در آیین بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی مطرح شد: جهاددانشگاهی می‌تواند الگویی برای سایر نهاد‌های کشور باشد

آیین بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی امروز 16مردادماه با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر مهدی باصولی رییس دانشگاه علم وفرهنگ، دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد‌ کشاورزی و رییس سازمان تات و جهادگران سراسر کشور در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد.
از سال ۷۶ تاکنون از ۷۴۸ جهادگر نمونه تقدیر شده است
حسن فارسی،‌ معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در ابتدای این مراسم، طی سخنانی ضمن تبریک به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، مدافع حرم، سلامت، امنیت و بیش از یکصد شهید جهادگر جهاددانشگاهی را گرامی می‌داریم و برای رئیس‌جمهور جدید نیز آرزوی توفیق داریم.
وی افزود: جهاددانشگاهی همواره در خدمت نظام و انقلاب بوده و هر جا که لازم بوده به نقش‌آفرینی پرداخته است. این نقش‌آفرینی‌ها و حرکت در مرز‌های دانش به جز با حضور جهادگران محقق نمی‌شود که مهم‌ترین سرمایه جهاددانشگاهی بوده و هستند. طبق روال هر سال برای گرامیداشت جهادگران به منظور قدردانی از تلاش جهادگران با محوریت تقدیر از جهادگران ممتاز و شایسته تقدیر برنامه امروز برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: از سال ۷۶ تاکنون از ۷۴۸ جهادگر نمونه تقدیر شده است. امسال به جهت فرهنگ‌سازی و با شاخص‌های ویژه‌ای که در نظر گرفته شده است، جهادگران ممتاز و شایسته تقدیر در کنار یکدیگر تجلیل خواهند شد.
تمامی اعضای جهاددانشگاهی نمونه و شایسته تقدیر هستند.
دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در ا خاطرنشان کرد: تمامی اعضای جهاددانشگاهی نمونه و شایسته تقدیر هستند.
رئیس جهاددانشگاهی در سخنانی ضمن تبریک سالروز جهاددانشگاهی و روز خبرنگار گفت: جهاددانشگاهی از آغاز فعالیت تا امروز و طی این ۴۴ سال فعالیت های شایان و مؤثری در سطح کشور انجام داده است. فعالیت‌هایی که همواره مورد تجلیل و حمایت مقام معظم رهبری قرار گرفته است.
وی افزود: از میزبان این مراسم یعنی مسئولان دانشگاه علم و فرهنگ که رتبه اول در میان دانشگاه‌های برتر غیر انتفاعی کشور را به دست آورده است، تقدیر و تشکر می‌کنم. در چهل و چهارمین سالگرد تأسیس جهاد، خدا را شاکریم که یک سال دیگر توفیق خدمت به جهادگران را داشتیم.
مسلمی نائینی گفت: جهاددانشگاهی انقلابی دانش‌بنیان، پیشران در فرهنگ گزین و پیشران در آموزش مؤثر و مفید در کشور است و تلاش‌های پیشکسوتان و جهادگران این نهاد انقلابی باعث شده است تا علم نافع در کشور تولید شود و همین مسئله همواره حمایت مقام معظم رهبری را به همراه داشته است.
رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همیشه به جهاددانشگاهی اعتقاد و علاقه داشته و دارند. یاد و خاطره امام (ره)، شهدای جهاد، مرحوم کاظمی آشتیانی، شهید آیت‌الله رئیسی و دکتر اسماعیل هنیه را گرامی می‌داریم. همچنین، ۱۷ مردادماه روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران تبریک عرض می‌کنیم.
مسلمی نائینی اظهار کرد: جهادگران جهاددانشگاهی امروز با آرمان‌های امام (ره) تجدید میثاق کردند که این مسئله نشان‌دهنده عزم راسخ جهادگران است. تعداد ۲۰ آیه راجع به تجدید میثاق در قرآن کریم وجود دارد که البته این تجدید میثاق باید قوی و محکم باشد و باعث ایجاد تغییرات رو به توسعه شود. مقام معظم رهبری چندین بار جهاددانشگاهی را تحسین کردند و بار‌ها به این موضوع اشاره داشتند.
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جهاددانشگاهی، تصریح کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند« جهاددانشگاهی یک فرهنگ است»، امروز باید ویژگی‌های فرهنگ جهاددانشگاهی را استخراج کنیم. جهاددانشگاهی امروز می‌تواند الگویی برای سایر نهاد‌های کشور باشد.
وی اظهار کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، جهاددانشگاهی یکی از گنج‌های نهفته است که می‌تواند معین و یاور دولت‌ها باشد. توانایی و ظرفیت بالای جهاد، کمک بسیار خوبی برای دولت‌ها به ویژه دولت چهاردهم خواهد بود. متأسفانه طی چند سال گذشته، نهاد‌هایی در کشور تشکیل شد که به صورت موازی با جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنند. جهاددانشگاهی یکی از نهاد‌های تربیت‌کننده مدیران است که نهاد‌های دیگر کشور از آن‌ها استفاده می‌کنند.
مسلمی نائینی بیان کرد: یکی از مشکلات امروز جهاددانشگاهی خارج شدن از شورای عالی انقلاب فرهنگی است و امیدواریم این جایگاه دوباره به جهاد بازگردد. امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است و جهاددانشگاهی با توجه به امکانات محدود، پژوهش‌های خود را به سمت کاربردی شدن و رفع نیاز‌های مردم خواهد برد. امروز بیش از ۶۴۰ نوع علم در جهاددانشگاهی تولید شده که با ارزش بیش از سه هزار میلیارد تومان، باید به محصول تولید شود.
وی عنوان کرد: طی روز‌های گذشته روند اجرایی یکی از طرح‌های جهاد با بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آغاز شد که به زودی نیز آغاز به کار خواهد کرد. همچنین، در حوزه گیاهان دارویی نیز کارخانه مجهزی با همکاری بخش خصوصی و جهاددانشگاهی ایجاد شده که به زودی آینده روشنی را برای جهاد رقم‌ خواهد زد. ان‌شاالله جهاددانشگاهی به جایی برسد که سازمانی کاملاً خودگردان و مستقل شده و بدون اتکا به بودجه دولتی برنامه‌های خود را اجرایی خواهد کرد.
جهاددانشگاهی باید متناسب با نیاز کشور به روز شود‌
خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در ادامه خاطرنشان کرد: امروز کمتر در مورد معماری‌های امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد نهادهای مختلف ار سوی ایشان سخن گفته شده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، جهاددانشگاهی و … از جمله معماری‌های بزرگ امام(ره) هستند. فلسفه تشکیل این نهادها، نیاز جامعه به این نوع سازماندهی بوده است.
وی افزود: در اوایل انقلاب بیش از ۷۶ درصد مردم در روستاها زندگی می‌کردند و به همین دلیل امام(ره) برای رفع نیاز روستائیان جهاد سازندگی را راه‌اندازی کردند. همچنین، در آن دوران به نهادی‌ نیاز بود که دستاوردهای دانشگاه را به فرآیندی مشخص در جامعه تبدیل کند تا با استفاده از جوانان و دانشجویان مسیر علمی کشور را به خوبی مشخص کند که در این زمینه جهاددانشگاهی ایجاد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: جهاددانشگاهی یک‌ نهاد انقلابی است که باید متناسب با نیاز کشور به روز شود‌. امروز جهادگران باید به حل چالش‌های اولویت‌دار کشور و ارتقای سطح رفاه مردم بپردازند تا بتوانند با این روند کشور را متحول کرده و به پویایی برسانند. حفظ نوآوری و خلاقیت از جمله مسائلی است که همواره در جهاددانشگاهی مشاهده شده است که این مسئله باید به یک‌ جریان تبدیل شود.
وی‌ افرود: ظرفیت‌های کشور بی‌بدیل است و باید از آن‌ها به خوبی استفاده کرد. برای کشوری که ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل دارد، سهم تولیدات شیلاتی یک درصد است که باید افزایش پیدا کرده و در جهان توسعه یابد.

 جهادگران شایسته تقدیر دانشگاه علم و فرهنگ معرفی شدند

در ادامه آیین بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی از دکتر سمانه آقا کاظم شیرازی به عنوان جهادگر هیات علمی شایسته تقدیر در حوزه آموزش و کارآفرینی و غلامرضا جمشیدی به عنوان جهادگر مدیر شایسته تقدیر در حوزه فرهنگی از دانشگاه علم و فرهنگ تقدیر شد.
همچنین در این مراسم از دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان میزبان این مراسم و کسب رتبه های برتر این دانشگاه از جمله رتبه یک نوآوری ایران در سه سال پیاپی بر اساس رتبه‎ بندی سایمگو اسپانیا ، رتبه یک دانشگاه های غیردولتی کشور ، رتبه یک نظام رتبه بندی ISC سال ۱۴۰۲ و رتبه ۵ ایران و ۱۵۰۱ جهان در نظام رتبه بندی تایمز ۱۴۰۳تقدیر شد.

امیدوارم جهاددانشگاهی همواره در سپهر علم، فناوری و نوآوری کشور حضور داشته باشد
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری درادامه این مراسم ضمن تبریک سالروز جهاددانشگاهی، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی همواره منشأ برکات برای کشور بوده است و امیدوارم همیشه بدرخشید.
محمدعلی زلفی گل با بیان اینکه امیدوارم جهاددانشگاهی همیشه پرفروغ و فراوان در سپهر علم و فناوری کشور وجود داشته باشد، افزود: جهاددانشگاهی مولود انقلاب و هدف از تشکیل آن تبدیل علوم به فنون و خلق ثروت و خدمت از دانش بوده و اهداف موجود در اساس‌نامه آن در مدیریت‌های مختلف آن پیگیری و محقق شده است.
وی در ادامه افزود: جهاد دانشگاهی از نهادهای صاحب نام فرهنگ، هنر و علم است و در بسیاری از امور پرچمدار بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: جهاددانشگاهی طبق اساس‌نامه خود تلاش می‌کند با حرکت جهادی دانش را به ارزش و ثروت و خدمت تبدیل کند که این مسئله تاکنون در عرصه‌های مختلف رقم خورده است. خوشبختانه جهاددانشگاهی در اکثر دانشگاه‌های کشور حضور دارد که این مسئله باعث ایجاد ارتباط بین بدنه دانشگاهی و فناوری می‌شود.
همچنین در این مراسم از طرح‌های برگزیده و جدید جهاددانشگاهی که بخشی از نیاز‌های کشور را برطرف می‌کند، رونمایی و تقدیر شد. در پایان نیز عکس یادگاری از جهادگران ممتاز و شایستگان تقدیر گرفته شد.

دکمه بازگشت به بالا