از شنبه ۲۵ آذر تا چهارشنبه ۲۹ آذر: ضرورت و اهمیت ثبت‌نام مقدماتی دروس

طبق اعلام رسمی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، از شنبه ۲۵ آذر ثبت‌نام مقدماتی دروس (پیش ثبت‌نام انتخاب واحد) شروع می شود و تا روز چهارشنبه ۲۹ آذر ادامه دارد.  دکتر مجید نجارزاده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه  علم و فرهنگ به پرسش هایی دراین خصوص پاسخ داد.
منظور از پیش ثبت‌نام یا ثبت‌نام مقدماتی دروس چیست؟
یکی از دغدغه‌های مدیران گروه‌های آموزشی مقطع کارشناسی، اطلاع از تعداد متقاضیان ثبت‌نام در هر درس است.بنابراین اینکه هر درس چند نفر متقاضی دارد در کیفیت برنامه‌ریزی دروس کمک قابل ملاحظه‌ای به مدیر گروه می‌کند. در واقع با انجام ثبت‌نام مقدماتی، دانشجویان تمایل خود را برای ثبت‌نام دروس در بازه انتخاب واحد اعلام کرده و مدیر گروه بر این اساس دروس دارای متقاضی را ارائه می دهد.

در صورتی‌که دانشجو در این ثبت‌نام مقدماتی شرکت نکند، چه اثری خواهد داشت؟ آیا از انتخاب واحد محروم خواهد شد؟
عدم شرکت دانشجو در ثبت‌نام مقدماتی منجر به از دست رفتن اولویت و نوبت زمانی او در انتخاب واحد برای آن درس می شود. دانشجویی که در ثبت‌نام مقدماتی شرکت نکند و به مدیر گروه خود در برنامه‌ریزی بهتر دروس کمک نکند، نهایتا در روز پایانی انتخاب واحد و صرفا در صورت وجود ظرفیت خالی برای درس مورد نظر امکان انتخاب واحد دارد. بنابراین توصیه اکید می شود که همه دانشجویان مقطع کارشناسی اولا برای کمک به مدیر گروه شان در برنامه‌ریزی بهتر دروس و ثانیا به جهت حفظ نوبت زمانی خود در موعد انتخاب واحد حتما در ثبت نام مقدماتی شرکت کنند. در غیر این صورت ممکن است امکان ثبت‌نام درس مورد تقاضای خود را از دست بدهند و از برنامه درسی و ترمی خود عقب بیفتند.
آیا دروس عملی نیز نیاز به پیش ثبت‌نام دارد؟
بله. در پیش ثبت‌نام هیچ تفاوتی بین دروس نظری و عملی نیست. بنابراین ضروری است همه دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته برای تمام دروس مورد تقاضای خود اعم از نظری و عملی، در پیش ثبت‌نام شرکت کنند.
دانشجویانی که در ترم آینده فارغ التحصیل می‌شوند « به عبارتی ترم آخری هستند» هم باید در پیش ثبت‌نام شرکت کنند؟
بله. در این مورد هیچ تفاوتی بین دانشجویان ترم های مختلف نیست.
فرایند انجام ثبت‌نام مقدماتی چگونه است؟
ثبت‌نام مقدماتی نیز مانند انتخاب واحد از طریق سامانه گلستان انجام می شود.بنابراین توصیه می‌شود دانشجویان قبل از ثبت‌نام مقدماتی حتما با اخذ گزارش ۵۱ از سامانه گلستان، فهرست دروس قابل ارائه در ترم بعد را به دقت مشاهده کنند.
ثبت‌نام مقدماتی چه تاریخی شروع و چه تاریخی تمام می‌شود؟
پیش ثبت‌نام از شنبه ۲۵ آذر شروع و روز چهارشنبه ۲۹ آذر تمام خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا