اختتامیه اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد+گزارش تصویری

 مراسم اختتامیه نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی،۹ مردادماه ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ با حضور دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما و محمدمهدی عسگرپور رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما و جمعی از هنرمندان این حوزه برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه‌ها به‌عنوان نهادهای آموزشی و پژوهشی، نقش بسیار مهمی در توسعه و ترویج علم و فرهنگ در جامعه ایفا می‌کنند. برگزاری رویدادهای علمی و فرهنگی یکی از راهکارهای مؤثر برای تحقق این هدف است. به همین بهانه دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات خود، به برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف علمی و فرهنگی می‌پردازند. در این راستا، نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی از تاریخ ۷ تا ۹ مردادماه در دانشگاه علم و فرهنگ جریان داشت.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در آیین اختتامیه نخستین رویداد استارتاپی برنامه‌نویسی ضمن اظهار خرسندی از فرایند این رویداد و با اشاره به حضور مدیرعامل خانه سینما در این رویداد گفت: بندی در سند سینما که در حال تدوین بود، تعریف شده است که بر اساس آن و به‌منظور ارتقای کیفی فیلمنامه‌ها، سازمان سینمایی مکلف است که از فعالیت‌های مربوط به ارتقای کیفی فیلمنامه‌نویسی حمایت کند. در اینجا نیز چنین چیزی دیده شده است.
 محمدحسین ایمانی خوشخو در ادامه با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و تداوم آن گفت: امروز اعلام می‌کنم که دبیرخانه دائمی این رویداد در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تشکیل می‌شود و نشست‌های فصلی دراین‌خصوص خواهیم داشت. همچنین در این دوران دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود.
 
 رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از ابتدا بر جوانان تکیه داشته و در همین رویداد نیز جوانان زیادی را به میدان آورده، ادامه داد: امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم پارک علم و فناوری‌های نوین را به شهرک علم و فناوری‌های نرم بدل کنیم و دراین‌رابطه مجوزهای لازم نیز اخذ شده است.
 مدیرعامل خانه سینما ضمن تبریک به همه دست‌اندرکاران اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی گفت: چنین رویدادی برای من تحسین‌برانگیز است و البته حسرت‌برانگیز، زیرا نسل ما در ابتدای دههٔ ۶۰ عاشق سینما شده اما در تنگ‌دستی فعالیت‌های خود را شروع کرد. برای ما که در سینما فعالیت داریم، فیلمنامه جایگاه ویژه و مقدسی دارد. امیدوارم که همه بچه‌هایی که پا در میدان فیلمنامه‌نویسی گذاشتند ادبیات و رمان را فراموش نکنند. علی دهکردی با بیان اینکه فیلمنامه فرزند رمان و داستان است گفت: در سال‌های گذشته و در دوران معاصر، به‌واسطه تغییر ابزار ارتباطی، نوعی ادبیات ناسالم بسیار رواج پیدا کرد، اما همچنان یکی از فرزندان رمان، فیلمنامه‌نویسی است و نمی‌شود کسی بگوید فیلمنامه‌نویس است؛ اما ادبیات ایران و جهان را نخوانده باشد.
 رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما با بیان اینکه در فضای دانشگاهی بسیار کلاسیک عمل کرده‌ایم گفت: در سال‌های گذشته همه چیز عوض شده و وضعیت سالن‌های سینما به نحوی دیگر شده است. اکنون ۹۰ درصد ترافیک کشور ما روی پلتفرم‌های خارجی است، ۵ در صد تراکنش بانک است و ۵ درصد هم پلتفرم‌های داخلی. حدود ۹۰ درصد از محتواها بر روی پلتفرم‌های خارجی تولید و منتشر می‌شود.
 عسگرپور با بیان اینکه پلتفرم‌ها عوض شده‌اند ادامه داد: ما آماده ورود به این عرصه نیستیم. در دنیا، سینما به مفهوم سالن در حال ورشکستگی است. این موضوع می‌تواند نحوۀ قصه‌گویی‌های ما را نیز عوض کند؛ بنابراین حرکت بر مدار کلاسیک دیگر جوابگو نیست و باید شکل‌های مدرن را تجربه کنیم، برگزاری این دوره‌ها ارزشمند است؛ ولی اگر چنین تغییری رخ ندهد ممکن است همین برگزیدگان فیلمنامه‌نویسی نیز با ناامیدی روبرو شوند.
گفتنی است، در این رویداد از میان ۹۸ اثر راه‌یافته، ۱۰ اثر منتخب در حوزه فیلمنامه کوتاه و بلند انتخاب شدند و صاحبان باقی طرح‌ها نیز در قالب ۱۰ کارگروه به تکمیل ۱۰ ایده برای رقابت پرداختند. فرصتی که برگزیدگان را با کار تیمی روبرو کرد. در پایان این رویداد که با اجرای سهیل محمودی، شاعر پیشکسوت و مجری همراه بود و در هر کدام از بخش‌های فیلمنامه کوتاه و بلند ۳ اثر برنده جایزه شدند.

 

دکمه بازگشت به بالا