باهدف فرهنگسازی و آموزش جامعه تخصصی و عمومی گردشگری: مدرسه بهاره «گردشگری و اوقات فراغت» برگزار شد

آخرین به روزرسانی 13 خرداد 1404
دوره فشرده آموزشی در ادامه مدارس فصلی گردشگری با همکاری دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، شتابدهنده فاخر بوم و دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی معاونت گردشگری کشور در فصل بهار مورخ ۱۰ و ۱۱ خردادماه ۱۴۰۴ برگزار شد .
مدارس فصلی یکی از ابزارهای اصلی در توانمندسازی ذینفعان صنعت گردشگری
ابوطالب قاسمی وسمجانی مدیرکل مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در افتتاحیه این مدرسه فصلی با بیان اینکه پرداختن به یک مفهوم مستقل به نام گردشگری و اوقات فراغت بستری بهروز و کارآمد را متناسب با نیاز جامعه شهری میگشاید، افزود: وظیفه جامعه علمی و اساتید صنعت گردشگری این است که با تبیین این موضوع، مسیر را برای تأمین زیرساختهای لازم و تولید محصولات متنوع گردشگری هموار کند.
قاسمی با اشاره به اینکه توانمندسازی همواره در راس سیاستهای دفتر آموزش معاونت گردشگری قرار دارد، یادآور شد: مدارس فصلی از جمله مدرسه بهاره گردشگری، یکی از ابزارهای توانمندسازی است که با همکاری دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در دستور کار قرار گرفته است تا با تشریح موضوعات مختلف در صنعت گردشگری و در این دوره اوقات فراغت، نگاه متولیان، تأسیسات و زنجیرهای صنعت گردشگری را بهسوی موضوعات ضروری و دارای اولویت با نگاه علمی و مبتنی بر تجربه جذب کند.
توجه به سواد گردشگری از ضروریات امروز است
سید سعید هاشمی، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد آموزشی با اشاره به اهمیت سواد گردشگری گفت: هر دوره از مدارس فصلی، ابزار و روشی است که به ارتقای سطح سواد گردشگری در جامعه تخصصی و عمومی یاری برساند و از الزامات ضروری امروز حوزه گردشگری به شمار میآید.
هاشمی با بیان اینکه ارتقای سواد گردشگری با ایجاد تنوع مباحث گردشگری سبب گستردگی افکار، ایده و خدمات این حوزه میشود، گفت: ما در کشورمان تنوع بسیار مطلوبی از جاذبهها و محصولات گردشگری را داریم، اما نباید در تعاریف و مفاهیم غفلت کنیم و باید بهدرستی از این دانش استفاده کنیم.
رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه گردشگری و اوقات فراغت، بیشتر شامل افرادی است که از کار فارغ شدهاند و نیاز به تفریح دارند، افزود: اطلاعرسانی و معرفی مقاصد گردشگری نوظهور در سنین مختلف نیاز به تفریحات مختلف را فراهم آورده است.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد سفرهای کشور بهصورت شخصی و با خودرو و خانواده محور است، گفت: ظرفیتسازی جدید در حوزه گردشگری میتواند گردشگران را بهسوی موضوعات و محصولات جدید از جمله ماجراجویانه، کودک، سالمندان و غیره با ایجاد زیرساختها در بخش حکمرانی و بخش خصوصی هدایت کند.
نیاز به آسیبشناسی، توجه به بعد اقتصادی در حوزه حکمرانی، اهمیت اصول زیستمحیطی، اجتماعی و فرهنگی و نحوه انتفاع جامعه محلی از جمله سایر مباحث مطرح شده از سوی رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در این رویداد بود.
در ادامه این مدرسه بهاره فرناز نیکخواه مدیرعامل شتابدهنده فاخر بوم دانشگاه علم و فرهنگ، هانی رستگاران پژوهشگر و فعال رسانه، سعید داغستانی معاون دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری، محمد گنج خانلو از مدیران تشکلهای ملی گردشگری، امیرقاسمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران و حجتالاسلام شریفیان از مدیران شهرداری تهران به طرح موضوعاتی همچون ایجاد فرصتی برای یادگیری، تجربه و خلق ایدههای مرتبط با دانش، برنامهریزی و طراحی گردشگری اوقات فراغت پرداختند.
گفتنی است، شرکتکنندگان با موضوعات نوینی همچون اهمیت گردشگری اوقات فراغت در زندگی امروزی و آینده سفرهای فراغتی، رفتارشناسی گردشگران اوقات فراغت، برنامهریزی و طراحی بستههای سفر فراغتی، مدیریت مراکز فراغتی و جاذبههای تفریحی و رفاهی، بازاریابی و تبلیغات در گردشگری فراغتی، گردشگری شهری و میکرو توریسم فراغتی آشنا شدند و در کنار اساتید و متخصصان این حوزه برای توسعه فردی و حرفهای خود تلاش کردند. همچنین به شرکتکنندگان در این رویداد آموزشی گواهی معتبر علمی مشترک از طرف دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی معاونت گردشگری کشور اعطا شد