انتشار مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در مجله بین‌المللی Multimedia Tools and Applications

مقاله دکتر محمد جواد شایگان فرد، عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ، با همکاری مشترک یک پژوهشگر وابسته به دانشگاه علم و فرهنگ و یک پژوهشگر بین‌المللی از دانشگاه توپکاپی استانبول ترکیه، تحت عنوان “Bitterling Fish Optimization (BFO) Algorithm” در مجله بین‌المللی Multimedia Tools and Applications از انتشارات Springer Nature به چاپ رسید. این مجله دارای نمایه Web of Science (ISI) و ضریب تاثیر 3.0 بوده و در جایگاه Q1 قرار دارد.
در این مقاله، الگوریتم بهینه‌سازی ماهی تلخ (BFO) به عنوان یک الگوریتم بهینه‌سازی فراابتکاری معرفی شده است. این الگوریتم از رفتار هوشمندانه ماهی تلخ در طبیعت برای بقا الهام گرفته شده و از عامل‌های بازنمایی برای جستجوی راه‌حل‌های بهینه برای مسائل بهینه‌سازی پیچیده استفاده می‌کند. عامل‌های بازنمایی با تقلید از فرآیند تولید مثل ماهی تلخ، مانند تعامل و ارتباط، راه‌حل‌های جدید را تولید می‌کنند.
الگوریتم BFO به طور موفقیت‌آمیزی برای طیف وسیعی از مسائل بهینه‌سازی اعمال شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان‌دهنده کارایی، سادگی و سهولت پیاده‌سازی این الگوریتم در مقایسه با سایر الگوریتم‌های فراابتکاری برای حل مسائل مختلف بهینه‌سازی است. علاوه بر این، از این الگوریتم به منظور کاهش خطا در تشخیص ترافیک نفوذ، انتخاب ویژگی و خوشه‌بندی به عنوان کاربردهایی از داده‌کاوی استفاده شده است که حاکی از موفقیت الگوریتم پیشنهادی است.
برای اطلاعات بیشتر و دسترسی به مقاله می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا