در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد: نخستین همایش بین‌المللی صنعت مد، طراحی لباس و هنرهای وابسته در جهان اسلام

نخستین همایش بین‌المللی صنعت مد، طراحی لباس و هنرهای وابسته در جهان اسلام با مجوز رسمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و ISC از سوی انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران و دانشگاه علم و فرهنگ، از امروز ۱۲ اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با گرامیداشت سالگرد شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و هفته معلم در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز و تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.
 به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، در این رویداد علمی – هنری علاوه بر ارائه مقالات و سخنرانی‌های اساتید، پژوهشگران و اهل‌فن این حوزه، بخش‌های دیگری مانند برپایی کارگاه‌های آموزشی با تدریس مدرسان برتر این حوزه تخصصی، نمایشگاه کتب مرتبط با مبحث مد و لباس، نمایش لباس‌های تاریخی از گنجینه آثار پوشیدنی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و عرضه دست‌ساخته‌های تزیینی لباس که همگی با استقبال گسترده دانشجویان و متخصصان این در حال برگزاری است.
 طراحی لباس یک موضوع بین‌رشته‌ای است
 دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن عرض خیرمقدم به اساتید و هنرمندان حاضر در این همایش گفت: روز معلم و گرامیداشت روز استاد را به همه اساتید حاضر تبریک می‌گویم.
 وی افزود: موضوع طراحی لباس از موضوعات بسیار مهم در جامعه امروز است و نیاز به نگاه علمی و فرهنگی در این حوزه وجود دارد.
 باصولی افزود: طراحی لباس یک موضوع بین‌رشته‌ای است که نیاز به یک نگاه گسترده از صنعت تا هنر دارد. او اظهار داش، این موضوع صرفاً محدود به بحث هنر نیست؛ بلکه در آن عناصر و اجزای مختلف جامعه‌شناسی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریت و بازاریابی، مهندسی و سایر علوم حضور دارند.
 رئیس دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کرد: با داشتن یک دیدگاه بین‌رشته‌ای و ترکیب هنر و علم، پیشرفت‌های بزرگتری در این صنعت قابل‌دستیابی است.
 وی گفت: امیدواریم که این رویدادها به پیشرفت و توسعه صنعت طراحی لباس کمک کنند. همچنین باصولی در پایان از همه افرادی که این همایش را برگزار کردند، تشکر و قدردانی کرد.
 
 آینده صنعت لباس تغییر خواهد کرد
 سومبات هاکوپیان، رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه، در ادامه به دانشجویان و حاضرین در این همایش گفت: آنچه که امروز جوانان باید به آن دقت کنند، آینده پیش روی آنهاست، زیرا چالش‌ها و مشکلاتی که در کشور می‌بینیم در تمام دنیا نیز وجود دارد.
 وی تأکید کرد: جهان هر دوره در آستانه تولد یک‌دنیای جدید است و این زایش اتفاق خواهد افتاد، اما نمی‌دانیم چه اتفاقاتی، بنابراین در این مسیر باید آماده پذیرش تغییرات باشید و ناامیدی را کنار بگذارید.
 هاکوپیان عنوان کرد: این دوران گذراست و باید آمادگی سختی‌ها را داشته باشید و برای ساختن کشور و توسعه حرفه‌ای خودمان حق نداریم ناامید شویم.
 رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه تأکید کرد: آینده لباس در سطح بین‌المللی تحول پیچیده‌ای دارد و اندیشمندان نقش بزرگی در آن دارند. در ایران نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور لباس‌ها هوشمند خواهند شد و این تغییرات نیازمند دستان توانمند شماست.
 وی افزود: طراحی لباس و پارچه سهم ۲۵ درصدی در زنجیره ارزش پوشاک و استاندارد دارد.
 هاکوپیان تأکید کرد: مطالعه کنید و بیاموزید. شما دانشجویان دانش بسیاری دارید و می‌توانید کمک به صنعت باشید. به عقیده من، مشکل صنعت و دانشگاه نبود یک مترجم در این میان است، زیرا دانشگاه‌ها دانشی دارند که صنعت از آن بهره ندارد و صنعت نیز دانش و تجربه‌ای دارد که دانشگاه از آن غافل است، بنابراین این خلاء باید پر شود تا ارزش‌افزوده‌ای در این میان شکل بگیرد.
 رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه خاطرنشان کرد: کشورهای آفریقایی و هند، هنرهای سنتی و لباس‌هایشان را به کشورهای اروپایی صادر کرده‌اند، درحالی‌که ما چنین کاری نکردیم. در واقع نتوانسته‌ایم این نقض که همان مترجم بین دانشگاه و صنعت است را پر کنیم و از داشته‌هایمان نیز استفاده نکردیم.
 وی در پایان گفت: به همه شما جوانان می‌گویم، به آینده امید داشته باشید و امید به آینده ایران توسعه‌یافته هدفمان باشد.
 هاکوپیان تصریح کرد: همه چیز را نباید از دولت‌ها خواست، باید با خود فکر کنیم. ما برای ایران چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.
 در ادامه این همایش دکتر زهرا حسین‌نژاد عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس انجمن علمی و پژوهشی هنرهای تجسمی ایران گزارشی از فعالیت‌های این انجمن ارائه داد.
 گفتنی است، اساتید برجسته‌ای از کشورهای ترکیه، افغانستان، بنگلادش و هند نیز در این همایش حضور دارند. همچنین نمایشگاهی در حاشیه این همایش بین‌المللی در حال برگزاری است.
 به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، باتوجه‌به نو بودن این رویداد، تعداد مقالات دریافتی و کیفیت نگارش آنها و نیز موضوعات مورد پژوهش شده، حکایت از مشارکت حداکثری دانشگاه‌های کشور در این رویداد بین‌المللی را دارد.

دکمه بازگشت به بالا