موضوعات داغ

سوالات متداول دانشجویان نو ورود دوره کارشناسی ارشد

 ۱- ویژگی‏ ها، میزان اعتبار و جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ:
 دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی غیردولتی کشور مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دارای ۶ دانشکده «فنی و مهندسی»، «هنر و معماری»، «علوم‌انسانی»، «علوم گردشگری» «حقوق» و «علوم و فناوری‎های نوین زیستی» است. این دانشگاه با بیش از ۷۰۰ عضو هیئت‌علمی و استاد مدعو در ۹۹ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به ۹ هزار دانشجو خدمات علمی، آموزشی و فرهنگی ارائه می‌کند و سال‌ها انتخاب استعدادهای برتر و دانش‌آموزان ممتاز و مستعد برای ادامه تحصیل دانشگاهی بوده است. است. برخی از ویژگی‏های دانشگاه به شرح زیر است:
 – دانشگاه علم و فرهنگ با کسب رتبه یک نوآوری ایران در سه سال پیاپی بر اساس رتبه‌بندی سایمگو و اسپانیا، رتبه یک دانشگاه‌های غیردولتی کشور بر اساس رتبه‌بندی ISC سال ۱۴۰۲، رتبه ۱۰ دانشگاه‌های ایران بر اساس شاخص استناد به‌ازای مقاله بر مبنای گزارش اسکپوس و رتبه ۲۸ دانشگاه‌های جامع کشور از نظر انتشار کتاب‌های بین‌المللی ۱۴۰۳ توانسته در زمره برترین دانشگاه‌های ایران قرارگیرد. ضمناً این دانشگاه شرایط ورود به‌نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های تأثیرگذار تایمز ۲۰۲۴ و دانشگاه‌های سبز جهان را به دست آورده است.
 – دارای تنها پارک تخصصی در حوزه علوم و فناوری‏های نرم و صنایع فرهنگی در گستره ملی، تحت عنوان پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ: این پارک با درنظرگرفتن نیازهای کشور در جهت توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و اشتغال‌زایی در بخش فرهنگ و هنر، صنایع‌دستی، گردشگری و… فعالیت می‏نماید.
 – بنیاد کسب‌وکار: از جمله اهداف این بنیاد، ایجاد بستر برای توسعه ظرفیت‌های کارآفرینی در دانشجویان، نوآوری و ارائه آموزش‌های نوین، توسعه تکنولوژی و خلق ارزش‌های اجتماعی در فرآیند آموزش، ترویج تفکر خلاق و فعالیت مولد در میان دانشجویان و زمینه‌سازی برای شکوفایی خودباوری و توان‌افزایی آنان در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و گسترش مشارکت فعال آنان در توسعه کسب‌وکار و اشتغال است.
 – اتصال علمی و پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ به مجموعه‌های جهاد دانشگاهی و بهره‌مندی از توانمندی‏های نرم‏افزاری و سخت‏افزاری پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‏ها و گروه‏های پژوهشی جهاد دانشگاهی (نظیر: پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن‌سینا، پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشکده برق، پژوهشکده فرهنگ و هنر، پژوهشکده برق، پژوهشکده گیاهان دارویی و…) در برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی باهدف ارتقای کیفی دوره‏ها و ارائه الگوی آموزش ‏های پژوهش‌محور که باعث ارتقای استانداردهای آموزشی و پژوهشی این دانشگاه شده است.
 – ورود به عرصه بین‌المللی و برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت در قالب عقد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های همکاری آموزشی با دانشگاه‌های UPM و USM مالزی، دانشگاه EUA ارمنستان، University West کانادا و IMC اتریش، دانشگاه‌های آشنا و میوند افغانستان، دانشگاه‌های نیشانتاشی، آیدین استانبول و ایستینیه ترکیه و عضویت در شبکه‌های مجازی جهان اسلام باهدف ارتقای کیفی و تبادل علمی – آموزشی در دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ محقق شده است.
 – اخذ فاندهای بین‌المللی از قبیل آراسموس پلاس، فرصت‏های مطالعاتی برای استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از قبیل بورسیه تحقیقاتی ۳ ماه از دانشگاه فناوری دالیان چین برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، انعقاد قرارداد پژوهشی بین‏المللی با دانشگاه UCSI مالزی برخی از اقدامات دفتر همکاری‌های بین‏المللی دانشگاه علم و فرهنگ محسوب می‌شوند.
 – جذب دانشجوی غیرایرانی (خارجی) در تمامی رشته‏های دایر دانشگاه. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ دانشجوی غیرایرانی از کشورها، رشته‌هاو مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه علم و فرهنگ مشغول به تحصیل هستند.
 
 ۲- سطح علمی اعضای هیئت‌علمی:
 تمامی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علم و فرهنگ از دانشگاه ‏های معتبر فارغ ‏التحصیل شده ‏اند و از رزومه علمی شایسته ‏ای برخوردار هستند. رشد کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان و انتشار مقالات ISI در طی سال‏های اخیر شایان توجه است.
 بهره‏ مندی از توان علمی استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی در بخش بین‏ الملل از طریق ایجاد شبکه استادان ایرانی مقیم دانشگاه ‏های خارجی و نیز شبکه متخصصین و دانش ‏آموختگان دانشگاه علم و فرهنگ که در دانشگاه‏ های خارجی به فعالیت علمی اشتغال دارند؛ از جمله اقدامات دانشگاه است.
 هرساله برخی از اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه در حوزه‏ های فنی – مهندسی، فناوری ‏های نوین زیستی، سلول‏ های بنیادی و علوم بهداشتی، در زمره ۱ تا ۲ درصد پژوهشگران برتر جهان قرار می‏ گیرند.
 
 ۳- شناسه کاربری و گذرواژه چیست؟
 شناسه کاربری= درج عبارت 031usc و شماره داوطلبی پشت‌سرهم و بدون فاصله مثال: 031517319usc
 گذرواژه = کد ملی (ده‌رقمی)
 
 ۴- تاریخ فارغ ­التحصیلی مقطع قبلی چه زمانی باشد تا ثبت نام انجام شود؟
 حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری
 
 ۵- شرایط پذیرش و ثبت‏ نام در مقطع تحصیلی بالاتر، در صورت داشتن دروس باقیمانده برای فارغ‏ التحصیلی چیست؟
 چنانچه تاریخ اخذ مدرک کارشناسی برخی از پذیرفته‌شدگان بعد از ۳۱ شهریور سال قبولی بوده و در ریزنمرات صادره از سوی مؤسسه محل اخذ مدرک کارشناسی، ثبت نمره بدون ایجاد نیمسال تحصیلی (به‌صورت معرفی به استاد) انجام شود و مقطع کارشناسی حداکثر تا ۳۰ آذرماه به پایان برسد، ادامه تحصیل وی با ارائه گواهی فارغ‏ التحصیلی تا تاریخ ۳۰ آذر همان سال، در صورت دارابودن سایر شرایط و ضوابط مطابق با دستورالعمل سازمان سنجش آموزش کشور، بلامانع است.
 
 ۶- در پذیرش غیرحضوری برای وضعیت نظام‌وظیفه”در حال سربازی” کدام گزینه انتخاب شود؟
 گزینه در حین خدمت
 
 
 ۷- در پذیرش غیرحضوری برای وضعیت نظام ‏وظیفه” دارای فرصت برای اعزام” کدام گزینه انتخاب شود؟
 گزینه مشمول. لازم است تمامی پذیرفته‏ شدگانی که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم را ندارند، گزینه مشمول را انتخاب نمایند.
 
 ۸- مدرک تحصیلی مقطع قبلی آماده نیست، برای پذیرش غیرحضوری به‌جای آن چه مدرکی بارگذاری شود؟
 لازم است فرمی که در دستورالعمل ثبت نامی سازمان سنجش آموزش کشور، جایگزین مدرک فارغ‏ التحصیلی گردیده است، تکمیل و بارگذاری و در صورت داشتن مشکل، در روز مراجعه حضوری موضوع پیگیری شود.
 
 ۹- انتخاب واحد برعهده دانشگاه است یا دانشجو؟
 در نیمسال اول، انتخاب واحد توسط دانشگاه صورت می ‏پذیرد و از نیمسال‏ های بعدی مسئولیت انتخاب واحد با دانشجو خواهد بود.
 
 ۱۰- کلاس‏های درسی دانشجویان نو ورود سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ از چه زمانی تشکیل می‏شود؟
 با یاری خداوند متعال، شروع کلاس‏ها از روز یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰۳ خواهد بود.
 
 ۱۱- کلاس‏ها چند روز در هفته برگزار می‏شود؟
 پس از انجام مرحله ثبت‏نام حضوری تمامی دانشجویان، از طریق گزارش شماره ۸۸ سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سامانه گلستان)، دانشجویان می‏ توانند برنامه درسی خود را مشاهده نمایند.
 
 ۱۲- نحوه برگزاری کلاس‏ها در نیمسال تحصیلی جاری:
 کلاس‏ها در تمامی مقاطع تحصیلی به‏ صورت حضوری تشکیل می‏شود.
 
 ۱۳- شرایط تغییر رشته و گرایش چیست؟
 طبق آیین‏نامه آموزشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ در دوره کارشناسی‌ارشد امکان تغییر رشته وجود ندارد، اما تغییر گرایش فقط در همان مجموعه امتحانی و در صورت کسب نمره مجاز در آزمون مطابق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور با تأیید دانشگاه مجاز است.
 
 ۱۴- آیا دانشگاه در تکمیل ظرفیت، پذیرش دانشجو دارد؟
 خیر، دانشگاه علم و فرهنگ در هیچ مقطع تحصیلی از طریق تکمیل ظرفیت دانشجو نمی‏پذیرد.
 
 ۱۵- آیا دانشگاه خوابگاه دارد یا خیر؟ شرایط استفاده از خوابگاه دانشجویی چگونه است؟
 دانشگاه خوابگاه ندارد، اما همکاری لازم برای معرفی متقاضیان خوابگاه‏ های خودگردان مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت خواهد گرفت.
 
 ۱۶- شرایط تطبیق واحد چیست؟
 پس از ثبت نام و پذیرش نهایی، معادل‏سازی و پذیرش واحدهای درسی گذرانده شده در چارچوب مقررات مربوط امکان‏پذیر است.
 
 ۱۷- به دلیل عدم اتمام دروس باقیمانده مقطع کارشناسی، آیا امکان اخذ مرخصی در نیمسال اول برای اتمام دروس وجود دارد؟
 خیر، تاریخ فارغ ‏التحصیلی باید حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری باشد.
 
 
 ۱۸- در نیمسال اول تحصیلی، آیا امکان اخذ مرخصی وجود دارد؟
 بله، با قبول مسئولیت توسط دانشجو و تأیید گروه آموزشی مربوط، ولی از سوی آموزش دانشگاه اخذ مرخصی در نیمسال اول توصیه نمی‏شود.
 
 ۱۹- در طول تحصیل، چند نیمسال می‏توان مرخصی گرفت؟
 با رعایت سنوات مجاز تحصیل، در دوره کارشناسی‌ارشد حداکثر یک نیمسال امکان اخذ مرخصی وجود دارد.
 
 ۲۰- هزینه دوره و نحوه پرداخت آن:
 شهریه تحصیلی از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل شده است. شهریه ثابت تا پایان سنوات مجاز تحصیلی بدون تغییر خواهد بود، ولی شهریه متغیر باتوجه‌به رشته تحصیلی، نوع و تعداد واحد انتخابی دانشجو متفاوت است.
 در هر نیمسال تحصیلی، بخشی از شهریه در ابتدای نیمسال تحصیلی از دانشجو دریافت می ‏گردد و مابقی شهریه به‌صورت اقساط تا پایان نیمسال تحصیلی از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سامانه گلستان) قابل‌پرداخت است. حداکثر زمان تسویه‌حساب شهریه، قبل از امتحانات پایانی نیمسال تحصیلی است.
 
 ۲۱- شرایط استفاده از تخفیف در شهریه:
 پذیرفته‏ شدگان رتبه برتر آزمون کارشناسی‌ارشد؛ دانشجویان مؤثر در پیشبرد اهداف علمی، پژوهشی، فرهنگی و سایر امور دانشگاه؛ دانشجویانی که موفق به کسب رتبه یا مقام در جشنواره ‏ها و مجامع قرآنی، علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و ورزشی شوند؛ در چارچوب آیین‏نامه مربوط از تخفیف در شهریه بهره‏ مند می‏ شوند. (برای اطلاع از جزئیات به معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی مراجعه شود.)
 
 ۲۲- شرایط وام دانشجویی:
 دانشجویان می‏توانند از وام شهریه دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان (مطابق با آیین ‏نامه ‏های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و صندوق قرض‏الحسنه دانشجویان ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) استفاده نمایند.
 (برای اطلاع از جزئیات به وب‏سایت دانشگاه مراجعه شود.)
 ۲۳- بیمه دانشجویی:
 تمامی دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ تحت پوشش بیمه حوادث دانشجویی بوده و بدون قید زمان و مکان می‏توانند از این بیمه استفاده نمایند.
 ۲۴- نشانی و کد پستی دانشگاه علم و فرهنگ و ساعت کاری:
 تهران، بلوار شهید اشرفی اصفهانی، پایین‏تر از پل شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، خیابان هما، دانشگاه علم و فرهنگ، کد پستی: ۱۴۶۱۹۶۸۱۵۱
 ساعت کاری:۷:۳۰ الی ۱۵:۳۰

دکمه بازگشت به بالا