رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ: سرمایه‌گذاری‌ها باید در مسیر توسعه پایدار پیش بروند

سومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه گذاری سبز با رویکرد تحولی به عنوان اصلی ترین دوره این رویداد علمی، تخصصی همزمان با هفته جهانی محیط زیست ۲۹ خردادماه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
دکترسیدسعید هاشمی رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه سازمان جهانی، شعار سرمایه گذاری های سبز را برای روز جهانی گردشگری انتخاب کرده است، گفت: رویکردهای سبز و پایدار در صنعت گردشگری اهمیت زیادی دارند اما متاسفانه در ایران کمتر به این مقوله توجه شده است. هدف از سرمایه‌گذاری سبز، حمایت از کسب‌وکارهایی است که به حفظ محیط‌زیست کمک و در ترویج نوآوری و کارآفرینی پیشگام هستند.
وی ادامه داد: نگاه این نوع سرمایه‌گذاری، میان‌مدت و بلندمدت است و با چالش هایی همچون تغییرات اقلیمی و از بین رفتن تنوع زیستی، تخریب محیط‌ زیست و  مصرف بی‌رویه منابع انرژی و آبی مقابله می کند،درحالی که سرمایه‌گذاری‌ها باید در مسیر توسعه پایدار پیش بروند.
باید تلاش کنم با استقرار دولت جدید یک متخصص بر کرسی وزارت گردشگری بنشنید
در ادامه احد عظیم زاده رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز با تأکید بر اهمیت هدایت منابع به سمت توسعه گردشگری، گفت: این صنعت قادر به اشتغال‌زایی بالایی است در حالی که مخاطرات زیست‌محیطی آن به مراتب از اشتغال‌زایی در صنایع و معادن کمتر است.
وی افزود: متأسفانه شاهد هستیم که در بسیاری از استان‌ها با وجود آلودگی زیست‌محیطی کارخانجاتی ایجاد می‌کنند، اما چون چهره ای با نفوذ پشت ایجاد آن کارخانه است، از فعالیت آن جلوگیری نمی‌شود. در حالی که اگر منابع آن به سمت رونق گردشگری هدایت شود، به مراتب ارزش‌افزوده بیشتری بدون آن مخاطرات زیست‌ محیطی دارد.
عظیم زاده اظهار کرد: دراین شرایط باید تلاش کنیم  با استقرار دولت جدید یک متخصص بر کرسی وزارت گردشگری بنشنید. همچنین در استقرار کمیسیون‌های جدید مجلس نیز باید تلاش کنیم تا افراد کاربلد ریاست کمیسیون‌های مرتبط را بر عهده بگیرند و سعی می‌کنیم در اتاق بازرگانی ایران انتظارات بخش خصوصی در این رابطه را منتقل کنیم.
ضریب رشد اشتغال‌زایی در صنعت گردشگری ایران ۱۱ درصد است
علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها مجامع و شوراهای اتاق ایران، نیز در این نشست با بیان اینکه از سال ۲۰۲۱ و بعد از کاهش شیوع کرونا، شاهد رشد ۲۲ درصدی در صنعت گردشگری دنیا بودیم، افزود: در این سال حدود ۲۲ میلیون شغل جدید در سطح جهان در گردشگری ایجاد شده است.
وی درادامه عنوان کرد: در حالی که ۹ درصد اشتغال دنیا را این صنعت به خود اختصاص داده است، این عدد در ایران کمتر از ۶ درصد است که میزان عقب‌افتادگی ما را در این حوزه نشان می‌دهد. ضریب رشد اشتغال‌زایی در گردشگری ایران ۱۱ درصد و در دنیا این عدد ۲۲ درصد است.
صنعت گردشگری موتور پیشران اقتصاد است
در ادامه پیام باقری نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: صنعت گردشگری موتور پیشران اقتصاد است، در زیست‌بوم گردشگری، هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا، ظرفیت‌های زیادی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است، همرسانی صحیح و دقیق عرضه و تقاضا است. اگر بنابر افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی است باید زمینه و ابزارهای لازم برای این همرسانی را ایجاد کنیم.
باقری با اشاره به سهم بالای گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه عنوان کرد: اگر بخواهیم این صنعت را توسعه دهیم باید به زیرساخت‌های گردشگری توجه کنیم. گردشگری یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور است.او با اشاره به برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، گفت: توسعه فضای گردشگری یکی از مطالبات اصلی اتاق ایران از رئیس‌جمهور آینده است.
نایب‌رئیس اتاق ایران، به اهمیت حمایت‌های قانونی از این صنعت اشاره کرد و گفت: هدایت صحیح منابع به سمت اقتصادهای مولد از جمله گردشگری باید در اولویت قرار گیرد. با توجه به محدودیت منابع، باید آن را به سمت بازارهایی همچون گردشگری سوق دهیم که ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد می‌کنند و اشتغال‌زایی بالاتری به همراه آورده و خلق ثروت می‌کنند.
گفتنی است، در سومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز، علاوه بر رونمایی از کتاب «سرمایه‌گذاری‌های سبز در گردشگری»، تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان کمیسیون گردشگری اتاق ایران و دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و شتاب‌دهنده فاخربوم به امضا رسید.
 

دکمه بازگشت به بالا