معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ: دانشگاه‌ها باید پیشران تحول باشند

آخرین به روزرسانی 12 شهریور 1404

دکتر علی سعداله معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ، با اشاره به برگزاری سومین همایش بین‌المللی «نیازها و ضرورت‌های نظام آموزش عالی در جامعه اطلاعاتی» در این دانشگاه به ایسنا، گفت: این همایش با رویکردی پژوهشی-کاربردی و با هدف پیوند نظریه و عمل طراحی شده است تا مدیران، سیاست‌گذاران، استادان و پژوهشگران بتوانند راهبردهای عملی برای مواجهه با چالش‌های آموزش عالی را همگون و قابل اجرا کنند.
 وی افزود: این رویداد به‌همت گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ و با مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات و انجمن‌های علمی داخلی و بین‌المللی در تاریخ ۱۳ شهریور ماه۱۴۰۴ (۳مصادف با سپتامبر ۲۰۲۵) ساعت ۸ صبح در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد.
سعداله یادآور شد : این همایش ۱۱ محور اصلی داشته و سه سخنران کلیدی از کشورهای مالزی و عمان و یک نفر از اساتید برجسته ایران دکتر مقصود فراستخواه  هستند که آخرین یافته‌های علمی خود در این حوزه را ارائه می کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه عنوان کرد: در کمیته علمی این همایش ۵۸ عضو هیئت علمی از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات داخلی و خارجی حضور دارند و دانشگاه‌های میجو (ژاپن)، سلطان قابوس (عمان) و UPM و USM (مالزی) از همکاران بین‌المللی این رویداد هستند. همچنین ۲۳ نهاد علمی داخلی در برگزاری همایش مشارکت دارند و تاکنون ۱۵ نشست تخصصی برای آن برنامه‌ریزی و اجرا شده است.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت برگزاری چنین رویدادهایی به خبرنگار ایسنا، گفت: ما در عصر جامعه اطلاعاتی زندگی می‌کنیم؛ عصری که در آن ساختارها و مأموریت‌های آموزش عالی با شتابی بی‌سابقه در حال بازتعریف‌اند. دانشگاه‌ها باید از نقش منفعل تطبیق‌دهنده فاصله گرفته و نقش پیشران تحول را برعهده بگیرند.
وی تأکید کرد: رشد فناوری‌های اطلاعاتی، شبکه‌های دانش و ظرفیت‌های نوین پژوهشی، فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه آموزش و پژوهش ایجاد کرده است، اما در عین حال الزاماتی تازه در سطح سیاست‌گذاری و ساختاری همچون تضمین کیفیت، دسترسی عادلانه و پاسخگویی آموزشی را نیز به همراه دارد.

سعداله تصریح کرد: همایش‌ها در این میان تنها یک مناسبت علمی نیستند، بلکه مکان‌هایی برای تبادل دانش، دریافت بازخورد، شکل‌گیری همکاری‌های میان‌رشته‌ای و ترجمه نتایج پژوهش به راه‌حل‌های عملی‌اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: پژوهش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که حضور فعال در همایش‌ها موجب گسترش شبکه‌های همکاری، ارتقای دیده‌شدن پژوهشگران و تسهیل انتقال دانش به سیاست و عمل می‌شود، اما برای تحقق این اهداف باید سازوکارهایی برای پیگیری نتایج همایش‌ها و تبدیل ایده‌ها به پروژه‌ها و سیاست‌های عملی فراهم شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه به تجربه برگزاری همایش‌ها در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: از زمان تأسیس تاکنون ۴۵ همایش ملی و بین‌المللی برگزار کرده‌ایم که ۱۳ مورد آن در دو سال اخیر بوده است.
وی افزود: افزون بر این، دانشگاه به‌صورت علمی و معنوی از ۱۶ همایش دیگر که توسط سایر نهادها و دانشگاه‌ها برگزار شده، حمایت کرده است. این مشارکت‌های بین‌دانشگاهی به تقویت شبکه‌های پژوهشی، افزایش فرصت‌های همکاری و ارتقای استانداردهای علمی کمک شایانی کرده است.
وی درباره سازوکار ارزیابی کیفیت همایش‌ها گفت: در معاونت پژوهش و فناوری با مشورت شورای پژوهش و فناوری، فرآیند استانداردسازی و ارزیابی علمی، محتوایی و اجرایی همایش‌ها تدوین شده است. این فرآیند به‌گونه‌ای طراحی شده که کیفیت رویدادها به‌صورت شفاف رصد شود، تخصیص منابع بر پایه شواهد انجام گیرد و پیوند میان همایش‌ها و اهداف پژوهشی دانشگاه تضمین گردد.
سعداله در پایان خاطرنشان کرد: سومین همایش بین‌المللی نیازها و ضرورت‌های نظام آموزش عالی در جامعه اطلاعاتی فرصتی برای بازاندیشی در سیاست‌های آموزش عالی و ایجاد مسیرهایی عملی برای توانمندسازی نظام آموزشی در مواجهه با پیچیدگی‌های جامعه اطلاعاتی است و از جامعه علمی و نهادهای سیاست‌گذار دعوت می‌شود با مشارکت فعال در این رویداد، این مسیر تحول را همراهی کنند.

دکمه بازگشت به بالا