند با ترکیب فرصت‌های موجود در مقاصد در حوزه گردشگری کشاورزی نقش مهمی در منحصر بفرد شدن کسب‌وکارها ایفا کرده و توان رقابت‌پذیری آن‌ها را در مقایسه با مناطق دیگر چه در داخل کشور و چه در سطح بین‌المللی بهبود بخشد و منجر به بهبود رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان برای ساکنان محلی به‌ویژه جوانان شود.
 نورانی در پایان گفت: ما در انجمن ارگانیک ایران تمام تلاش خود برای توسعه صنعت گردشگری در سطح علمی و بازار انجام می‌دهیم و امیدواریم این تلاش ما گردشگری ایران را رونق و توسعه بخشد.
 گفتنی است در دومین روز از این سمپوزیوم، تفاهم‌نامه‌ای با موضوع گردشگری ارگانیک بین دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، شتاب‌دهنده فاخر بوم و انجمن ارگانیک ایران منعقد شد.

دکمه بازگشت به بالا