در مراسم رونمایی از پوستر نخستین رویداد استارتاپی عنوان شد: ضعف‌ صنعت سینمای کشور ما، ضعف ایده و فیلمنامه است

مراسم رونمایی از پوستر نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی با حضور دست اندرکاران این رویداد و اصحاب رسانه در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی دوشنبه 1 مردادماه 1403 برگزار شد.
دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های پنج ساله پارک و لزوم برگزاری این رویداد گفت: سابقه کار ما در این پارک و فعالیت‌هایی که در دیگر رشته‌ها داشته‌ایم، نشانگر تداوم این رویداد است. این رویداد را تا جایی که به اقناعی برسیم، ادامه می‌دهیم و بعد برگزاری آن را به صنف می‌سپاریم.
وی در ادامه افزود: یکی از ضعف‌های صنعت سینمای کشور ما، ضعف ایده و فیلمنامه است. ما به عنوان متولی حمایت صنایع فرهنگی کشور، در جلسات و صحبت‌هایی که با مدیران خانه سینما داشتیم تصمیم گرفتیم فضایی ایجاد کنیم تا ایده‌پردازانی که در حوزه طرح و ایده فیلمنامه حرفی برای گفتن دارند را شناسایی کرده و به عرصه سینما معرفی کنیم.در این مسیر هیچ مانعی برای ایده‌پرداز وجود ندارد و ما فقط بستر را فراهم کردیم‌ و سازماندهی و مشاوره علمی رویداد با خانه سینما و هنرمندان بوده است.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با بیان اینکه سعی ما این است تا جوشش ایده‌های خلاق صورت بگیرد، گفت: ما این ایده‌های خلاق را به حال خود رها نمی‌کنیم و‌ سازمان‌هایی که می توانند حامی باشند به این رویداد دعوت شده‌اند، و گام بعدی ما نیز برگزاری دوره‌های آموزشی برای برگزیدگان و منتخبان رویداد است.
وی گفت: سازمانها و مراکزی همچون انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سازمان هنری رسانه‌ای اوج، بنیاد سینمایی فارابی، سیما فیلم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، بنیاد حفظ اثار و ارزشهای دفاع مقدس، شرکت صوتی و تصویری سروش و پلتفرم‌های فیلیمو و فیلم‌نت و نماوا دعوت شده اند تا ارتباط بین آنها و فیلمنامه نویسان فراهم شود و انشالله زمینه و فرصت تولید آثار برتر فراهم شود.
تجربه فضایی رقابتی و گروهی برای ارتقای فیلمنامه نویسی
بهزاد رشیدی دبیر اجرایی این رویداد گفت: پس از انتشار فراخوان رویداد در زمستان 1402، حدود  ۱۰۰۰ اثر از ۳۳۲ نفر به دبیرخانه ارسال شد که۴۰ درصد از شرکت کنندگان این رویداد تهرانی و ۶۰ درصد از سایر استانها که از این میزان 58 درصد آقا و ۴۲ درصد خانم هستند.
وی افزود: از آثار ارائه شده 44 درصد در بخش فیلم کوتاه و 56 درصد نیز بخش فیلم بلند و سریال بود که در نهایت ۹۸ اثر به عنوان آثار منتخب این دوره تحت عنوان آثار کوتاه و بلند انتخاب شدند.
 
برای ایجاد خلاقیت، نیازمند برنامه‌ریزی درازمدت و متکی بر باور هستیم
در  ادامه رئیس کانون فیلمنامه نویسان با بیان اینکه دوره بررسی آثار و انتخاب آن‌ها زمان‌بر است، گفت: در این رویداد درخواست کردیم که افراد ایده‌های خود را برای فیلمنامه بفرستند ، زیرا هدف اصلی و اولیه آن پیدا کردن ذهن خلاق بوده و برای کسانی است که ما حدس می‌زنیم از بین آن‌ها افرادی پیدا می‌شوند که برای فیلمنامه‌نویسی مناسب هستند.
مهدی سجاده‌چی در ادامه گفت: در همه تولیدات اگر کشورهایی پیشرو باشند سایر کشورها از ایده‌های آنان استفاده می‌کنند و دنبال آن هستند. ما برای ایجاد خلاقیت در کشور خودمان نیازمند برنامه‌ریزی درازمدت و متکی بر باور هستیم و این نیاز، بیشتر از لزوم کار اداری احساس می‌شود و هر کسی از فیلمنامه‌نویسی و به هرشکلی دفاع کند و برای آن هزینه کند تشکر می‌کنیم.
همچنین سید جلال چاووشیان، دبیر علمی رویداد با بیان اینکه برخلاف اصطلاح دانش بنیان، کمتر به اقتصاد فرهنگ بنیان توجه شده است، رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی را در راستای اقتصاد فرهنگ بنیان دانست.
به گفته وی از همان ابتدا تمام تلاش بر این بوده است که این رویداد نمایشی نباشد و به کاری ماندگار و مستمر بدل شود.
چاوشیان در ادامه افزود: طی سه روز برگزاری رویداد، اساتید راهنما بر کار نفرات برتر نظارت خواهند داشت و سپس آثار برگزیده را به شتاب دهندگان ارائه می‌دهیم.
لازم به یادآوری است که هیأت انتخابی و اساتید راهنمای این رویداد، شامل پوران درخشنده، مهدی سجاده‌چی، مصطفی رستگاری، علی مؤذنی، حسین رحیم زاده، محمود اربابی، مهدی احمدی، ایمان فاضل، فریدون فرهودی و رضا حیدر نژاد بوده است.
گفتنی است، نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی، در راستای اقتصاد خلاق با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، خانه سینما، کانون فیلمنامه‌نویسان سینما، سازمان‌سینمایی، دانشگاه علم و فرهنگ، سینما تیکت و شرکت صوتی و تصویری سروش، از ۷ تا ۹ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.دبیر اجرایی رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی گفت: در روزهای 7 تا 10 مرداد، در یک فضای رقابتی و با حضور سرآمدانی در عرصه فیلمنامه‌نویسی برگزار خواهد شد.
در پایان این نشست، از پوستر رویداد رونمایی شد.

دکمه بازگشت به بالا