نخستین جشنواره ملی خوان پارسی برگزار شد

نخستین جشنواره ملی خوان پارسی با هدف احیای غذاهای فراموش شده و مهارت افزایی گردشگری خوراک به همت شتابدهنده فاخربوم و بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، انجمن علمی گردشگری ایران، پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی، اتحادیه علمی و دانشجویی هتلداری و گردشگری ایران و باغ ایرو چهارشنبه 22آذرماه برگزار شد.
 فرناز نیک خواه دانشجو دکتری گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر علمی جشنواره گفت: این جشنواره همزمان با هفته پژوهش و فناوری با حضور چهره ها و استعدادهای برتر آشپزی، اندیشمندان دانشگاهی و کارآفرینان صنایع غذایی ایران در سه بخش نشست های علمی، کارگاه های مهارت افزایی و مسابقه غذاهای فراموش شده و سنتی شامل ۱۸ اثر در محل مجموعه آموزشی، فرهنگی و تفریحی ایرو برگزار شد.
وی افزود: هدف ما در کمیته علمی جشنواره ملی خوان پارسی تغییر رویکرد و برندینگ گردشگری خوراک ایران است، زیرا کشور ما در این حوزه دارای ظرفیت های فراوان و خاصی است که اگر به آن از دیدگاه علمی توجه کنیم می تواند سازنده بوده و رشدی چشمگیر را شاهد باشیم.


پژوهش در فرهنگ غنی غذاهای فراموش شده ایران با یک جشنواره
دکتر مهدیه بُد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزاری این جشنواره را مصداق پژوهش در فرهنگ غنی غذاهای فراموش شده ایران دانست و افزود: برگزاری این رویدادها گامی سازنده در راستای ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای اصیل و سنتی ایران به ویژه در سفر و گردشگری به نقاط مختلف ایران است.
میراث غنی خوراک و نوشیدنی ایران فراموش شده است
دکتر سید سعید هاشمی رئیس انجمن علمی گردشگری ایران و رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، نیز با اشاره به اینکه گردشگری ایران می تواند درخشان تر در عرصه بین المللی عمل کند، افزود: یکی از حوزه هایی که در گردشگری از آن غافل شده ایم، میراث غنی خوراک و نوشیدنی ایران است، هرچند که برخی اقدامات موثر از سوی نهادهای متولی و بخش خصوصی  انجام شده ، اما ظرفیت های ایران در این حوزه بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی خوان پارسی در دوره نخست ظرفیت های خوبی را فعال کرده است، گفت: باید تلاش کرد این جشنواره ، فصلی در موضوعات مرتبط با صنعت غذا و نوشیدنی برگزار و نقشی که در اکوسیستم گردشگری ایجاد می کند بیشتر دیده شود.
همچنین دکتر سیدمصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همچنین موضوع گردشگری خوراک را مهم  دانست و گفت: گردشگری خوراک در کشور ما چند سالی است که اهمیت زیادی پیدا کرده است و ما نیز در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تلاش می کنیم با شناسایی ظرفیت های این حوزه با کمک بخش خصوصی اقدامات موثری انجام دهیم.
در پایان نیز، معصومه حسین مردی مدیرعامل باغ ایرو و دبیر اجرایی جشنواره نیز با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد و ظرفیت های باغ ایرو در موضوع صنایع دستی و گردشگری گفت: از حمایت نهادهای متولی در این جشنواره تشکر کرده و امیدواریم دوره های بعدی خوان پارسی جذاب تر و در سطح بالاتری برگزار شود.
گفتنی است، در این جشنواره ۱۸ نوع غذای سنتی و فراموش شده ایرانی از ۸ استان تهران، فارس، یزد، گیلان، سمنان، گلستان،لرستان و آذربایجان شرقی در بخش مسابقه غذاهای فراموش شده حضور داشتند که به شرکت کنندگان حائز مقام اول تا سوم لوح، تندیس و جایزه نقدی اهدا شد.

دکمه بازگشت به بالا